انتشار جهانی کربن در ۲۰۱۸ رکورد زد

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد انتشار کربن در جهان به بالاترین رکورد در سال میلادی گذشته رسید چون تقاضای انرژی و استفاده از زغال سنگ مخصوصاً در آسیا بالا رفته است .

انتشار جهانی کربن در 2018 رکورد زد

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد انتشار کربن در جهان به بالاترین رکورد در سال گذشته رسید چون تقاضای انرژی و استفاده از زغال سنگ مخصوصاً در آسیا بالا رفته است . 
انتشار دی اکسید کربن مربوط به بخش انرژی 1.7 درصد نسبت به سال گذشته بالا رفت و به 33.1 میلیارد تن رسید یعنی بالاترین نرخ رشد از 2013 تا حالا . طبق تخمین های آژانس بین المللی انرژی، بخش برق مسئول تقریباً دو سوم این رشد است . 
انتشار دی اکسید کربن در آمریکا 3.1 درصد در 2018 افزایش یافت و روند کاهش سال قبل را برعکس کرد، در حالی که انتشار دی اکسید کربن در چین 2.5 درصد و در هند 4.5 درصد بالا رفت . 
انتشار دی اکسید کربن در اروپا 1.3 درصد کاهش یافت. ژاپن هم برای پنجمین سال پیاپی کاهش انتشار co2 را نشان داد . 
انتشار دی اکسید کربن دلیل اولیه بالا رفتن دمای هوای جهان است که کشورها سعی در مهار آن دارند تا از  تاثیرات مخربش بر تغییرات جوی جلوگیری شود . 
آژانس بین‌المللی انرژی برای اولین بار تاثیر استفاده از سوخت های فسیلی را بر افزایش دمای جهان بررسی کرد و دریافت که دی اکسید کربن ناشی از مصرف زغال سنگ مسئول بیش از 0.3 درجه سانتی گراد از یک درجه افزایش دمای زمین از قبل از صنعتی شدن دنیا است . 
تقاضای جهانی انرژی 2.3 درصد در 2018 بالا رفت، یعنی تقریباً دو برابر میانگین نرخ رشد از 2010 تا حالا . دلیل این افزایش، اقتصاد جهانی قوی و تقاضای بالاتر برای گرمایش و سرمایش در بخشی از نقاط جهان است . 
فاتح بیرول، مدیرعامل آژانس بین المللی انرژی گفت:« ما شاهد افزایش قابل توجه تقاضای جهانی انرژی در 2018 بودیم» . 
وی اضافه کرد:« سال گذشته یک سال طلایی دیگر برای گاز بود ولی علیرغم رشد خوب انرژی های تجدیدپذیر ، انتشار جهانی گازهای گلخانه ای رو به افزایش است که نشان می دهد نیاز به اقدامی فوری وجود دارد ». 
چین، آمریکا و هند با هم مسئول 70 درصد افزایش تقاضای انرژی در جهان هستند . 
تقاضای جهانی گاز با سرعت بالایی از 2010 افزایش یافته و 4.6 درصد نسبت به سال گذشته بالا رفته است چون بسیاری از زغال سنگ به مصرف گاز روی آورده اند . 
تقاضای انرژی از منابع تجدیدپذیر 4 درصد بالا رفته ولی باید استفاده از این منابع سریع‌تر گسترش یابد تا بتوان به اهداف بلند مدت جوی رسید . 
تقاضای نفت 1.3 درصد در 2018 بالا رفت. مصرف زغال سنگ هم 0.7 درصد به ویژه در آسیا افزایش یافت که کاهش مصرف در مناطق دیگر را پوشش داد . 
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد:« تغییر مصرف از زغال سنگ به گاز 60 میلیون تن از تقاضای زغال سنگ را کاهش داده است. تمایل به استفاده از گاز طبیعی کمک میکند 95 میلیون تن دی اکسید کربن کمتری منتشر شود» . 
«بدون این تغییر رویه، افزایش انتشار دی اکسید کربن 15 درصد بیشتر خواهد بود» . 

83

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان