علت قطعی برق در ونزوئلا ناشی از حمله به سیستم برق رسانی این کشور اعلام شد

ونزوئلا قطعی برق در برخی از ایالت های این کشور را ناشی از «حمله» به سیستم برق رسانی این کشور اعلام کرد.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رویترز، این دومین بار در ماه جاری میلادی است که برق این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قطع می شود.


خاموشی در ونزوئلا به فعالیت های تجاری آسیب رسانده و با در خاموشی بردن فرودگاه اصلی این کشور، مسافران را در پایتخت سرگردان کرده است.


ساعاتی بعد از خاموشی روز دوشنبه بار دیگر خدمات برق رسانی از سر گرفته شد و «خورخه رودریگز» وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا در یک نطق تلویزیونی از وصل شدن تدریجی برق خبر داد.


وی گفت: ما با حمله ای جدید به مرکز بارگیری و انتقال سیستم برق رسانی ملی مواجه بوده ایم و این حمله «ویژگی هایی مشابه» حمله 7 مارس (16 اسفند) را داشته است.


رودریگز از مقصر دانستن فرد یا گروهی خاص در خاموشی روز دوشنبه خودداری کرد اما گفت: راست افراطی ونزوئلا قصد دارد با انجام حمله نگرانی وتشویش ایجاد کند تا از این طریق ضمن کسب قدرت، همه منابع ما را سرقت کند.


مادورو در دور قبلی قطعی برقِ فلج کننده در کشورش، «حمله سایبری» آمریکا را مقصر دانسته بود اما به گفته کارشناسان محلی این قطعی به دلیل سالها فقدان سرمایه گذاری مناسب و ضعف نگهداری و تعمیر بوده است.


با وجودی که قطع برق در ونزوئلا سابقه دارد اما تکرار و شدت آن به مشکلات کنونی ونزوئلا که ازتورم بالا و شش سال متوالی فشار اقتصادی رنج می برد، دامن زده است.


رویترز به نقل از شاهدان عینی نوشت: تعدادی از ایالت های غربی ونزوئلا روز گذشته در خاموشی بسر می بردند. مغازه ها در سراسر این کشور به منظور حفاظت در مقابل غارت تعطیل شدند.


یکی از شاهدان عینی به رویترز گفت فرودگاه شهر مایکتیا در نزدیک کارکاس در خاموشی بسر می برد هر چند که پروازها لغو نشدند.


رویترز به نقل از گروه های راستگرا نوشت: در جریان قطع برق در اوایل ماه جاری میلادی، در نتیجه اعتراضات و غارت 4 نفر کشته و دستکم 300 نفر بازداشت شدند. سازمان غیر دولتی پزشکان برای سلامت گفته است که در جریان خاموشی ها 26 نفر از مردم در بیمارستان ها جان باختند. صادرات نفت این کشور نیز متوقف شد.


رویترز نوشت: وزارت نفت و شرکت ملی دولتی پترولئوس دی ونزوئلا (PDVSA) از پاسخگویی فوری به درخواست این رسانه برای پاسخگویی درباره وضعیت زیرساختارهای نفت کشور در روز دوشنبه از جمله پایانه اصلی صادرات نفت خام این کشور خودداری کردند.
خاموشی در ونزئلا همزمان با بحران عمیق سیاسی در این کشور به دنبال اعلام ریاست جمهوری موقت «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی در ژانویه گذشته بروز کرده است.


گوایدو انتخاب دوباره «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در مه 2018 را نامشروع خوانده است.


به گزارش ایرنا، مادورو در دور قبل قطعی برق در کشورش گفته بود امپریالیسم آمریکا در «جنگ برق» شکست خواهد خورد. خوان گوایدو، رهبر مخالفان در مقابل عامل اصلی این رویداد را «بی‌کفایتی بیش از حد» دولت مادورو دانسته است.


کاراکاس، آمریکا را پشت پرده خرابکاری‌ها در این کشور می‌داند و کاخ سفید را به طرح‌ریزی کودتا در ونزوئلا متهم می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان