طرز تهیه مربای قیسی خوشمزه به ۲ روش

مربای قیسی نوعی مربای خوشمزه است که معروف ترین انواع آن با عناوین مربای قیسی زرد و مربای قیسی سیاه درست می‌شود و اغلب به عنوان دسری بی نظیر سر سفره افطاری قرار می‌گیرد.

طرز تهیه مربای قیسی خوشمزه
 
ستاره ؛ سرویس آشپزی – مربای قیسی یکی از مربا‌های پرطرفدار در تبریز است که معمولا سر سفره افطار به چشم می‌خورد. مربای قیسی سیاه و مربای قیسی زرد دو نوع از معروف‌ترین انواع این مربا هستند که با قیسی سیاه و زرد درست می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به آموزش طرز تهیه این مربای لذیذ بپردازیم.


طرز تهیه مربای قیسی سیاه

مواد لازم
قیسی سیاه 1 کیلوگرم
شکر 1 کیلوگرم
آب 4 لیوان (معادل 700 میلی لیتر)
جوهر لیمو 1/4 قاشق چایخوری

دستور تهیه:
  1. ابتدا سعی کنید قیسی سیاهی را خریداری کنید که نرم و باکیفیت باشد و در صورتی که خشک است، آن را در مقداری آب ولرم خیس کنید تا نرم شده و پف کند.
  2. قیسی‌ها را شسته و در آبکش بریزید تا آب آن‌ها خارج شده و کاملا خشک شوند.
  3. شکر و آب را در قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و شربتی نسبتا غلیظ حاصل شود.
  4. جوهر لیمو را به شربت اضافه کرده و صبر کنید تا شربت کف کرده و همچنان بجوشد تا قوام آید.
  5. قیسی‌ها را در شربت ریخته و اجازه دهید در شربت بجوشند و پف کنند.
  6. وقتی قیسی‌ها نرم شده و پف کردند، حرارت را خاموش کنید و به این نکته دقت داشته باشید که جوشیدن بیش از حد قیسی در شربت، باعث سفت شدن قیسی می‌شود.
  7. اجازه دهید مربای قیسی در قابلمه کاملا خنک شود.
  8. پس از خنک شدن مربا، اگر شربت آن به اندازه کافی غلیظ بود مربا را در ظرف شیشه‌ای دردار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.
  9. اگر شربت مربا پس از خنک شدن رقیق بود، با کفگیر سوراخ دار قیسی‌ها را از شربت خارج کرده و شربت را مجددا روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و قوام آید.
  10. سپس حرارت را خاموش کرده، قیسی‌ها را به شربت قوام یافته اضافه کنید و پس از خنک شدن مربا آن را در ظرف دردار در یخچال قرار دهید.


نکات مهم

  • قیسی سیاه دارای بافتی نرم و شیرین است و می‌توانید آن را از آجیل فروشی‌ها تهیه کنید. از آنجا که غالبا نگهدارنده‌ای به این نوع قیسی افزوده نمی‌شود، باید در یخچال نگهداری شود تا در فصول گرما فاسد نشود؛ بنابراین پس از خرید قیسی سیاه بلافاصله با آن مربا درست کنید یا آن را در یخچال نگهداری کنید که خراب نشود.
  • مربای قیسی را حتما در یخچال نگهداری کنید زیرا در گرما زود فاسد می‌شود.
  • اگر دوست داشتید وسط مربای قیسی سیاه را با گردو پر کنید، پس از آماده شدن مربا و سرد شدن آن، برشی در قیسی ایجاد کرده و به آرامی هسته آن را درآورید سپس نصف مغز گردو را داخل قیسی قرار دهید و دو لبه آن را به آرامی روی مغز گردو فشار دهید.


طرز تهیه مربای قیسی خوشمزه
طرز تهیه مربای قیسی زرد

مواد لازم
قیسی 250 گرم
شکر 1 پیمانه
آبلیموی تازه 1 قاشق غذاخوری
گلوکز 1/4 پیمانه
هل 2-3 عدد

دستور تهیه:
  1. قیسی‌ها را پس از شستن در قابلمه بریزید، آب را به آن اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا نرم شوند.
  2. شکر و گلوکز را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد تا شربت مربا غلیظ شود.
  3. وقتی شربت مربا غلیظ شد و قوام آمد، آبلیمو و هل را اضافه کرده و پس از چند جوش، حرارت را خاموش کنید.
  4. اجازه دهید مربا در قابلمه کاملا خنک شود، سپس آن را در ظرف شیشه‌ای دردار در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای قیسی خوشمزه
مربای قیسی یکی از انواع مربای خوشمزه است که به دلیل قند و کالری بالایی که دارد، افراد دارای اضافه وزن باید در مصرف آن احتیاط کنند. همچنین افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، بهتر است مربا را با شکر قهوه‌ای درست کرده و آن را با نان جو مصرف کنند. افراد لاغری که تمایل دارند چاق شوند، بهتر است مربای قیسی را همراه با کره، خامه و نان گندم کامل میل کرده و یک لیوان شیرکاکائو نیز چاشنی آن کنند تا از این طریق کالری بیشتری دریافت کنند.
 
دو نوع قیسی سیاه و زرد، هسته و بافت کاملا مشابهی دارند و تنها تفاوت آن‌ها در رنگشان است. قیسی سیاه دارای هسته است، مربای آن نیز با هسته درست شده و هنگام مصرف از قیسی جدا می‌شود. این مربا که درست کردن آن بسیار ساده و راحت است را می‌توان همراه با نان و کره به عنوان صبحانه نیز مصرف کرد. از دیگر محاسن مربای قیسی این است که ماده اصلی آن (قیسی) در تمام فصول سال در دسترس بوده و می‌توان آن را در هر زمانی درست کرد و از خوردن آن لذت برد.
 
شما چه ترفند دیگری را برای تهیه مربای قیسی می‌شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش "ارسال نظر" با مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان