صحبت های نمایندگان مجلس درباره طرح مقابله بااقدام آمریکا

دلخوش:طرح مقابله بااقدام آمریکاناقص است +واکنش لاریجانی

خبرگزاری مهر: کاظم دلخوش در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی اظهار داشت: در قانون اساسی ما اختیارات بسیار زیادی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعریف شده است.

وی افزود: در طرح تهیه شده برای مقابله با آمریکا، جایگاه سپاه آنطور که باید و شاید و مطابق با اهداف قانون اساسی در نظر گرفته نشده است و این طرح ناقص است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس تصریح کرد: اختیارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این موارد بیشتر است و ابعاد مختلف امنیتی، سیاسی و اجتماعی را در بر می‌گیرد.

همچنین شهاب نادری هم طی تذکری شفاهی گفت: طرح مقابله با اقدامات آمریکا خوب است اما کافی نیست. همچنین تناسب و تناظری با اقدام طرف مقابل ندارد.

وی افزود: همچنین طرح مقابله با اقدامات آمریکا فاقد ضمانت اجرایی است و ما باید این طرح را تقویت کنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نمایندگان گفت: شما می‌توانید پیشنهاد دهید تا این طرح تقویت شود.

دلخوش:طرح مقابله بااقدام آمریکاناقص است +واکنش لاریجانی

حاجی دلیگانی در صحن علنی:
طرح اقدام متقابل باید قوی‌ و محکم تدوین می‌شد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: طرح اقدام متقابل در برابر آمریکا متناسب با اقدام آنان نیست و باید قوی‌تر باشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی امروز (سه شنبه) در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با طرح اقدام متقابل در برابر آمریکا، گفت: متأسفانه این طرح متناسب با اقدامات آمریکا نیست و لازم بود این طرح به صورت قوی و محکم تدوین می‌شد و این گزارش تهیه شده بیشتر از آنکه یک اقدام متقابل باشد، شبیه به دیپلماسی پایین‌تر است.

وی متذکر شد: آمریکایی‌ها در سال 2007 هم برخلاف قوانین بین المللی و عرف جهانی شاخه‌ای از سپاه پاسداران یعنی نیروی قدس را در لیست تروریستی قرار دادند و زمانی که دیدند به هدفشان نمی رسند، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تأکید کرد: انتظار این بود که ما هم کل ارتش آمریکا در جهان، منطقه، خاورمیانه و خاور دور و نزدیک را در لیست تروریستی قرار می‌دادیم تا اگر هر زمانی آنان غلطی کنند، ما هم بتوانیم اقدام متقابل قوی علیه آنان انجام دهیم.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: به هیچ وجه نباید در دفاع از ملت و کشورمان و در مقابل متجاوزانی چون آمریکا کوتاه بیاییم و هر جا که آنان منافع ما را مورد هدف قرار دادند، باید آنان را نابود کنیم.

وی اظهار داشت: ما باید در این طرح می‌آوردیم و اجازه می‌دادیم که توان موشکی کشورمان به بالاتر از 2 هزار کیلومتر برسد، چرا که فناوری لازم برای این کار و توان این مسئله را داریم و باید آمریکایی‌ها را در هر جای دنیا حتی کاخ سفید به اذعان خودشان و کاخ سیاه از نظر ما مورد هدف قرار دهیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: اگر مجلس ما زودتر از این دست به کار شده بود، شاید کار به اینجا نمی‌رسید، چرا که آمریکایی‌ها 260 طرح و لایحه علیه ما تدوین کردند اما با وجود این آنان نباید واقعه طبس را فراموش کنند و بدانند که خدا با ماست و در آینده هم این گونه خواهد بود و قطعاً با این اقدام خود هیچ غلطی نمی‌توانند کنند.

 دلخوش:طرح مقابله بااقدام آمریکاناقص است +واکنش لاریجانی

شهاب: اقدام آمریکا علیه سپاه فرصتی است که حق‌جویان جهان ماهیت تروریستی آمریکا را بشناسند

دبیرکل حزب بیداری اسلامی تاکید کرد: اقدام آمریکا، سپاه را در تمام جهان شناخته‌تر کرد و این فرصت را به آزادی‌خواهان و حق‌جویان جهان داد که با بررسی تروریسم مورد حمایت آمریکا و تروریسم ادعایی این کشور، به واقعیت رژیم آمریکا بیش از پیش پی ببرند.

فرید شهاب دبیرکل حزب بیداری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با بیان اینکه تروریست خواندن سپاه پاسداران توسط دولت آمریکا فاقد ارزش قانونی است، گفت: اعلام موضع رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تروریست خواندن سپاه پاسداران را فاقد ارزش قانونی و منطقی لازم می‌دانیم و بر این اعتقاد هستیم که به دلایل شکست مفتضحانه غرب و ایادی و دست نشانده‌های آنها و بالاخص مزدوران داعش، جهت انتقام جویی از مردم ایران دست به این عمل سخیف زده است.

وی افزود: ما سربازان جان برکفی همچون سردار قاسم سلیمانی و مدافعین حرم را می ستاییم و بر این باوریم که تا سپاه وجود دارد، انقلاب اسلامی نیز تداوم خواهد داشت و آمریکا و استکبار جهانی با این رویه نخواهند توانست در مقاومت ملت ایران خدشه ای وارد کند.

دبیرکل حزب بیداری اسلامی به سابقه ضد تروریستی سپاه اشاره کرده و تاکید کرد: شهادت بسیاری از سرداران سپاه همچون شهیدان شاطری، شوشتری، همدانی و ... نشانه مبارزه بی‌امان سپاه با پدیده‌ تروریسم است و بسیار جای تاسف است که در حالی که سپاه سال هاست جرثومه‌های فساد منطقه‌ای مولود آمریکا را مورد هدف قرار می دهد، وقیحانه ازاین دولت سفاک، لقب تروریست بگیرد.

شهاب در پایان تاکید کرد: این اقدام ترامپ سپاه را در تمام جهان شناخته‌تر کرد و این فرصت را به آزادی‌خواهان و حق‌جویان جهان داد که با بررسی تروریسم مورد حمایت آمریکا و تروریسم ادعایی این کشور، به واقعیت رژیم آمریکا بیش از پیش پی ببرند و ماهیت تروریستی آمریکا را بشناسند.

 

دلخوش:طرح مقابله بااقدام آمریکاناقص است +واکنش لاریجانی

 

 

قوامی در جلسه علنی:
هرگونه کمک به «سنتکام» در حکم معاونت در اقدام تروریستی است

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: هر گونه کمک به سازمان سنتکام اعم از مالی، خدماتی، آموزشی را در حکم هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح اقدام متقابل برابر آمریکا اظهار داشت: سپاه پاسداران همواره حافظ ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی است و آمریکایی‌ها نمی‌توانند اقتدار این نهاد مقدس را ببینند.

وی افزود: آمریکایی‌ها در طول تاریخ همواره و به انحای مختلف به دنبال آن بودند که ما را از استقلال دور کنند و بر کشور ما مسلط شوند و این اقدامشان هم در راستای این مسئله است اما قطعاً راه به جایی نمی‌برند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس متذکر شد: ما کودتای 28 مرداد را فراموش نمی‌کنیم که آمریکایی‌ها در امور داخلی کشورمان، مداخله کردند و حکام فرومایه ای را بر ایران مسلط کردند تا منافع خودشان در کشور ما دنبال شود.

قوامی با تأکید بر اینکه ما با تدوین این طرح به دنبال مبارزه با آمریکا و نظام سلطه هستیم، اظهار داشت: رژیم آمریکا بر خلاف اصول مسلم و حقوق بین المللی گام برداشته است و باید با آنان برخورد جدی شود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس ما هم سازمان سنتکام را تروریست اعلام می‌کنیم و هر گونه کمک اعم از مالی، خدماتی، تدارکاتی و آموزشی به نیروهای این سازمان در حکم کمک به نیروهای تروریستی است و با آنان برخورد می‌کنیم.

نماینده مردم اسفراین بیان کرد: طرح تهیه شده برای مقابله با آمریکا در گام اول بسیار خوب است و لازم است رأی قاطعی بیاورد و این مسئله منجر به وحدت و همدلی بین نیروهای مختلف کشور شده است و ما باید از این فرصت برای تقویت نیروهای ریشه دار انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

 

تذکر نمایندگان درباره‌ی طرح اقدام متقابل علیه آمریکا

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا تذکراتی را مطرح کردند.

به گزارش ایسنا، سید کاظم دلخوش در اخطاری مستند به اصل 110، 150 و 152 قانون اساسی این طرح دو فوریتی را ناقص دانست و گفت: در این طرح فقط بعد نظامی پیش بینی شده در حالی که اختیارات سپاه فراتر از این حرف‌هاست.

شهاب نادری نماینده پاوه نیز در تذکری گفت: مجلس عکس‌العمل خوبی نسبت به اقدام آمریکا نشان داد و این طرح هم طرح خوبی است اما کافی نیست و متناسب و متناظر نیست. این صرفاً مجموعه توصیه‌های اخلاقی است که ضمانت اجرایی ندارد..

محمد علی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در واکنش به اظهارات موسوی لارگانی گفت: آقای موسوی لارگانی در صحبت‌هایش مجلس را متهم به خیانت کرد و گفت که مجلس خائن به خون شهدا بوده است. مجلس باید چه کار می‌کرد که در مقیاس شما انقلابی نام می‌گرفت؟

وی یادآور شد: برای اثبات انقلابی‌گری خود نباید نهاد انقلابی مثل مجلس را زیر سوال ببریم و آن را به خیانت متهم کنیم. این خواست آمریکا است مجلس پیش قراول اقدام متقابل علیه آمریکا بوده و اگر لازم باشد سینه ما در برابر دشمن سپر خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: نمایندگان یا فرزند یا برادر شهید یا جانباز و یا دارای سوابق غیر قابل انکار هستند. نباید در یک شو جایگاه مجلس را متزلزل کنیم. مجلس با افتخار پشت این طرح انقلابی است و حاضر است جانش را برای استقلال مملکت در طبق اخلاص بگذارد.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز در اخطاری مستند به اصل 150 قانون اساسی گفت: سپاه پاسداران نقش نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای انقلاب را دارد و از نیروهای نظامی قدرتمند دنیاست. سردار سلیمانی هم از فرماندهان سپاه اسلام است که داعش را ریشه کن کرده اما در این صف سپاه به یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی محدود شده است.

حمیدرضا حاجی بابایی نیز در تذکری ضمن قدردانی از سه فراکسیون سیاسی مجلس برای حمایت از طرح اقدام متقابل علیه آمریکا گفت: پیام این مصوبه پیام وحدت ملت ایران و جناح‌های سیاسی است ما باید از همه جناح‌های سیاسی قدردانی کنیم که وارد میدان شدند. ملت ایران هم بداند این آخرین مصوبه مجلس نخواهد بود و ما مطابق اقداماتی که آمریکا داشته اقدامات دیگری را انجام خواهیم داد.

نادر قاضی‌پور نیز در اخطاری مستند به اصل 57 قانون اساسی گفت: در مواد زیادی از این طرح دولت مخاطب قرار گرفته در حالی که کلیت حاکمیت یعنی مجلس و قوه قضائیه نیز باید مورد توجه قرار بگیرند.

مصطفی کواکبیان نیز در تذکری مستند به ماده 160 آئین نامه داخلی مجلس گفت: طرح‌های فوریتی اگر یک شوری باشند باید بعد از رسیدگی به کلیات وارد جزئیات طرح شویم.

وی همچنین با بیان این که اصلاح طلبان و اصولگرایان و مستقلین مجلس به دنبال این طرح بوده و از سپاه حمایت کردند گفت: لازم است سپاه هم از این جریانات حمایت کند. بحث ما بحث وحدت و اتحاد است اما برخی این اتحاد را به هم می‌زنند. ما در طول سه سال گذشته 4 قانون بیشتر در کنگره ندیدیم اما در مجلس 9 قانون علیه آمریکا وضع کردیم لذا مجلس و کمیسیون امنیت را تضعیف نکنید.

موسوی لارگانی در تذکر جداگانه‌ای با اشاره به اظهارات وکیلی عضو هیأت رئیسه گفت: مقام معظم رهبری یک بار در سال 97 مجلس را توبیخ کرد و وقتی شما گزارشی از طرح‌ها و لوایح دادید گفتند اینها چه مشکلی از مردم را حل کرده و گله مند بودند. اول امسال هم باز فرمودند کنگره آمریکا 226 طرح و لایحه علیه ما داشته، مجلس چه کار کرده من هم گفتم سکوت مجلس خیانت به خون شهداست و پایه‌ی صندلی من و شما روی خون شهداست.

موسوی لارگانی ادامه داد: اگر عملکرد ما خوب بود حضرت آقا نباید اعتراض می‌کردند و می‌گفتند مقابل زیاده خواهی آمریکا چه کردید؟

علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این تذکر گفت: آقا در جلسه‌ای که خدمتشان بودیم از مواضع مجلس و بیانیه‌ها تشکر کردند و همیشه موضوع مجلس در بیانیه‌ها را تأیید کردند.

وی افزود: طرح‌هایی در کنگره علیه ایران به تصویب رسیده در حالی که در مجلس 7-8 طرح تصویب شده و مصوبات ما بیشتر بوده است. البته می‌توانید طرح‌های بیشتری بیاورید. ولی عبارتی که گفته شد عبارت خوبی نبود.

 دلخوش:طرح مقابله بااقدام آمریکاناقص است +واکنش لاریجانی

لاریجانی در پاسخ به موسوی: رهبر انقلاب از مواضع مجلس در صدور بیانیه‌ها تشکر کردند

رئیس مجلس گفت: مقام معظم رهبری از مواضع مجلس در صدور بیانیه‌ها تشکر کردند.
سیدناصر موسوی لارگانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) پارلمان، با استناد به ماده (79) ایین‌نامه داخلی مجلس در خصوص اظهارات محمدعلی وکیلی گفت: آقای وکیلی بدون اینکه در لوح ثبت‌نام کند و نوبت داشته باشد، از رانت هیأت رئیسه برای ایراد سخنان خود استفاده کرد.

وی ادامه داد: من در صحبت‌های خود گفتم که مقام معظم رهبری در ابتدای سال 97 مجلس را توبیخ کرد و پس از گزارش عملکرد شما عنوان کردند که این طرح‌ها و لوایح چه دردی را از مردم دوا کرده است. ابتدای امسال آقا نیز فرمودند که کنگره آمریکا 226 طرح و لایحه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته ولی مجلس در مقابل آنها چه کرده است؛ و صحبت من در جلسه امروز این بود که سکوت مجلس در این زمینه خیانت به خون شهدا است.

«پایه‌های صندلی‌های نمایندگان مجلس بر روی خون شهدا قرار دارد و صحبت من این بود که اگر عملکرد ما در مجلس خوب بوده، در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا چه کرده است.»

به گزارش فارس، علی لاریجانی در پاسخ به صحبت‌های نماینده فلاورجان اظهار داشت: آنچه در مورد سخنان آقا می‌گویید، ایشان در جلسه‌ای که به همراه دیگر نمایندگان مجلس در خدمتشان بودیم، از مواضع مجلس برای بیانیه‌ها تشکر کردند.

وی ادامه داد: همچنان که آقای کواکبیان به درستی توضیح داد آنچه در کنگره آمریکا تصویب شده، 4- 5 طرح بیشتر نبوده است در حالی که مجلس ایران در قبال آمریکا حدود 7- 8 قانون تصویب کرده است. در آمریکا روش به این صورت است که هر کسی به اسم خود طرحی مطرح می‌کند ولی آنچه مصوبه مجلس بوده، در مجلس ایران قوانین بیشتری علیه آمریکا تصویب شده است.

لاریجانی در پایان خطاب به موسوی لارگانی اظهار داشت: عبارتی که شما عنوان کردید خوب نبود و خودتان نیز این را قبول دارید.

نمایندگان همه جناح‌ها، طرح مقابله با اقدامات آمریکا را تهیه کردند

دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهارات خود تأکید کردند نمایندگان همه جناح‌های سیاسی، طرح اقدام متقابل علیه آمریکا را تهیه کرده اند و نباید تهیه این طرح به جناح خاصی اختصاص داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس پس از تصویب کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا، اظهار داشت: لازم است از همه نمایندگان مجلس و از فراکسیون‌های مختلف تشکر کنم که این طرح جامع را تدوین کردند.

وی با بیان اینکه این طرح افتخار مجلس است، ادامه داد: پیام این مصوبه مهمتر از آن چیزی است که در آن نوشته شده و این پیام وحدت جناح‌های مختلف سیاسی بر سر حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه لازم است از همه نمایندگان که وارد میدان شدند و این طرح را تهیه و تصویب کردند، تشکر کنیم، تصریح کرد: ملت بدانند که این اولین مصوبه مجلس در مقابل اقدامات امریکا نیست و مصوبات دیگری هم در این راستا خواهیم داشت.

همچنین در ادامه جلسه، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران گفت: همه نمایندگان اعم از اصلاح طلب، اصول گرا و مستقلین به دنبال تدوین و تهیه طرحی علیه اقدامات امریکا بودند.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد اظهاراتی بر خلاف وحدت بیان می‌کنند و به دنبال این هستند که طرح حمایت از سپاه را در اختیار عده‌ای خاص قرار دهند در حالی که همه نمایندگان مجلس از سپاه پاسداران حمایت کردند و نباید این وحدت و اتحاد را کسی بر هم زند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: در کنگره آمریکا، صرفاً 4 قانون علیه ما تصویب شده است اما در طول سه سال گذشته، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، 9 قانون علیه آمریکا تصویب کرده است و بر این اساس نباید مجلس و کمیسیون امنیت ملی را تضعیف کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان