تنوع اجراییِ طرح "LEZ" در شهرهای مختلف جهان

تعاریف و اصطلاحات متعددی وجود دارند که توصیف کننده مناطق جغرافیایی در شهرهایی هستند که محدودیت‌هایی را در رفت و آمد خودروها اعمال کرده‌اند تا با معضل آلودگی هوا مقابله شود.

تنوع اجراییِ طرح "LEZ" در شهرهای مختلف جهان

به گزارش ایسنا، برای مثال منطقه هوای پاک (CAZ) و محدوده ترافیکی با آلایندگی کمتر(LEZ) از جمله این اصطلاحات هستند. به تازگی نیز مقامات شهر لندن "طرح فوق العاده محدوده ترافیکی با آلایندگی کمتر" (ULEZ) را مطرح کرده‌اند.

به طور کلی در سراسر اروپا تعاریف مشخصی در مورد محدوده ترافیکی با آلایندگی کمتر وجود ندارد و تمامی این طرح‌ها با یکدیگر برابری ندارند. به عنوان مثال در بروکسل این طرح از سال گذشته آغاز شد که خودروهای تولید شده پیش از سال 1992 شامل آن می‌شوند. این خودروها بسیار فرسوده هستند و به ندرت در خیابان‌ها دیده می‌شوند. همچنین در مادرید و اشتوتگارت در رابطه با این طرح شاهد بلندپروازی هستیم و به همین دلیل تعریف مشخص و توافق شده‌ای در مورد محدوده ترافیکی با آلایندگی کمتر وجود ندارد.

در سراسر اروپا، ایتالیا از بیشترین محدوده ترافیکی با آلایندگی کمتر برخوردار است که برخی از آن‌ها دائمی است و برخی از این محدودیت‌ها در برخی از فصول سال اجرا می‌شوند. در آلمان حدود 80 محدوده ترافیکی با آلایندگی کمتر و در هلند و انگلیس 14 محدوده ترافیکی با آلایندگی کمتر وجود دارد. همچنین در فرانسه حدود 14 محدوده ترافیکی با آلایندگی کمتر وجود دارد اما بیشتر آن‌ها تنها در شرایط اضطرار و با بالا رفتن آلودگی هوا اعمال می‌شود.

در تمامی کشورها برنامه‌ها و اقداماتی مشابه اجرائی شده که برخی از آن‌ها موفق‌تر بوده‌اند.

توکیو در ژاپن یکی از اولین شهرهایی است که تردد خودروهای دیزلی را ممنوع اعلام کرد.

در سئول، پایتخت کره جنوبی نیز در سال 2017 طرح‌هایی ارائه شد که بر اساس آن تردد خودروهای دیزلی که از استاندارهای لازم برخوردار نبودند ممنوع شد.

همچنین مقامات شهر بوگوتا در کلمبیا نیز از سال 1974 روی طرح‌هایی کار کرده‌اند تا رفت و آمد خودروها در خیابان‌ها محدود شود. هر یک‌شنبه تعداد قابل توجهی از مسیرهای ارتباطی تا ساعت دو بعد از ظهر مسدود می‌شوند. همچنین طرح‌هایی همچون محدودیت در تردد خودروها بر اساس پلاک آن‌ها اجرایی شده که البته کمتر موفق بوده‌ است.

در مکزیکوسیتی نیز محدودیت‌هایی بر اساس پلاک خودروها اعمال شده و تردد خودروها در روز شنبه ممنوع است.  

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، علاوه بر اینها در شهرهای سان‌فرانسیسکو، لس آنجلس، دنور و شارلوت در آمریکا نیز طرح‌هایی به منظور محدود کردن تردد خودروها به منظور کاهش انتشار آلاینده‌ها مطرح شده‌ است. هرچند در هیچ یک از شهرهای این کشور ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی اجرا نشده‌ است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان