واردات خودرو به کیش آزاد می‌شود؟

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در آخرین روزهای سال ۱۳۹۷ ضمن ابراز امیدواری نسبت به رفع ممنوعیت واردات بدون تعرفه خودرو در این منطقه، از انجام مذاکراتی برای توسعه گردشگری سلامت و افزایش اختیارات بانک‌های بین‌المللی خبر داد.

غلامحسین مظفری با بیان اینکه کیش ظرفیت‌ها و امکانات خوبی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر جزیره کیش بیش از ۵۴ هتل فعال و ۵۰ هتل در حال ساخت دارد و ۱۰ تا ۱۵ هتل با کاربری خاص در حوزه گردشگری و خدمات مجوز دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه کیش در حوزه دارویی و بهداشتی ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده است، گفت: استراتژی منطقه آزاد کیش این است که پروژه‌های خاص با کارکردهای خاص انجام دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه قوانین منطقه آزاد یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور است که باعث رشد توسعه این مناطق شده، ابراز امیدواری کرد که مدودیت‌هایی که اخیراً به دلیل شرایط اقتصادی تحمیل شده و کشور مناطق آزاد را تحت تأثیر قرار داده است، به زودی رفع شود و به مناطق آزاد به عنوان پلی به اقتصاد جهان نگریسته شود.

مسافران کشورهای خارجی به کیش می‌آیند

مظفری با اشاره به اینکه کیش یکی از چهار نقطه جهان است که بیشترین اکسیژن خالص را دارد، اظهار کرد: در مقاطعی تب و تاب رفتن به کشورهای خارجی زیاد بود اما در حال حاضر بیشتر کسانی که به این کشورها سفر می‌کردند، به کیش می آیند. البته دلیل افزایش سفرها به کیش تنها بالارفتن نرخ ارز نیست، بلکه به این دلیل است که هیچ یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورها آرامش جزیره کیش را ندارند.

وی افزود: در تعطیلات ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۷ روزانه بیش از ۱۲۵ پرواز به جزیره کیش ورود و خروج داشت و از راه دریا نیز مسافرانی به این جزیره وارد شدند، بنابراین باعث شد که آمادگی خود را برای تعطیلات نوروز بیشتر کنیم که در این راستا از مدت‌ها قبل کمیته‌هایی شکل گرفته است.

کیش در بحث گردشگری سلامت ظرفیت‌های بالایی دارد

مظفری با اشاره به اینکه جزیره کیش ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری سلامت دارد، گفت: در حال حاضر ظرفیت جزیره کیش در بحث گردشگری سلامت محدود است و تنها یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی در منطقه وجود دارد، اما یک بیمارستان بزرگ نیمه کاره نیز در این منطقه وجود دارد که برای واگذاری آن مذاکرات خوبی با مجموعه‌های پزشکی توانمند در کشور انجام شده است.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و مقبولیت نظام درمانی ایران بین کشورهای عربی همسایه، کیش را با تقاضای رو به رشد عراقی‌ها و عمانی‌ها در زمینه گردشگری سلامت روبه رو کرده است.

کیش محل مناسبی برای تبدیل شدن به قطب خودروسازی نیست

او همچنین با بیان اینکه جزیره کیش محل مناسبی برای تبدیل شدن به قطب خودروسازی کشور نیست، اظهار کرد: محدودیت‌های سرزمینی و زیست محیطی باعث شده که بیشتر فعالیت‌ها در این جزیره در حوزه‌های گردشگری که شامل شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها است، اجرا شود.

محدودیت واردات کالای همراه مسافر در نوروز برطرف شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۵ درصد کاربری کیش مربوط به ظرفیت گردشگری این منطقه است، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ واحد تجاری در این جزیره فعال هستند که کارکرد آنها فروش کالای همراه مسافر است؛ بنابراین محدودیت‌هایی که برای واردات کالاهای گروه ۴ و کالای همراه مسافر ایجاد شده، اثرات منفی در این منطقه داشته است که با توضیحات مدیران منطقه آزاد به مسئولان، این محدودیت برای تعطیلات نوروز برطرف شد.

وی افزود: ارزی که برای کالای همراه مسافر از کشور خارج می‌شود، نسبت به کل ارز مورد نیاز زیاد نیست، اما باید مدیریت درست انجام شود تا تولیدکنندگان داخلی آسیب نبینند.

قاچاق کالا در کیش موضوعیت ندارد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه مناطق آزاد می‌توانند ورود کالا به کشور را کنترل و مدیریت کنند، تصریح کرد: به جرأت می گویم که قاچاق در کیش صفر است و اصلاً موضوعیت ندارد، چراکه از سال‌ها قبل گمرک در این منطقه مستقر بوده و سیستم پنجره واحد گمرکی در همه مناطق آزاد اعمال شده است.

ممنوعیت واردات خودرو بدون تعرفه به کیش

مظفری همچنین با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات خودرو بدون تعرفه از ابتدای سال ۱۳۹۷ با هدف کنترل تقاضای ارز در این منطقه برقرار شده است، ابراز امیدواری کرد که این محدودیت در سال ۱۳۹۸ برطرف شود.

وی در پایان گفت: خودروها در جزیره کیش بعد از ۱۰ سال جایگزین می‌شوند اما با اجرای این محدودیت مجبور می‌شویم عمر خودروها را افزایش دهیم که خود یک امتیاز منفی برای این منطقه محسوب می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان