سریال‌های تلویزیون برای شب‌های «رمضان ۹۸»

سه سریال «از یادها رفته»، «دل‌دار» و «برادرجان» در حال حاضر و به ترتیب سه گزینه اصلی شبکه‌های یک، دو و سه تلویزیون برای پخش در ماه رمضان هستند.

می‌توان با قاطعیت گفت باکس رمضانی تلویزیون از باکس نوروزی طلایی‌تر و بااهمیت‌تر است چراکه در نوروز به دلیل دید و بازدیدها، سفرها و دورهمی‌های خانوادگی کمتر مردم فرصت پیدا می‌کنند تا تلویزیون ببینند اما در رمضان خانواده‌ها بعد از حال و هوای روزه و ماه رمضان و در کنار سفره‌های افطار شبکه‌های مختلف تلویزیونی را انتخاب می‌کنند تا بتوانند بر حال معنوی خود افزوده و یا با استراحتی چندساعته خود را برای روز بعد احیا کنند.

سریال های رمضان

تلویزیون در یکی دو سال اخیر در باکس سریال‌های رمضانی موفقیت چندانی نداشته و مخاطبی که خاطره سریال‌های طنز رضا عطاران و یا کارهای ماورایی علیرضا افخمی و یا حتی قصه‌های جذاب حسن فتحی را در دهه ۸۰ به یاد دارند بیشتر جای خالی کشش‌های داستانی و جذابیت‌های دراماتیک را در تولیدات مناسبتی این سال‌ها احساس کرده است.

از نیمه دوم سال ۹۷ وضعیت چند سریال رمضانی مشخص شد و زمانی که این سریال‌ها وارد تولید شدند با توجه به زمان چندماهه تا رمضان ۹۸، این اجازه به کارگردان و عوامل سازنده داده شد که با شتاب کمتری پروژه را پیش برده و بر کیفیت کار بیفزایند.

برهمین مبنا تلویزیون برای رمضان ۹۸ سه سریال «از یادها رفته»، «دلدار» و «برادر جان» را برای پخش از شبکه‌های یک تا سه در دست تولید دارد. سریال‌هایی که تا این لحظه از طرف کارگردان و تهیه‌کنندگانشان به‌عنوان سریال‌های رمضانی شناخته و معرفی شده‌اند اما ممکن است به رسم معمول تلویزیون در دقیقه ۹۰ سریالی جا به جا، حذف یا حتی اضافه شود و این احتمال که نام برخی از سریال‌های مطرح شده تنها یک گزینه باشد چندان دور و بعید نیست.

در این گزارش مروری بر این سریال‌ها داریم که جدی‌ترین آثار در دست تولید سیما در مدت زمان کمتر از ۲۰ روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان محسوب می‌شوند.

شبکه یک؛ یادآوری تاریخ در «از یادها رفته»

در سال ۹۷ نام ۲ سریال بیشتر به‌عنوان گزینه‌های رمضانی شبکه یک مطرح شد؛ سریال «الف ویژه» و «از یادها رفته» که در حال حاضر تولید اولی متوقف شده است. «الف ویژه» ابتدا قرار بود توسط محمدرضا هنرمند کارگردان و زینب تقوایی تهیه‌کننده جوان ساخته شود اما این دو درگیر ساخت یک فیلم سینمایی برای جشنواره فیلم فجر شدند و ساخت این سریال را به تیم کمال تبریزی واگذار کردند.

سریال های رمضان 98

تبریزی هم کار خود را در سکوت خبری در شهرک تلویزیونی ایران شروع کرد اما بعد از مدتی معاون سیمای رسانه ملی اعلام کرد که این کار به دلیل نداشتن کیفیت لازم متوقف شده و هنوز هم تصویربرداری متوقف است.

بنابراین در شبکه یک سیما در حال حاضر، «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان تکلیف مشخص‌تری دارد. این سریال اگرچه در شبکه پنج و در زمان مدیریت مجید زین‌العابدین در این شبکه کلید خورد اما با این حال در پی تغییراتی به شبکه یک رسید و خود زین العابدین هم در پی تغییرات مدیریتی به شبکه یک آمد.

شبکه دو؛ عاشقانه‌ای برادرانه در «دلدار»

نوید و جمشید محمودی ساخت چند فیلم سینمایی را در کارنامه سینمایی خود دارند که «چند متر مکعب عشق» موفق‌ترین آنها تا به امروز بوده است. این دو برادر گویی خود را به برندی تبدیل کرده‌اند و قرار است با یکدیگر به ساخت فیلم و سریال مشغول شوند و خود را به طور مستقل مطرح نمی‌کنند.

سریال های ماه رمضان 98

برادران محمودی پیش از این اولین سریال تلویزیونی خود را با نام «سایه‌بان» را در شبکه دو ساختند که دو سال پیش روی آنتن رفت. این سریال هم روایت‌هایی عاشقانه داشت و به زندگی طبقه متوسط رو به پایین جامعه و مشکلاتش پرداخته بود. سریالی که علی رغم حضور موفق برادران محمودی در سینما، نتوانست تبدیل به اثری فراگیر و ماندگار در نگاه مخاطبان سیما شود.

شبکه سه؛ ملودرامی مذهبی در «برادرجان»

سریال «برادرجان» را سعید نعمت‌الله نوشته، محمدرضا آهنج کارگردانی می‌کند و محمدرضا شفیعی هم تهیه‌کنندگی‌اش را بر عهده دارد. نعمت‌الله و شفیعی پیش از این در سریال‌های دیگری از جمله «عقیق» و «مادرانه» همکاری داشته‌اند. «عقیق» که اثری تاریخی بود در باکس مناسبتی تلویزیون در ایام محرم ساخته و پخش شد اما در جذب مخاطب ناکام ماند.

سریال های ماه رمضان 97

نثر خاص سعید نعمت‌الله را می‌توان بارزترین وجه اشتراک آثار او تا به امروز دانست؛ نثری که در این سال‌ها با واکنش‌های منفی نیز مواجه شده است و برخی منتقدان آن را به کپی غلطی از نثر مسعود کیمیایی نسبت داده‌اند که احتمالاً به دلیل علاقه به آثار کیمیایی به فیلمنامه‌های نعمت‌الله راه پیدا کرده است.

«زیر پای مادر» آخرین سریال رمضانی با فیلمنامه‌ای از سعید نعمت الله بود که دو سال پیش روی آنتن شبکه یک رفت و حاشیه‌های نشست خبری آن با حضور بهناز جعفری بازیگر این سریال تا ماه‌ها سوژه رسانه‌ها بود. نعمت الله در غالب سریال‌های خود به دنبال نوعی از مرام و معرفت، قصه‌های خانوادگی، توجه به روابط و … است اما در سریال‌های خود گاهی با کلیشه و شعار به این موضوعات پرداخته است.

محمدرضا آهنج کارگردان این سریال نیز حدود چند سال پیش سریال امنیتی «آسمان من» را ساخت که قصه‌هایش در هواپیما می‌گذشت و ماجرای پر فراز و نشیبی از اتفاقات پرواز و تلاش نیروهای امنیت پرواز را به تصویر می‌کشید و حالا در قصه «برادرجان» که احتمالاً مثل بیشتر قصه‌های نعمت‌الله نقش نویسنده در آن پررنگ‌تر است ملودرامی اجتماعی و مذهبی را کارگردانی کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان