۵ دلیل کاهش قیمت دلار

هفت صبح: درست همزمان با تحرکات پیاپی و متخاصمانه آمریکا در بازار ارز آرامش برقرار است. مشخص است که جهش ناگهانی دلار در فروردین سال گذشته، کاخ سفید را به طمع انداخته است تا شوک مشابهی را به اقتصاد ایران وارد کند.

هیاهوی تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران و بعد نمایش عجیب اینستاگرام که مشخص است با گرای برخی ایرانیان خارج از کشور شکل گرفته است و خط و نشان‌های پیاپی و روزمره آمریکایی‌ها برای صفر کردن صادرات نفت نشان از هدفگذاری آمریکایی‌ها در تکرار فروردین 97 در نسخه سال 98 داشته است. اما در نهایت اتفاقی نیفتاد.

قیمت نفت به حدود 70 دلار رسیده است و همه می‌دانند خروج کامل ایران از این بازار آن هم همزمان با بحران ونزوئلا می‌تواند قیمت نفت را آن هم در آغاز فصول گرم اروپا و آمریکا به بالاترین حد خود برساند همه می‌دانند که معافیت‌های نفتی حداقل برای ترکیه و چین تمدید خواهد شد. از طرفی دیپلماسی مثبت و فعال ایران در مقابل عراق ریه تنفسی جدیدی برای کشور ما فراهم کرده و موجب شده است دورنمای تحریم‌ها از شدت و تیرگی قبلی عاری باشد. حمایت مشخص ترکیه از ایران هم به این ضریب اطمینان افزوده است.

در حالی که خبرگزاری‌های غربی با اشتیاق نوسان دلار به بالای 15 هزار تومان را انتظار می‌کشیدند دلار در سراشیبی آرام خود کم کم به کانال 12 هزار تومانی چشمک می‌زند آن هم در حالی که هنوز نه لوایح موسوم به اف‌ای تی اف پذیرفته شده و نه اینستکس (ابزار مالی مشترک بین ایران و اروپا) به طور کامل راه افتاده. در کنار عواملی که در بالا ذکر کردیم (افزایش قیمت نفت و چراغ سبز دیپلماتیک عراق و ترکیه برای مبادلات اقتصادی فراتر از خواسته‌های آمریکا) نباید از تاثیر سیاست‌های تاثیر گذار دولت و بانک مرکزی در شش ماه گذشته غافل شد. مبارزه با مفسدان اقتصادی به دست قوه قضائیه، اصلاح سیاست‌های ارزی در بدنه دولت و همچنین قوانین مبارزه با پولشویی به ابتکار بانک مرکزی، سه گانه‌ای را ش. کل داد که دلار را سر انجام توانست مهار کند.

حال کانال‌های غیر مجاز اعلام نرخ ارز در تلگرام که هر کدام معمولا بین 500 تا 1000 تومان بیش از قیمت بازار، قیمت دلار و یورو را اعلام می‌کنند، هم کوتاه آمده اند و نرخ‌های پایین تری را پیش روی کاربرانشان می‌گذارند. بی بی سی روز گذشته تیتر زده است: «کاهش نرخ ارز در صرافی ها» و نوشته قیمت ارز‌های عمده در معاملات امروز صرافی‌های ایران با کاهش همراه بود. صرافی‌های بانکی چهارشنبه بیست و هشتم فروردین) قیمت خرید هر دلار آمریکا را 13 هزار و 350 تومان و قیمت فروش آن را 13 هزار و 400 تومان اعلام کرده اند؛ که نسبت به روز گذشته حدود 150 تومان کاهش داشته است.

قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 15 هزار و 350 تومان و قیمت فروش آن 15 هزار و 400 تومان اعلام شده است.» این اذعان به سقوط دلار از کجا نشات می‌گیرد؟ جز تثبیت شرایط اقتصادی و واکسینه شدن بدنه بازار و اقتصاد کشور به بحران‌های مالی تحمیلی؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان