افسردگی، گرایش جوانان را به اعتیاد بالا می‌برد

متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش مشکلات پیش روی جوانان هستیم، به گونه ای که بسیاری از جوانان کشور دیگر از آن شور و نشاطی که می توان از یک جوان انتظار داشت برخوردار نیستند و همچنین دیگر حضور پررنگ و تاثیرگذاری نیز در جامعه ندارند که این خود می تواند در بلندمدت مشکلات و چالش های بسیاری را رقم بزند

افسردگی، گرایش جوانان را به اعتیاد بالا می‌برد

متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش مشکلات پیش روی جوانان هستیم، به گونه ای که بسیاری از جوانان کشور دیگر از آن شور و نشاطی که می توان از یک جوان انتظار داشت برخوردار نیستند و همچنین دیگر حضور پررنگ و تاثیرگذاری نیز در جامعه ندارند که این خود می تواند در بلندمدت مشکلات و چالش های بسیاری را رقم بزند.

به گزارش به نقل از روزنامه آرمان ،گفتنی است طبق آمار موجود جوانان 21‌درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که البته این دسته از افراد در گروه سنی 18 الی 29 سال قرار دارند از این رو برنامه ریزی برای این قشر از جامعه و حل مشکلات آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چراکه عدم رسیدگی به این موارد می تواند سلامت و امنیت جامعه را به مخاطره بیندازد. بی تردید نسل جوان،سرمایه اصلی کشور و همچنین نیروی اساسی جامعه را تشکیل می دهد، چرا که در همه بخش‌های امور زندگی حضور مؤثر و اساسی دارند، بنابراین نقش سازندگی این نیرو در تغییر و تکامل زیرساخت های مادی و معنوی جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است .

بررسی مشکلات پیش روی جوانان

طی چند سال اخیر گرایش افراد و به خصوص جوانان به استفاده از مواد مخدر افزایش یافته است که این خود می تواند نشان از رواج بی رویه مواد مخدر در سطح جامعه باشد با این اوصاف می توان این ادعا را داشت که بخشی از جوانان به سیگار، قلیان و یا مواد مخدر اعتیاد دارند که این خود جای بسی نگرانی دارد، چرا که جامعه ای که آمار جوانان معتاد آن رو به افزایش است به‌طور حتم دارای آینده روشن و درخشانی نیز نخواهد بود اما این در حالی است که متاسفانه قبح این مشکل در جامعه و یا خانواده از بین رفته است و در برخی از موارد خانواده به راحتی با اعتیاد فرزند خود کنار می آید و حتی در پاره ای از موارد فرزندان در کنار والدین خود سیگار و قلیان را مصرف می کنند اما این در حالی است که در گذشته جوان به خود اجازه نمی داد در حضور خانواده این کارها را انجام دهد با این اوصاف از بین رفتن قبح بسیاری از مسائل خود زمینه ساز بروز مشکلات جدی برای جوانان شده است.

آنچه مسلم است افزایش میزان افسردگی در میان جوانان یکی دیگر از مشکلات این قشر از جامعه می باشد، چراکه در حال حاضر بسیاری از جوانان بنا به دلایل مختلف به افسردگی مبتلا هستند از این رو یا کمتر در گروه های دوستانه و اجتماعی حضور می‌یابند یا اینکه برای درمان از انواع داروها استفاده می کنند که این خود می تواند سلامت آنها را به مخاطره بیندازد.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی جوانان نداشتن امکانات تفریحی مناسب است، چراکه امروزه بسیاری از جوانان از امکانات مناسبی برای گذراندن تعطیلات خود برخوردار نیستند، از این رو باید در نظر داشت هرگاه اسباب تفریح و شادی برای جوانان یا افراد دیگر جامعه فراهم نشود به‌طور ناخودآگاه این افراد خود به‌دنبال انتخاب راهی برای گذراندن اوقات فراغت هستند.

جوانان یک جا نشین و یا کم تحرک را می توان یکی دیگر از معضلات پیش روی جامعه جوان امروز دانست، چراکه طبق آمار موجود در حال حاضر 47درصد جوانان فعالیت فیزیکی کمتر از 1.5 ساعت دارند و 32‌درصد فعالیت فیزیکی 1.5 ساعت یا بیشتر دارند که این مساله خود می تواند باعث بروز چاقی و یا برخی از بیماری های دیگر در این دسته از افراد شود.

از این رو انتظار می رود تا مسئولان امر اقدامات لازم را برای حل این معضل ارائه دهند. به‌عنوان مثال امروزه جوانان ماندن در خانه را به بیرون رفتن ترجیح می دهند که این خود می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند وضعیت نامناسب اقتصادی، نبود امنیت اجتماعی و یا ... باشد.یکی دیگر از مشکلات جوانان، افزایش بیماری های روحی و روانی در میان این قشر جامعه است چراکه طبق آمار منتشر شده حدود 5/1 درصد جوانان افسردگی، 5/0‌درصد اختلال دوقطبی، 7/0درصد صرع و 7/0‌درصد اقدام به پرخاشگری دارند که به روانشناس ارجاع داده شده‌اند که البته بروز این مشکلات می‌تواند ریشه در بسیاری از مسائل داشته باشد.

بنا به اظهارنظر برخی از روانشناسان نبود ارتباط مناسب، نبود شغل مناسب، کاهش روابط خانوادگی و مسائلی از این دست در افزایش بیماری های روحی و روانی جوانان تاثیرگذار است.متاسفانه امروزه جوانان در انتخاب همسر و یا دوست نیز با مشکل مواجه هستند که این خود می تواند به‌دلیل نبود الگوی مناسب باشد، چراکه در حال حاضر الگوی رفتاری مناسب برای جوانان وجود ندارد که این خود زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات شده است.

به طور کلی باید در نظر داشت که امروزه در بیشتر موارد جوانان از الگوهای خارجی استفاده می کنند که این خود باعث بروز مشکلات جدی می‌شود، چراکه الگوی خارجی با سبک زندگی ایرانی هم خوانی ندارد بنابراین جوان در برخی از موارد دچار تضاد خواهد شد و به هر طریقی تمایل دارد تا مانند الگوی خود در جامعه یا خانواده برخورد کند.

به‌عنوان مثال امروزه بسیاری از جوانان تحت تاثیر الگوهای خارجی تمایل به خالکوبی دارند اما این در حالی است در جامعه این مهم پذیرفته نیست و جوانان به هنگام یا حضور در دانشگاه مجبور به پوشاندن خالکوبی خود هستند .پر واضح است که ایجاد شکاف میان نسلی خود تبعات منفی بسیاری را برای جوانان رقم زده است چراکه در حال حاضر بسیاری از جوانان رابطه مناسب و صمیمی با خانواده ندارند به گونه ای که ترجیح می دهند حتی در دورهمی‌های خانوادگی نیز حضور نداشته باشند، اما در مقابل زمان خود را با دوستان سپری کنند که علت اصلی این امر را می توان در ایجاد تغییرات در باورها و خرده فرهنگ ها جست‌وجو کرد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که برخی از مشکلات جوانان به‌دلیل از دست دادن نقش و کارکرد خانواده است، چراکه در حال حاضر خانواده دیگر کارکرد سنتی خود را از دست داده است و دیگر از جایگاه پیشین خود بهره مند نیست بنابراین جوانان دیگر برای انجام کارهای خود و یا اتخاذ تصمیم های مهم زندگی با والدین مشورت چندانی ندارد که این خود باعث ایجاد شکاف میان خانواده و فرزندان شده است.

افزایش میزان مهاجرت جوانان را می‌توان یکی دیگر از مشکلات این قشر از جامعه دانست هر چند در این مجال باید متذکر شد که شاید مهاجرت به ظاهر امری مثبت و عاملی برای پیشرفت تلقی شود اما نمی توان مشکلات پیش روی آن را ندیده گرفت، چراکه باید به خاطر داشت برخی از جوانان به‌صورت غیرقانونی مهاجرت می کنند که در صورت عدم موفقیت مجبور به بازگشت به کشور هستند که این خود بسیاری از مشکلات حقوقی و روحی را برای آنها رقم می زند تا جایی که در بیشتر موارد دیگر نمی توانند خود را با شرایط موجود وفق دهند.

بدیهی است افزایش آمار خودکشی در میان جوانان را می توان یکی دیگر از مشکلات مرتبط با این قشر دانست، چراکه امروزه جوانان تاب و توان چندانی برای حل مشکلات ندارند و در شرایط سخت و بحرانی یا اینکه با پیش آمدن برخی از مشکلات دست به اقدامات احساسی می زنند و این مهم می تواند نشان از عدم یادگیری مقابله با مشکلات باشد.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی جوانان بحران هویت است چراکه امروزه جوانان در پذیرش نقش خود در جامعه و خانواده یا جامعه‌پذیری با مشکلات جدی مواجه هستند که این خود برای جوانان سردرگمی و مشکلات بسیاری را رقم زده است.

پر واضح است که طی سال های اخیر اقدامات مناسب چندانی برای جوانان صورت نگرفته است به‌عنوان مثال آموزش های لازم به جوانان چه از سوی خانواده و چه از سوی جامعه ارائه نشده است بنابراین جوان امروز در مواجهه با بسیاری از مشکلات و موانع نمی  تواند برخورد مناسبی داشته باشد از این رو انتظار می‌رود تا مسئولان در برنامه‌ریزی های خود توجه بیشتری به جوانان داشته باشند، چراکه این قشر از جامعه باید آینده کشور را بسازند .

در پایان باید خاطرنشان کرد توجه به جوانان می تواند آینده کشور را تضمین کند. در حال حاضر متاسفانه از جوانان در عرصه‌های مختلف چندان استفاده نمی‌شود که این خود می تواند باعث دلسردی آنها شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان