برگزیت ناتو را به چالش می‌کشد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «اندرو اریکسون» افسر سیاسی – نظامی ایالات متحده امریکا در مقاله‌ای با عنوان «برگزیت منادی کاهش قدرت انگلیس –امریکا» که در سایت تحلیلی «دفنس وان» منتشر شد، گفت: برگزیت پیامدهای ناخوشایندی برای امنیت ملی امریکا در پی دارد.

متن کامل این مقاله در ادامه آمده است.

با نزدیک شدن به خروج اجتناب ناپذیر انگلیس از اتحادیه اروپا، اکنون باید اثرات زیانبار برگزیت بر امنیت ملی ایالات متحده امریکا مورد بررسی قرار گیرد. بحث سیاسی در این دو سال گذشته تا حد زیادی بر چالش‌های اقتصادی انگلیس پس از اتحادیه اروپا تمرکز داشته است. بحث‌های امنیتی نیز بر تأثیر آن بر توافق جمعه نیک و ایرلند متمرکز بوده است.

بسیاری از آمریکایی‌ها و اکثر بریتانیایی‌ها بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منافع امنیتی آمریکا را تقویت خواهد کرد. اما واقعیت این است که پیامدهای برگزیت و تأثیر آن بر روابط ایالات متحده امریکا - انگلیس بسیار عمیق و تا حد زیادی منفی خواهد بود. هر دو دولت اوباما و ترامپ پاسخ مناسبی به برگزیت نداده اند. مداخلات کاخ سفید در برگزیت فاقد مهارت لازم بوده و زمان بندی مناسبی نداشته است.

باید گفت آمریکا دارای منافع امنیت ملی مهمی در اروپاست: امریکا از مشارکت اقتصادی و سیاسی با اتحادیه اروپا در مقابل تهدیدات کشورهایی که ارزش‌های آن را به اشتراک نمی‌گذارند، بهره می‌برد. امریکایی‌ها خواهان وجود اتحاد آتلانتیک شمالی قوی جهت شناسایی تهدیدات خارجی هستند. بالاتر از همه آنها به یک اروپای دموکراتیک و موفق نیاز دارند که نیروهای ضد دموکراتیک را پرورش نمی‌دهد.

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تقریباً مشخص است که این منافع مهم آسیب می‌بینند. انگلیس به عنوان مهمترین شریک امنیتی و اطلاعاتی امریکا به طور همزمان عضو اتحادیه اروپا و عضو ناتو است و این موقعیت منحصر به فردی بوده که برای امریکا بسیار مهم است. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نفوذ آن نیز از بین خواهد رفت.

درست است که آمریکا در اتحادیه اروپا و ناتو دوستان دیگری نیز دارد؛ اما هیچ کشوری جای انگلیس را برای آن نخواهد گرفت. برگزیت به نفوذ لندن در جلسات اتحادیه اروپا پایان خواهد داد. در همان حال که انگلستان موقعیت جدید خود را بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده بررسی می‌کند، تنش‌های ترانس آتلانتیک در مورد موضوعات مختلف افزایش خواهد یافت.

بریتانیا نظارت بر اتخاذ تصمیمات امنیتی اتحادیه اروپا را با از دست دادن مأموران عالی رتبه خود در این نهاد از دست خواهد داد. باید گفت بسیاری از اثرات برگزیت فوری خواهند بود و اختلافات سیاسی بین بروکسل و واشنگتن تشدید خواهد شد. همانطور که تقاضا برای اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل زیاد می‌شود، بریتانیای بعد از برگزیت دیگر نمی‌تواند بر حمایت اتحادیه اروپا جهت حفظ کرسی خود در شورای امنیت سازمان ملل حساب کند.

تأثیر برگزیت بر اتحاد آتلانتیک ممکن است مرگبار باشد. لندن تلاش‌های بی بهره فرانسه و آلمان جهت ساختن هویت امنیتی و دفاعی اروپایی با اولویت بندی نگرانی‌های اروپای فراتر از اتحاد آتلانتیک شمالی را خنثی کرد. با عدم توانایی انگلیس در مدیریت جاه طلبی‌های فرانسه – آلمان برای ایجاد یک نیروی امنیتی اروپایی درون هویت امنیتی و دفاعی اروپا، دعاوی قاره‌ای افزایش خواهد یافت و ناتو به چالش کشیده خواهد شد. باید گفت که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای این اتحادیه و ناتو عواقب منفی در پی خواهد داشت.

حال باید دید که آیا برگزیت به نفع انگلیس خواهد بود یا نه؟

در سطح جهانی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ناسیونالیست‌ها را جسورتر خواهد کرد. رأی گیری در بریتانیا نشان می‌دهد کسانی که به برگزیت رأی دادند اغلب پدیده مهاجرت را به عنوان یک عامل اصلی در تصمیم گیری های خود مطرح کرده اند. این احساسات محدود به انگلستان نیست. اگر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون دردسر باشد، سپس لهستان، مجارها، و چک‌ها ممکن است جسورتر شوند. با اینکه مردم اسکاتلند و ایرلند شمالی رأی دادند در اتحادیه اروپا باقی بمانند، موضوع استقلال در دستور جلسه آنها خواهد بود - به ویژه در اسکاتلند.

انگلیس با برگزیت از بین نخواهد رفت اما قدرت آن کاهش خواهد یافت. پس از یک قرن سلطه جهانی امریکا - انگلیس (مشارکت انگلیس و آمریکا اولین بار توسط امپراتوری بریتانیا تقویت شد) پس از برگزیت، این دو کشور جعبه دیپلماتیک بسیار کوچک‌تری خواهند داشت زیرا ارتباط انگلیس با دیگر کشورهای اروپایی کم خواهد شد.

همانطور که نمای کلی جهان پس از برگزیت روشن‌تر می‌شود، واشنگتن باید خود را برای کاهش قدرت و نقش انگلیس، اتحادیه اروپای پر سر و صدا، به چالش کشیدن شدن شورای امنیت سازمان ملل متحد، کاهش قدرت ناتو و استقلال اسکاتلند آماده کند. هیچ یک از این موارد به سود ایالات متحده امریکا نبوده و پیامدهای منفی برای امنیت ملی این کشور در پی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان