در نشست خبری کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران صورت گرفت؛

اصرار عضو شورای شهر به حفظ خانه صادق هدایت

عضو شورای شهر تهران خواستار حفظ خانه تاریخی صادق هدایت شد.

اصرار عضو شورای شهر به حفظ خانه صادق هدایت

اصرار عضو شورای شهر به حفظ خانه «صادق هدایت»به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه) در موزه هفت چنار برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال به صورت ناخواسته با بحران بزرگ جوی روبه رو شدیم، اظهار کرد: متاسفانه این سیلاب‌ها در 22 استان اتفاق افتاده و به هموطنان آسیب جدی وارد کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه به عملکرد نوروزی شهرداری تهران پرداخت و گفت: تهران می‌تواند به عنوان پایتخت نوروز مطرح شود، زیرا در 14 کشور تعطیلات نوروز را به عنوان جشن ملی زنده نگه داشته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر این امکان را داریم که تهران را به عنوان پایتخت نوروز معرفی کنیم.

حق شناس در ادامه با حمایت از شماره‌گذاری در نامگذاری معابر گفت: در این حوزه قانون مشخصی نداریم که ما را به سمت شماره گذاری هدایت کند و تلاش می‌کنیم تغییر نام معابر با حفظ شماره انجام شود.

وی در ادامه گریزی هم به مسجد نیمه کاره کنار تئاتر شهر زد و گفت: ما تئاتر شهر را به عنوان یکی از بنا‌های تاریخی شهر می‌شناسیم و در این دوره تلاش ما این بود که از این گونه بنا‌ها حفاظت کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه مسجد کنار تئاتر شهر در گذشته یک پارکینگ بود و در دولت نهم برای ساخت مسجد در نظر گرفته شد، گفت: بعد‌ها طراحی مسجد تغییر کرد و قرار شد این مسجد با یک معماری متناسب با تئاتر شهر ساخته شود.

وی با بیان اینکه از ابتدا برای اداره این مجموعه فرهنگی و مذهبی فکری نشده بود، ادامه داد: دو مشاور کار را مطالعه کرد تا مشخص شود این مجموعه چه رویکردی باید داشته باشد.


بیشتر بخوانید: آغاز مرمت و بهسازی خانه استاد لرزاده


حق شناس تصریح کرد: اولین محور‌هایی که باید در مورد آن‌ها تصمیم گیری کنیم آن است که این مجموعه می‌تواند با یک رویکرد فرهنگی، مذهبی و هنری مکمل تئاتر شهر باشد و ما هم تا آخر اردیبهشت در این زمینه به جمع‌بندی خواهیم رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه به موضوع انتصابات در شهرداری تهران پرداخت و گفت: یک نگاه این است که شورا فقط وظیفه دارد که شهردار را انتخاب کند و شهردار هم باید در مورد انتخاب معاونان و سایر همکارانش به شورا پاسخگو باشد و نگاه دیگر این است که شورا فقط در یک فرآیند عادی یک شهردار انتخاب می‌کند و در مورد چگونگی انتخابات شهردار را رها می‌کند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در مورد حوزه‌های مختلف با کمیسیون‌ها مشورت شود، تصریح کرد: علت این است که کمیسون‌ها فقط با شورا سر و کار ندارند و در حوزه‌های مختلف می‌توانند اظهار نظر کنند.

حق شناس با تاکید بر اینکه این دو رویکرد مربوط به امروز نبود و همواره مطرح بوده اند، گفت: شورای اول در گذشته تلاش کرد طرحی ارائه دهد که شهرداران در انتخاب معاونان خود نظرات تخصصی شورا را هم اخذ کنند، اگرچه این طرح در شورا تصویب شد، اما در مراحل بالادستی رد شد و همچنان موجب بروز اخلال است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجنتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به تازگی شهردار تهران در مورد یکی از معاونت‌ها پیشنهاد تغییر داشت، اظهار کرد: بعد از اینکه شورا با پیشنهاد شهردار مخالفت کرد، او هم به نظر شورا احترام گذاشت و از تصمیم خود خودداری کرد.

در ادامه حق شناس در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم برخورداری از شخصیت‌هایی که خدمات ارزنده‌ای را به جامعه ارائه کردند و حال موضوع حفظ خانه شخصی را مطرح کرده‌اید که افکار او (صادق هدایت) موجب گمراهی جامعه بشری بوده و در آخر هم خودکشی کرد، گفت: این خانه بخشی از هویت ماست که اگر حفظ نشود جفا به نسل‌های بعدی است.

وی افزود: اگر بخواهیم بنا‌های ارزشمندی را که در تهران مورد بی توجهی قرار گرفته همچنان رها کنیم، اتفاق بدی خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به گزار‌ش‌های دریافتی درباره خانه صادق هدایت اظهار کرد: این خانه وضعیت مطلوبی ندارد و در حال حاضر به یک مهد کودک و انبار بیمارستان تبدیل شده که هرگز نباید با یک اثر ثبت شده تاریخی به این شکل رفتار کرد و دیوار‌های آن را متناسب با دیوار‌های مهدکودک رنگ کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه صادق هدایت در این خانه زندگی می‌کرد، اما ارزش آن خانه در معماری آن است و از سوی دیگر در هیچ کجای دنیا هم مردم با میراث گذشتگان خود اینگونه رفتار نمی‌کنند.

حق شناس با بیان اینکه هدایت یکی از مشهورترین نویسنده‌های ایرانی در جهان است که کتاب‌های او به 30 زبان زنده دنیا ترجمه شده است، گفت: این موضوع برای خیلی از گردشگرانی که به ایران می‌آیند مهم است تا بدانند که این فرد در کجا زندگی می‌کرد.

وی در پاسخ دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه بین صادق هدایت که افکار او مردم را به ضلالت می‌کشانده و افراد عارف و فرهیخته همچون شیخ رجبعلی خیاط و آیت الله حق شناس که افکار آن‌ها انسان‌ها را به راه درست راهنمایی می‌کردند کدام یک برای کمیسون فرهنگی اولویت دارد اظهار کرد: ما به بخش‌های دیگر بی‌توجهی نکرده‌ایم چنانچه در حال حاضر می‌بینیم که خانه شهید رجایی، خانه شهید چمران و خانه مدرس را شهرداری اداره می‌کند و هزینه‌های آن را هم می‌دهد.

حق شناس در ادامه از ناهماهنگی‌های افتتاح خط شش مترو انتقاد کرد و گفت: من این ناهماهنگی را قبول دارم و در جایی که منافع شهر در میان است، اعضا ابایی از طرح دیدگاه‌های خود ندارند.

حق شناس در پایان گریزی هم به تصمیم روز گذشته رئیس جمهور آمریکا زد و گفت: قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی از نگاه ما محکوم است، زیرا که سپاه در دوران دفاع مقدس از تمامیت ارضی کشور دفاع کرد و اکنون اقدام آمریکا با هیچ یک از ارزش‌های اخلاقی و حقوقی هماهنگ نیست و امیدواریم جامعه جهانی هم نسبت به این رفتار عکس العمل مناسب داشته باشد تا سالی همراه با صلح داشته باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان