توقف عبور نفت ایران از کانال سوئز؟

مصری ها از ائتلاف ضد ایرانی تحت رهبری آمریکا و عربستان خارج شدند.

توقف عبور نفت ایران از کانال سوئز؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «الاخبار»، رسانه های مصری اطلاع دادند که مصری ها حاضر به مشارکت در این ائتلاف نیستند.برخی از تحلیل گران این اقدام دولت مصر را در راستای سیاست دوری از محور عربستان و نزدیک شدن به محور ایران ارزیابی کرده اند. با این حال، به نظر می رسد رویکرد مصر در قبال تحولات منطقه و دوستان و رقبایش پیچیده تر از برخی تحلیل ها و گمانه زنی ها است.

 روز 15 آوریل خبرهایی دال براینکه دولت مصر، در اقدامی ناگهانی، از عبور محموله‌های نفتی ایران از کانال سوئز به سمت سوریه جلوگیری کرده است. امری که باعث شد ایران از طریق خاک عراق نفت خود را با تانکر به سوریه صادر کند.

عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه، گفته است که مذاکرات با مصر برای استمرار صادرات نفت به سوریه از طریق کانال سوئز به جایی نرسیده است. در ماه‌های اخیر، همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره جلوگیری مصر از عبور نفتکش‌های ایرانی از کانال سوئز، سوریه با بحران سوخت مواجه بوده است.

اما مصر ممانعت از عبور نفتکش‌های ایرانی از کانال سوئز را رد کرده است. بحث و جدل درباره عبور نفتکش‌های ایرانی از آبراه مصری به سمت سوریه از چند ماه پیش در جریان بوده است. از یک طرف مقامات سوریه می‌گویند مصر برای پایبندی به تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، از صادرات نفت ایران به سوریه از طریق کانال سوئز جلوگیری می‌کند. اما مقامات مصری این امر را تکذیب می‌کنند.

یک منبع ایرانی در گفتگو با روزنامه نامبرده جلوگیری مقامات مصری از عبور نفتکش‌های ایران از کانال سوئر را تایید کرد. میثم صادقی، مشاور وزارت اقتصاد ایران، به این روزنامه گفت: «مصر از چند وقت پیش، به خاطر پایبندی به تحریم‌های آمریکایی، با عبور نفتکش‌های (ایرانی) مخالفت می‌کند.»

به نظر می آید آمریکا به همراه متحدانش عزم خود برای جلوگیری از فروش نفت ایران در بازارهای منطقه ای و بین المللی را تشدید کرده اند. مسئله ای که یافتن راه های جدیدی از سوی ایران برای دور زدن تحریم ها را ضروری می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان