کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان

کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان به عنوان نخستین واحد صنعتی زنجان از اهمیت ویژه‌ای برخودار بوده و سال‌های سال است که مردم با این کارخانه آشنا هستند

کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان به عنوان نخستین واحد صنعتی زنجان از اهمیت ویژه‌ای برخودار بوده و سال‌های سال است که مردم با این کارخانه آشنا هستند. زنجان جزو نخستین‌ها در صنعت کبریت‌سازی است و امروز هم نام زنجان همچنان در صدر قرار دارد، کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان اگر چه روزگاری دارای جایگاهی در کشور بوده است اما امروز دیگر کارخانه کبریت زنجان کارخانه نیست و به موزه صنعت زنجان تبدیل شده است. مردم زنجان با این کارخانه روزگار گذارنده و بسیاری از اهالی زنجان در آن برای نخستین باز در آن مشغول به کار شده اند .

کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان شامل قسمتهای دروازه ورودی، فضای کارخانه و حیاط بنا است. دروازه ورودی کارخانه که رو به خیابان کارگر قرار گرفته، شبیه شیر خورشید بنا شده است و فضای کارخانه شامل قسمتهای مختلف مراحل تولید کبریتاست.
درب کارخانه کبریت زنجان که ریشه در تاریخ مردم زنجان دارد پس از سال‌ها بسته بودن به روی شهروندان باز شد ؛ رو نمایی از طرح برتر پروژه سبزه میدان به عنوان بزرگ ترین پروژه مداخله شهرداری در بافت قدیمی و فرسوده شهر زنجان انجام شد که هم زمان با این رونمایی درب کارخانه کبریت سابق زنجان به روی شهروندان باز شد .

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

این بنا را می‌توان اولین واحد صنعتی زنجان بعد از کارخانه برق به حساب آورد که چند سالی قبل از آغاز جنگ جهانی دوم با سرمایه و مدیریت محمود شالچی در زنجان احداث شده است.این ساختمان به دلیل قرار گرفتن در بافت قدیم زنجان و دودکش آجری منحصر به فرد آن و دستگاههای قدیمی موجود تبدیل به موزه صنعت استان زنجان شده است.این بنا بعلت صنعتی بودن، فاقد تزیینات است و لی لازم به ذکر است که نمای غربی بنا با پنجره‌های هلالی و سیمان کاری رنگین، نمای زیبایی را به خود اختصاص داده است.
بنای کارخانه با شکل مربع مستطیل به طول 40/25و عرض 21/63 در وسط محمله نسبتا” وسیعی قرار گرفته است. پلان معماری بنا به تبع از خط تولید کبریت سازی دارای فضاهای سالن تولید، انبار مواد اولیه، انبار تولیدات و گرمخانه است.

کاربری این مجموعه برای انجام فعالیت ها و اجرای برنامه های فرهنگی در نظر گرفته شده و سوت آن که در گذشته سه بار در روز نواخته می شد که یک بار برای بیدار شدن مردم , یک بار برای خبر دادن نزدیکی وقت کار و بار آخر برای نزدیکی وقت تعطیلی کار بود , از این پس این س.ت در مناسبت های مختلف مناسبتی نواخته خواهد شد.

آدرس : زنجان – خیابان کارگر – نرسیده به بلوار چمران

کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان
کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان
کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان
کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان