نکاتی درباره بهداشت دهان و دندان به بهانه روز دندان پزشک

این همه دندان خراب، چرا؟

سابقه دندان پزشکی در ایران تقریبا به ۷۰ سال پیش باز می گردد، به طوری که گفته شده است تا سال ۱۳۰۰ هجری شمسی، تعداد دندان پزشکان در شهر تهران تنها سه نفر بوده است و قدیمی ترین مسواک نیز به منطقه خاورمیانه تعلق دارد.

این همه دندان خراب، چرا؟

سابقه دندان پزشکی در ایران تقریبا به 70 سال پیش باز می گردد، به طوری که گفته شده است تا سال 1300 هجری شمسی، تعداد دندان پزشکان در شهر تهران تنها سه نفر بوده است و قدیمی ترین مسواک نیز به منطقه خاورمیانه تعلق دارد.

به گزارش به نقل از روزنامه خراسان ،شاخه کوچکی از درخت سالودوراسیکا با نام misswak. با این توصیف ها به نظرمی آید که مردم منطقه خاورمیانه و ایران اهمیت زیادی به بهداشت دندان های خود می دادند اما امروزه آمارها نشان می دهد تعداد زیادی از پوسیدگی دندان رنج می برند و ایرانیان کمتر به سلامت دندان خود اهمیت می دهند.

بعضی این قضیه را متوجه هزینه های بالای دندان پزشکی می دانند که درست هم هست. هزینه ها بسیار بالاست و بیمه ها نیز کمتر زیربار تامین این هزینه ها می روند. اما بخش دیگر بهداشت دهان و دندان متوجه خود ماست، رژیم های غذایی ناسالم علاوه بر این که سلامت مزاج ما را تغییر می دهد باعث پوسیدگی زودهنگام دندان ها نیز می شود.

این که ما از صبح تا شب انواع مواد غذایی شیرین، اسیدی و چسبناک را بخوریم وتنها شب ها مسواک بزنیم، در واقع برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها هیچ کاری انجام نداده ایم. درحالی که ازاین نکته غافلیم کسی که قراراست عمر طولانی داشته باشد و امید به زندگی وی افزایش پیدا کند، قطعا نظام طبیعت برای سالم ماندن دندان های او هم تدبیر کرده است. به مناسبت 23 فروردین ماه روز دندان پزشک، امروز به بررسی جنبه های مختلف بهداشت دهان و دندان وخدمات دندان پزشکی می پردازیم :


مهم ترین رسالت دندان پزشکان در حوزه پیشگیری است
اکنون وضعیت سلامت دندان های کودکان زیر 12 سال و تا 12 سال ایران نامطلوب است و بر اساس مطالعات انجام شده طی سال های 87 تا 97 ، در دهان هر کودک تا 12 سال پنج دندان پوسیده وجود دارد. سید جلال پورهاشمی عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندان پزشکان عمومی ایران با بیان این مطلب افزود: مهم ترین رسالت دندان پزشکان در حوزه پیشگیری است، باید خانواده ها را از عواقب دندان های شیری ناسالم آگاه کنند و چند دقیقه را برای آگاهی بیمار از حفظ سلامت دندان ها و اهمیت پیشگیری صحبت کنند.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از وجود 200 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانی هاست، درحالی که در آمارهای غیر رسمی این رقم 400 میلیون است.


مسواک استاندارد
مسواکی خوب است که بعد از مدتی استفاده، پرزش پخش نشود. مسواک خوب سه تا چهار ماه بدون این که پرزهایش مشکلی پیدا کند، کار می‌کند.تمیز کردن دندان‌ها وقتی میسر است که پرز‌های مسواک، حالت ارتجاعی خود را از دست نداده باشد.
خاصیت ارتجاعی پرز‌های مسواک باید به گونه ای باشد که وقتی پرز مسواک را خم کردید، به حالت اولیه خود برگردد. این حالت باعث می‌شود پرزها مواد غذایی را به خوبی تمیز کنند.

اگر این حالت نباشد، پرزهای مسواک موقعی که روی دندان کشیده می شود به جای این که مواد غذایی را تمیز کنند، از روی آن سر می‌خورند.مسواک‌های برقی نسبت به مسواک‌های دستی برتری ندارد ولی دربرخی افراد مانند بیماران ناتوان و بیماران بستری در بیمارستان و افرادی که از وسایل ارتودنسی ثابت استفادهمی کنند ،کاربردی است (متخصصان پیشنهاد می دهند که مسواک های خود را هر سه تا چهار ماه یک بار عوض کنید.)

نخ دندان یا خلال دندان!
نخ دندان می‌تواند هم خرده‌های غذایی بزرگ و هم مواد کوچک را از بین دندان‌ها خارج کند، درحالی که خلال دندان و مسواک، ممکن است نتوانند تکه‌های کوچک را از بین دندان‌ها بیرون آورند.نخ دندان خیلی کمتر از خلال دندان، باعث آسیب لثه‌ها و خون ریزی آن‌ها می‌شود.هیچ وقت خلال دندان را به جای نخ دندان به کار نبرید.


ویژگی خمیر دندان ها
در رعایت بهداشت دهان و دندان، نوع خمیر دندان حداقل نقش را دارد. واقعیت این است که همه خمیردندان‌ها شامل مواد شوینده، مواد ساینده، مواد کف‌کننده، مواد خوشبوکننده، مواد حاوی فلوراید و یک ماده ‌پایه‌ است که ماده اصلی خمیر دندان را تشکیل می‌دهد .
همه خمیر دندان‌ها این مواد را دارند و تفاوت آن ها جزئی و مربوط به نوع مواد خوشبوکننده یا نوع بسته بندی خمیر دندان‌هاست که این اختلاف هم نقش چندانی در بهداشت دهان و دندان بازی نمی کند .

تخصص های دندان پزشکی
آندودونتیکس(تخصص ریشه دندان)
معمولا برای عصب کشی دندان باید به این گروه از دندان پزشکان مراجعه کنید. هنگامی که بافت های درون دندان بر اثر رسیدن میکروب های پوسیدگی زا یا ضربه آسیب ببیند و ملتهب و عفونی شود ، معمولا دندان ها خود به خود دچار دردی گنگ می شود که در زمان شب شدت می یابد.


ارتودنسی(مرتب کردن دندان ها)
اگر دندان ها نامرتب و پس وپیش باشد یا مشکلات و ناهنجاری هایی درفک بالا یا پایین وجود داشته باشد، باید برای درمان به مطب این گروه از دندان پزشکان بروید.


متخصص پروتزهای دندانی
برای ساخت یک دست دندان کامل،تکه ای(پارسیل) و انواع روکش برای دندان ها به این گروه از دندان پزشکان مراجعه کنید.


تخصص بیماری های لثه
این روزها خیلی ها به دنبال جایگزین کردن دندان از دست رفته شان به وسیله«ایمپلنت های دندانی» هستند. در صورتی که لثه قرمز و متورم شده یا خون ریزی می کند یا روی سطح دندان ها جرم انباشته شده است، به این متخصصان مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان