شاخص ارزی سرانجام وارد محدوده منفی شد

بازار ارز در هفته پایانی فروردین ۹۸ با نوسان در کانال ۱۳ هزار تومانی، روندی پرفراز و فرودی را پشت سر گذاشت. هرچند در این میان، مدیریت عرضه همراه با قیمت گذاری نزدیک به حاشیه بازار توسط بازارساز ارزی، فضای نوسان گیری را از دلالان ارزی گرفت.

بازار ارز در هفته پایانی فروردین 98 با نوسان در کانال 13 هزار تومانی، روندی پرفراز و فرودی را پشت سر گذاشت. هرچند در این میان، مدیریت عرضه همراه با قیمت گذاری نزدیک به حاشیه بازار توسط بازارساز ارزی، فضای نوسان گیری را از دلالان ارزی گرفت.

به گزارش تابتاک اقتصادی؛ در هفته‌ای که گذشت، روند بازار با کاهش نسبت به نرخ‌های پایانی هفته قبل تر، شروع شد و در نهایت در آخرین روز کاری بازار ارز، یعنی پنج شنبه بیست و نهم فروردین 98، شاهد رشد اندک در بازار ارز بودیم.

بر اساس این گزارش و به نقل از اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که نشان دهنده میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در "سامانه نظارت ارز (سنا) " توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است، هر اسکناس دلار آمریکا در پایان معاملات روز شنبه بیست و چهارم فروردین 98، با کاهش 140 تومانی به رقم 13600 تومان رسید. همچنین یورو در این روز، با افت 140 تومانی به رقم 15400 تومان رسید.

این روند کاهشی، روز یکشنبه نیز ادامه داشت. به طوریکه صرافی‌های بانکی و مجاز، نرخ فروش  دلار را به طور میانگین 150 تومان کاهش دادند. بر این اساس، در پایان معاملات روز یکشنبه بیست و پنجم فروردین 98، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ فروش 13450 تومان رسید. یورو نیز با 150 تومان کاهش به رقم 15250 تومان فروخته شد.

اما روز دوشنبه، روند کاهشی متوقف شد و صرافی‌های بانکی و مجاز نرخ فروش دلار را با افزایش 200 تومانی معامله کردند. این تغییر فاز از سوی بازارساز ارزی، در جهت جلوگیری از ورود تقاضای کاذب به بازار بود. زیرا حاشیه نرخ آزاد و بانکی افزایش یافته بود و در نتیجه تقاضای کاذب برای کسب سود در بازار آزاد به وجود آمده بود. بر این اساس، در پایان روز دوشنبه، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 13650 تومان فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 400 تومانی قیمت گذاری شد.

روز سه شنبه دوباره نرخ فروش دلار و یورو کاهش یافت. بر این اساس در پایان معاملات بیست و هفتمین روز از بهار 98، هر اسکناس دلار آمریکا با افت 100 تومانی به رقم 13550 تومان رسید. همچنین هر یورو با کاهش 100 تومانی به رقم 15550 تومان رسید. در این روز، شاهد کاهش تقاضا در بازار بودیم و همین افت تقاضا، باعث عدم افزایش نرخ از سوی بازارساز شده بود.

در ادامه، روز چهارشنبه نیز دوباره نرخ ارز کاهش داشت. بر این اساس، صرافی‌های بانکی و مجاز، هر اسکناس دلار آمریکا را به نرخ 13400 تومان به متقاضی دریافت دلار فروختند که این نرخ نسبت به روز قبل، 155 تومان ارزان‌تر بود. همچنین هر یورو به نرخ 15400 تومان فروخته شد که این رقم نسبت به روز سه شنبه، 155 تومان کاهش داشت؛ و در نهایت در پایان معاملات روز پنج شنبه، شاهد رشد اندک شاخص ارزی بودیم. بر این اساس، بازارساز هر اسکناس دلار آمریکا را به نرخ 13480 عرضه کرد که نسبت به روز قبل، 80 تومان گران‌تر بود. همچنین یورو به نرخ 15450 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که سنبت به روز چهارشنبه، 50 تومان گران‌تر بود.

بر اساس این گزارش، آنچه مشخص است، روند کاهشی دلار و یورو در هفته پایانی فروردین ماه است. به طوریکه دلار با کاهش 260 تومان همراه شد و یورو نیز با 90 تومان کاهش قیمت در طول شش روز کاری، ارزشگذاری شدند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان