به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد ابراهیم لاریجانی -مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری- در پایان طرح «بازنگری و بهنگامسازی بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران» از مشخص شدن پنج کشور نخست خبر داد. وی از پایان تحقیقات جدید برای بازارهای هدف گردشگری ایران سخن گفت و بیان کرد:
در این تحقیق از اساتید حوزه های مختلف انجام شد به جز گردشگری، موضوعات گردشگری سلامت، زیارتی و تاریخی مورد بررسی قرار گرفت.
او افزود:
در این تحقیقات بررسی شد، تبلیغات در کدام کشورها برای جذب گردشگر بهتر است و کدام کشور ها مزیت بیشتری دارند و گردشگرانشان راحت تر به ایران می آیند.
لاریجانی با اشاره به اینکه برای ارزیابی این کشور ها شاخص های متعددی همچون جمعیت، روابط سیاسی، قرابت فرهنگی و دسترسی استفاده شد، اظهار کرد:
این شاخص ها نیز الویت بندی و وزن بندی شدند و برخی از شاخص ها از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر شاخص ها برخوردار بودند.
او در ادامه گفت:
به عنوان مثال داشتن روابط خوب سیاسی میان دو کشور و داشتن سفارت خانه از جمله شاخص های مهم ارزیابی شد؛ همچنین وجود پرواز های مستقیم بین ایران و آن کشور از جمله دیگر موارد است.
لاریجانی افزود:
از 84 کشور مورد بررسی در نهایت 30 کشور انتخاب شدند و برای مدیریت منابع بهتر این 30 کشور نیز در 4 سطح تقسیم بندی کردیم.
او توضیح داد:
در سطح نخست 5 کشور، در سطح دوم نیز پنج کشور و در سطح سوم و چهارم هر کدام 10کشور تقسیم بندی شدند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که پنج کشور کدام است، گفت:
الان اعلام نمی کنم ولی بزودی اسامی کشور ها را منتشر می شود.
لغو روادید با کشور های مورد نظر
لاریجانی گفت:
اقدامات اجرایی برای این طرح بزودی آغاز می شود و از آن جمله می توان به لغو روادید بین دوکشور، برگزاری تورهای آشناسازی برای راهنماها کشور مقصد، برگزاری هفته های ایران در آن کشور ها از آن جمله است.
گردشگری سلامت و زیارت در الویت
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری یکی از اهداف اصلی این طرح را برنامه ریزی های برای گردشگری زیارتی و سلامت دانست و بیان کرد:
سال گذشته بیش از 2 و نیم میلیون عراقی به ایران آمدند که می تواند در کنار گردشگری زیارتی به سفرهای تفریحی نیز بروند.
او اضافه کرد:
در این طرح برنامه ریزی شده شرایط و ظرفیت ها را برای سفرهای تفریحی این مسافران نیز ایجاد کرد و گردشگران عراقی در کنار سفر به مشهد و قم به کیش نیز بروند.
لاریجانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ظرفیت اقامتی ایران، با کمبود مراکز اقامتی مواجه نخواهند شد، گفت:
در این طرح سعی شده به توزیع سفر توجه کنیم.
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد:
در این برنامه هم توزیع جغرافیایی و هم زمانی مد نظر است. در این شرایط با کمبود مراکز اقامتی مواجه نمی شویم.