از نظر مسافران خارجی کدام یک از محله های استانبول بهتر هستند؟

استانبول را باید شهر هزار رنگ و نقش دانست. این شهر که ما این گونه با هزار رنگ آن را توصیف می کنیم، دارای جاذبه های فراوان و مختلفی است که هر کدام شکل و شمایل مخصوص به خود را دارند و به خیابان های استانبول شکلی منحصر به فرد بخشیده اند

محله های معروف استانبول ؛ Istanbul’s famous streets

استانبول را باید شهر هزار رنگ و نقش دانست. این شهر که ما این گونه با هزار رنگ آن را توصیف می کنیم، دارای جاذبه های فراوان و مختلفی است که هر کدام شکل و شمایل مخصوص به خود را دارند و به خیابان های استانبول شکلی منحصر به فرد بخشیده اند. اما این جذابیت در چشم مسافران و گردشگران شکلی متفاوت و خاص دارد. همه ی خیابان ها و محله های استانبول زیبا هستند و هر کدام زیبایی مخصوص به خودشان را دارند اما محله های معروف استانبول از دید گردشگران و کسانی که به این شهر سفر می کنند، مکان های جالبی هستند که ما امروز در الی گشت می خواهیم به آن ها بپردازیم.

محله ی امینیو

محله ی بالات از محله های معروف استانبول ؛ Balat Quarter

فاتح یکی از منطقه های معروف استانبول است که بسیاری از جاذبه های استانبول در آن قرار گرفته است اما در این جا؛ محله ای بسیار زیبا، آرام و دنج قرار گرفته است که به تازگی از طرف گردشگران و توریست ها مورد توجه قرار گرفته است و آن محله ی بالات از محله های معروف استانبول است. بالات در منطقه ی فاتح استانبول و در بخش اروپایی قرار گرفته است. محله بالات در محدوده شهر قدیم و در ساحل غربی شاخ طلایی استانبول قرار گرفته است و محل سکونت یونانی ها بوده است.

در مورد ریشه نام بالات باید بگوییم که احتمال دارد که این واژه از کلمه ی یونانی پالاتیون به معنای قصر گرفته باشد. البته این دور از ذهن نیست زیرا محله ی بالات در نزدیکی قصر بلاشرنه قرار گرفته بوده است. در محله ی بالات، خیابان ها و کوچه های تنگ و باریک پر است از ساختمان های رنگارنگ و به هم فشرده که بسیاری از آن ها چندین سال از عمرشان می گذرد و با رنگ های جذاب و زیبایشان فضایی تماشایی به وجود آورده اند.

محله ی بالات

محله چمبرلی تاش ؛ Cemberlitas

چمبرلی تاش که به انتخاب گردشگران یکی از محله های معروف استانبول است، از زیباترین و تاریخی ترین محله های این شهر هزار و یک رنگ است. معنای نام چمبرلی به این اشاره می کند که پس از اضافه شدن گروه محافظین به پادشاه افسانه ای کنستانتین، ستونی به نام او در این محله ساخته شد که بعدها آن را چمبرلی تاش به معنای حلقه نامیدند. ستون کنستانتین یکی از مشهورترین جاذبه های استانبول است که شاید تا به حال آن چنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. محله ی چمبرلی تاش که به مناسبت تاسیس قسطنتنیه ساخته شد، این روزها در همسایگی بازار بزرگ استانبول قرار گرفته است. درباره ی ستون کنستانتین جالب است تا به شما بگوییم که؛ بلوک های به کار رفته شده در ساخت این بلوک تنها در مصر یافت می شوند و در طول سال ها به خاطر جنگ ها، بلایای طبیعی و گذر ایام آسیب های جدی به این ستون وارد آمده است.

ISTANBUL WEATHER

محله چمبرلی تاش

محله ی سلطان احمد ؛ Sultanahmet

محله ی سلطان احمد که امروزه نامش در میان لیست معروف ترین محله های استانبول جای گرفته است، قبل ترها بخشی از منطقه ی فاتح بوده است. بر خلاف برخی از محله های زیبا و بکری که در استانبول به تازگی توسط گردشگران مورد اقبال قرار گرفته اند، سلطان احمد از اول هم با گردشگر و سیاحت گر نا آشنا نبوده است. از آن جایی که سلطان احمد مرکز شهر قدیمی استانبول محسوب می گردد، جاذبه هایی همچون: مسجد ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، باسیلیکا سیسترن، بازار بزرگ و بازار ادویه را در فاصله ای بسیار نزدیک به خود دارد.

محله ی سلطان احمد

محله اسکودار ؛ Üsküdar

محله ی اسکودار یکی از محله های معروف استانبول است که در بخش آسیایی و در ساحل شرقی تنگه ی بسفر قرار گرفته است. اسکودار یکی از پرجمعیت ترین مناطق مسکونی شهر استانبول است و از طریق کشتی مسافربری به اسم فِری به نقاط دیگر شهر و بخش اروپایی متصل می شود. اسکودار را در زبان های ایتالیایی به اسکوتاری تلفظ می کنند اما ترکیه ای ها آن را اسکودار می گویند. اسکودار از شمال با بیکوز، از شرق با عمرانیه، از جنوب شرقی با آتاشهیر، از جنوب با کادیکوی و از غرب با تنگه بسفر همسایه است و در ساحل روبرویش هم محله مشهور امینونو قرار گرفته است. خیلی ها می گویند که استانبول واقعی را باید در اسکودار شناخت. با این که این محله ی زیبا و با صفا تا حدی از چشم گردشگران خارجی به دور مانده بود اما خیلی ها می گویند که اگر این محله زودتر با توریست ها آشنا می شد، هیچ وقت تا الان جذابیت خود را نمی توانست که حفظ نماید. از جمله ی جذابیت های این محله، حمام های سنتی آن هستند که برخی از آن ها بیش از 1 قرن قدمت دارند و در حال حاضر هم مردم محلی از پدربزرگانشان گرفته تا نسل جدیدشان، برای استحمام، استراحت و گپ و گفت و گو با یکدیگر از این حمام ها استفاده می کنند. با این که اسکودار در بخش اروپایی قرار گرفته است اما، در مقایسه با این بخش اسکودار همانند یک دهکده است.

محله اسکودار

گالاتا ؛ Galata

خیلی ها نام گالاتا را به خاطر برج معروف گالاتا شنیده اند اما خیلی ها هم می دانند که گالاتا نام یکی از محله های معروف استانبول است. محله ی گالاتا در منطقه ی بیوگلو قرار گرفته است و یکی از توریستی ترین محله های استانبول است. این محله شامل میدان تکسیم یا تقسیم است که از خیابان استقلال می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. در هر صورت محله ی گالاتا برای تفریحات شبانه بسیار مناسب است و پر از افرادی است که موسیقی خیابانی را به شما نمایش می دهند. هرچه به سمت برج گالاتا بیشتر نزدیک شوید، بوتیک های مدرن جای خود را به مغازه های هنری تر می دهند. محله ی گالاتا به محله ی سلطان احمد بسیار نزدیک است. برای رسیدن به آنجا تنها لازم است که از پل گالاتا عبور کرده و سپس با عبور از کوچه و خیابان های پیچ در پیچ به برج گالاتا برسید.

گالاتا

محله ی بشیکتاش ؛ Besiktas

محله ی بشیکتاش در استانبول را ممکن است بیشتر به خاطر تیم فوتبالش بشناسید اما این محله که به انتخاب توریست ها و گردشگرانی که به استانبول سفر می کنند، یکی از محله های معروف استانبول به حساب می آید؛ در همسایگی خود محله های معروف دیگری همچون: کاگیتان، شیشلی و ساری یِر را نیز دارد. بشیکتاش خود زمانی یک روستا در دل جنگل بوده، امروزه منطقه ای خوب و معروف در استانبول است که جاذبه های فراوانی را در خود همچون کاخ معروف دلما باغچه جای داده است.

محله ی بشیکتاش

ساری یر ؛ Sarıyer

برای کسانی که به استانبول زیاد رفت و آمد دارند، نام محله ی ساری یر بسیار آشنا است. ساری یر که از محله های معروف استانبول است، آخرین و شمالی ترین محله در سراسر استانبول است که در کنار تنگه ی بسفر قرار گرفته است و فاصله ی زیادی با دریای سیاه دور ندارد. محله ی ساری یر در گذشته دارای رونق زیادی برای ماهی گیران بوده و از این رو ماهی گیری زیاد در اینجا اتفاق می افتاده اما امروزه این محله تبدیل به یک منطقه ی ثروتمند نشین شده است که شرکت ها و سفارت های خارجی و همچنین دارندگان ویلاها و خانه های مجلل برای زندگی و اقامت در آن سر و دست می شکنند. این منطقه همچنان به عنوان یک مقصد برای تعطیلات آخر هفته ی مردم نیز به شمار می رود اما متاسفانه اکثرا ترافیک زیادی به سمت آن وجود دارد. با این حال حمل و نقل توسط لنج و قایق نیز به این منطقه امکان پذیر است.

ساری یر

محله ی تارابیا ؛ Tarabya

محله ی تارابیا از جمله محله های مسکونی در سراسر استانبول است که در خط ساحلی بسفر و در بخش اروپایی قرار گرفته است. تارابیا نه تنها به خاطر رستوران های دریایی مشهور و کلیساهای تاریخی اش در لیست محله های معروف استانبول قرار گرفته بلکه، در پس معنای نام این محله داستان جالب و مشهوری وجود دارد که به معروف شدنش نزد گردشگران کمک کرده است. داستان از این قرار است که؛ در طول دوران حکومت بیزانس در ترکیه، مردم در این منطقه به دلیل مناظر و چشم ‌اندازهای زیبای طبیعی و کیفیت هوای عالی آن در این منطقه اقامت گزیدند. در قرن 5 میلادی، پاتریک آتیکو به‌طور رسمی نام محله را تراپیا Therapia و به معنای درمان گذاشت! با گذشت زمان، اسم محله به نسخه ی ترکی آن، یعنی تارابیا تبدیل شد که هنوز هم این نام برایش به جای مانده است.

محله ی تارابیا

محله ی امینیو، یکی از محله های معروف استانبول ؛ Eminönü

محله ی زیبا و بسیار معروف امینیو در جنوب شاخ طلایی استانبول قرار گرفته است. این محله به خاطر داشتن اسکله ها و قایق های متونع تفریحی و رستوران های دریایی خود بسیار معروف شده است. جالب است درباره ی امینیو این نکته را بدانید که، گسترش شهر استانبول از امینیو شروع شد. امینونو محله ای بسیار شلوغ و پررفت و آمد است. جالب است بدانید که اسم این محله از دوران عثمانی و زمانی که این منطقه مرکز تجارت بود، گرفته شده است. امینیو در واقع از واژه ی امین به معنای فردی قابل اعتماد گرفته شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان