این دختران مشهدی سیسمونی می‌سازند

این دختران مشهدی سیسمونی می‌سازند
وقتی مشخص می‌شود خانواده‌ای به‌زودی صاحب فرزند خواهند شد، یکی از اولین نیازهای خانواده تهیه وسایل اتاق کودک مانند تخت و کمد است تا کفش، لباس و وسایل ضروری دیگر مخصوص نوزاد را در آن نگهداری کنند. تا چند سال پیش تخت و کمدهای سیسمونی بسیار ساده بودند و نهایتاً رنگشان کمی متفاوت بود؛ اما در سال‌های اخیر با ورود برخی افراد خوش‌سلیقه به این صنعت، تنوع رنگ و مدل این وسایل چوبی زیبا بیشتر شده و حالا دایره انتخاب برای والدین نوزادان وسیع است.
عاطفه و میترا عسکری دخترعموهایی هستند که دو سال است به‌صورت حرفه‌ای به شغل نجاری می‌پردازند و تولید و ساخت وسایل چوبی اتاق نوزادان و کودکان را انتخاب کرده‌اند. آن‌ها بدون پیش‌زمینه و تخصص وارد این حرفه شده‌اند؛ اما علاقه و پشتکارشان باعث شده خیلی زود بتوانند در این بازار به شهرت رسیده و مشتری‌های پروپاقرصی داشته باشند. در ادامه گفتگوی ما را با عاطفه عسکری می‌خوانید.

کارهای رنگی و شاد برای سیسمونی نوزادان و کودکان

عسکری در جواب این پرسش که چگونه به فکر ساخت وسایل چوبی برای سیسمونی و اتاق کودک افتادند و چطور در این زمینه آموزش دیدند، می‌گوید :«من فارغ‌التحصیل رشته نرم‌افزار کامپیوتر هستم و دخترعمویم، میترا عسکری، فارغ‌التحصیل مدیریت است. من از کودکی علاقه بسیاری به کار با چوب داشتم و میترا هم بسیار علاقه‌مند به هنر رنگ بود. در خانواده ما نه کسی این شغل را داشت و نه پیش‌زمینه‌ای برایمان آماده بود؛ اما هر دو علاقه‌مند بودیم کارهایی برای کودکان درست کنیم که رنگی، شاد و زیبا باشند. به همین خاطر کار ساختن وسایل چوبی را برای کودکان و نوزادان آغاز کردیم. در این راه با فردی به نام آقای آشفته آشنا شدیم که در زمینه معماری تحصیلات دانشگاهی خود را به اتمام رساندند و هر سه با قرار دادن توانایی و تخصصمان (مانند طراحی، مهندسی معکوس، رنگ‌آمیزی و ...) در کنار هم فعالیت خود را پیش بردیم.» عسکری می‌گوید:« اشتغال‌زایی هدف هر سه نفر ماست و در حال حاضر به لطف خدا توانسته‌ایم برای سه نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم که در کنار خودمان یک تیم شش‌نفری تشکیل دهیم.》

بومی‌سازی طرح‌های اروپایی

عسکری در گفتگو با نی‌نی‌سایت با اشاره به اهمیت تنوع کارهای چوبی برای اتاق کودکان و سیسمونی نوزاد می‌گوید:«اروپایی‌ها در زمینه تولید کارهای چوبی برای کودکان، بسیار از ما پیشروتر هستند و وسایل بسیار زیبایی می‌سازند و ما در ابتدای فعالیت خود از نمونه‌های اروپایی ایده برداری کردیم و امروزه با کسب تجربه و علم بسیار، در زمینه بومی‌سازی تمامی محصولات توانمند شده‌ایم.»

در ابتدا به ما اعتماد نمی‌کردند اما...

عسکری ملاک کارهایشان را کیفیت، تنوع، زیبایی و ظرافت عنوان کرده و می‌گوید: «ابتدا مردم ما را باور نداشتند؛ اما وقتی چند نفر به ما اعتماد کردند، سفارش کار دادند و تمامی سفارش‌ها با نهایت رضایت به دست این بزرگواران رسید، به تعداد مشتریانمان افزوده شد. جالب اینکه مشتری‌های اولمان وقتی کار را تحویل گرفتند به ما گفتند کارمان حتی از نمونه‌های اروپایی که قبلاً خریداری کرده بودند بهتر و تمیزتر است.»
«کارگاه «سیسمونی خاص» مفتخر به تبلیغات دهان‌به‌دهان است. در حال حاضر هم پیج‌مان حدود 25 هزار عضو دارد که از تک‌تک کارهایمان استقبال می‌کنند.»

کارمان بیشتر هنر است تا صنعت

عسکری در گفتگو با نی‌نی سایت با تأکید بر تنوع رنگ سیسمونی نوزاد می‌گوید:« کار نجاری در ایران زیاد انجام می‌شود و نجارهای بسیاری هم در شهرهای مختلف مشغول کار هستند؛ اما به‌واسطه سخت بودن، زمان‌بر بودن و حساسیت و دقت مراحل ساخت محصولات کودک از ام دی اف خام، بسیاری از این بزرگواران تمایل زیادی نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند با ام دی اف روکشی همراه با تنوع رنگ بسیار کم به تولید این محصولات بپردازند. اما در «سیسمونی خاص» خودمان وسایل را رنگ می‌کنیم و به‌این‌ترتیب می‌توانیم از طیف وسیعی از رنگ‌های شاد و زیبا استفاده کنیم.»

زنان هنر، ظرافت و زیبایی را وارد کارهای صنعتی می‌کنند

عسکری در جواب این پرسش که شاید در نظر اول کار نجاری حرفه‌ای مردانه به نظر برسد و نظر او درباره فعالیت زنان در این حیطه چیست؟ می‌گوید:«من به تفکیک مشاغل برای زن و مرد معتقد نیستم. شاید باورش کمی برایتان سخت باشد؛ اما دقیقاً روبروی کارگاه من کارگاهی وجود دارد که خانم‌ها در آن مشغول کار جوشکاری هستند. در این کارگاه سه خانم کار می‌کنند و کارشان بسیار پرمشتری است. این خانم‌ها کار فرفورژه انجام می‌دهند و اگر گل‌های جوشکاری شده را ببینید فکر خواهید کرد همه با دست انجام‌شده‌اند.»
«خانم‌ها در هر زمینه‌ای که ورود کنند سلیقه لطیف و زیباپسندشان را نیز وارد آن کار می‌کنند. من فکر می‌کنم دلیل اصلی اینکه ما توانستیم در کارمان پیشرفت کنیم نیز همین مورد بوده که در کنار کیفیت به ظرافت و زیبایی بسیار اهمیت می‌دهیم که این بسته به سرشت ماست.»

حمایت خانواده‌هایمان

عسکری با اشاره به حمایت خانواده‌ها از کار و حرفه‌شان می‌گوید:« ما سه نفر از نوجوانی بسیار تلاش کردیم تا مستقل شویم و به همت و پشتکار خودمان تکیه کنیم. زمانی که اعلام کردیم می‌خواهیم کارگاهی را راه‌اندازی کنیم، پدرهایمان موافقت کردند و در این راه کمک‌هایی هم از طرفشان داشتیم؛ اما به‌جرئت می‌توانم بگویم 95 درصد همه این نتایج فقط و فقط به لطف خدا و همت خودمان وابسته بود و نه چیز دیگری. این را برای آن دسته از افرادی می‌گویم که مدام به دنبال توجیه خود هستند که تمامی افراد موفق به پشتوانه خانواده موفق شدند.»

اگر اینستاگرام فیلتر شود...

عسکری می‌گوید:« تمام فروشمان از مسیر اینستاگرام است و اگر این شبکه مجازی فیلتر شود ما مشتری‌هایمان را از دست خواهیم داد و نه‌تنها ما که تمامی همکارانی که در زمینه فروش اینترنتی به کار مشغول هستند، بیکار خواهند شد. فروش حضوری برای امثال ما سه جوان که از سرمایه زیادی برخوردار نیستیم، ممکن نیست.»

برنامه آتی ما صادرات است

عسکری گسترش کارشان را جدی عنوان کرده و می‌گوید:« حتماً این موضوع در برنامه‌هایمان است. همین حالا هم از کشورهایی مانند نروژ، افغانستان و عربستان سفارش داشته‌ایم و بسیار خوشحال می‌شویم کارهایمان به کشورهای دیگر برود تا آن‌ها بدانند محصولات و تولیدات ایرانی هم می‌توانند بی‌نقص، زیبا و باکیفیت باشند. چه چیزی لذت‌بخش‌تر از اینکه اتاق‌های کودکانی در کشور خودم و سایر کشورها با هنر ما زیبا شوند».

خواهرانه‌های من و میترا

عسکری در پایان گفتگو به ارتباط صمیمانه‌ با دخترعمویش میترا عسکری اشاره کرده و می‌گوید:«میترا دخترعموی عزیزم برایم مانند خواهر است. او علاوه بر همکاری دونفره‌مان در زمینه تولید سرویس خواب کودک و سیسمونی نوزاد در هنرهای دیگر از جمله تدریس آواز، تئوری موسیقی، بازی در تئاتر و غیره فعال است و چند دوره متوالی در جشنواره موسیقی و تئاتر فجر شرکت داشتند و موفق به کسب جایزه شدند و هم‌اکنون علاوه بر فعالیت در کنار ما به اجرای نمایش جدیدش مشغول است.»
«بسیار خوشحالم که این کار را با هم آغاز کردیم و خوشحال‌تر هستم که همراه با میترا جان به یکی از رؤیاهای دوران کودکی‌مان که کار با چوب، رنگ و تولید وسایل زیبا برای کودکان بود رسیدیم.»
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان