کزازی مطرح کرد؛

تنها زمینه‌ای که سعدی نتوانسته در آن بال بیافزاید رزم‌نامه است

سعدی سخنوری است که در پهنه گیتی همانندی ندارد اما تنها زمینه‌ای که سعدی نتوانسته است در آن بال بیافزاید و باعث شگفتی شود، رزم‌نامه است.

تنها زمینه‌ای که سعدی نتوانسته در آن بال بیافزاید رزم‌نامه است

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی صبح و گفت وگو با حضور میرجلال‌الدین کزازی پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی به‌مناسبت روز سعدی، از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

کزازی در این برنامه گفت: سعدی بی‌هیچ گمان و گزافه یکی از سالاران سترگ سخن پارسی است؛ از آن چند سخنورِ بی‌همانند است که بر ستیغ سخن جای گرفته‌اند. آنچه سعدی را از دیگر سخنوران ایرانی، از آن نام‌آوران بی‌مانند جدا می‌دارد، برترین ویژگی او در سخن‌گستری و جان‌پروری و شگفتی‌آفرینی و نوشینی و دل‌نشینی است.

وی افزود: سعدی در همه گونه‌های سخن پارسی روان و نهاد و جان و دل خویش را در کار آورده و شگفتی آفریده است و به گفته‌ای دیگر، برترین ویژگی سعدی همین است.

این نویسنده و پژوهشگر ادبی با اشاره به دیگر بزرگان ادب و شعر فارسی نظیر حافظ و مولوی و عطار ادامه داد: آن بزرگان دیگر هر کدام در یکی از قلمروها و گونه‌ها و کالبدهای این سخن شَکرینِ شیوای دل‌آویز شگفتی آفریده‌اند؛ شاهکاری پدید آورده‌اند که بی‌همان و همتاست اما سعدی در همه زمینه‌ها توانسته است شاهکاری بیافریند. سعدی در غزل خداوندگاری است بی‌چند و چون و هم‌پایه و هم‌تراز حافظ؛ در قصیده و مثنوی، به همان سان در نوشته نگارین آهنگ گین [زبردست است] که آن را نثر مسجع می‌نامند.

کزازی گفت: بوستان سعدی شاهکاری از ادب اندرزین پارسی است و گلستان او این شیوه در نوشتار پارسی را به فراز نای فرخندگی و فزونی و فراخی برده است. تنها زمینه‌ای که سعدی نتوانسته است در آن بال بیافزاید و باعث شگفتی شود، رزم‌نامه است. به هر روی سعدی سخنوری است که نه تنها در جهان، که در پهنه گیتی نیز همانندی برای او نمی‌توان یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان