عرق کردن در خواب نشانه چیست؟

از دلایل عرق کردن در خواب می‌توان به کمبود ترشح تستوسترون و دوران یائسگی در زنان و یا مصرف برخی داروها، قندخون پایین و اختلالات عصبی اشاره کرد. این عارضه گاهی می‌تواند نشانه وجود عفونت یا سرطان باشد.

دلایل عرق کردن در خواب
 
ستاره ؛ سرویس سلامت - اگر شما نیز از عرق کردن در خواب کلافه شده اید و می‌خواهید از شر این عارضه خلاص شوید؛ باید ابتدا دلیل آن را بدانید، سپس در پی رفع دلیل این عارضه برآیید. این عارضه گاهی یک نشانۀ هشدار دهنده است که در تشخیص بیماری می‌تواند مفید واقع شود. بیایید اول ببینیم تفاوت عرق کردن عادی و عرق کردن در خواب چیست و سپس دلایل آن را بررسی کنیم. 
 

فرق بین عرق کردن در خواب و تعریق عادی

عرق کردن در خواب زمانی با تعریق عادی متفاوت است که به دنبال عواملی غیر عادی اتفاق بیفتد. برای مثال زمانی که دمای اتاق و محیط در حد اعتدال باشد و یا لباس زیادی به تن نداشته باشید اما در خواب عرق کنید. عرق کردن در خواب در شرایط غیر عادی نشانه وجود اختلال در بدن است.
 

دلایل عرق کردن در خواب

1- یائسگی؛ دوران شروع و یا نزدیک به آن

معمولا در اوایل دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی شدیدی که در بدن بانوان اتفاق می‌افتد، عرق کردن در هنگام خواب امری طبیعی است. عرق کردن در خواب در اکثر بانوان در شروع و ورود به دوره یائسگی دیده می‌شود و در صورت مراجعه به پزشک با تجویز دارو‌های کنترل کننده عوامل هورمونی، تا حد بسیاری رفع می‌شود. همچنین در سال‌های بعدی کمتر و کمتر شده و به حد پایدار و معقولی می‌رسد.

2- افت و کاهش قند خون

کاهش قند خون را با نام هیپوگلیسمی می‌شناسند. این اختلال در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، در زمان‌های مختلف و به ویژه زمانی که بدن با کاهش شدید انسولین مواجه می‌شود دیده می‌شود. افت قند خون می‌تواند در شب هنگام باعث تجربه عرق کردن در افراد مبتلا به دیابت نوع یک شود. این نشانه می‌تواند یک علامت هشداردهنده برای فرد بوده و وی را برای اقدام به افزایش قند خون پیش از حادتر شدن شرایط آگاه کند.
 
کاهش قند خون از دلایل عرق کردن در خواب
 

3- مشکلات هورمونی در بدن

اختلالات هورمونی بسیاری در بدن وجود دارند که می‌توانند خود را با تجربه عرق کردن در خواب بروز دهند. از جمله این اختلالات می‌توان فئوکروموسیتوما را نام برد که با تحریک ترشح هورمون‌های آدرنالین بیش از حد اندازه می‌تواند موجب افزایش تعریق در بدن و به ویژه هنگام خواب شود. سندرم کارسینوئید نیز از دیگر اختلالات هورومونی تحریک کننده تعریق در خواب است که به دنبال تحریک ترشح هورمون‌های دستگاه گوارش وارد عمل می‌شود. پرکاری تیروئید نیز می‌تواند خود را با تعریق زیاد هنگام خواب شبانه نشان دهد. بنابراین اگر با مشاهده علائم دیگری از هرکدام این اختلالات مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

4- التهابات و عفونت‌ها

به طور کلی هرگونه التهاب و عفونتی می‌تواند موجب تحریک خروج عرق از بدن باشد. اما عفونت‌های بسیاری وجود دارند که خود را با ریتم عرق کردن در خواب مشخص می‌کنند. برای مثال می‌توان التهاب درون شامه قلب (اِندوکاردیت)، بیماری سل، التهاب استخوان‌های بدن، آبسه لوزه ها، بیماری‌های آپاندیس و ... را نام برد.

5- سرطان‌ها

عرق کردن در خواب می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه برای برخی از انواع سرطان‌ها باشد. از بین سرطان‌هایی که خود را با این مشخصه نشان می‌دهند می‌توان سرطان غدد لنفاوی و لنف را نام برد.

6- دارو‌های شیمیایی

برخی دارو‌های شیمیایی می‌توانند موجب تحریک عرق کردن در خواب شوند. از جمله این دارو‌ها می‌توان دارو‌های ضد افسردگی را نام برد. هم چنین دارو‌های بازدارنده از ترشح سروتونین نیز در برخی افراد می‌توانند موجب تعریق بیشتر در هنگام خواب شوند.

7- اختلالات نورولوژیک

اختلالات و مشکلات نورولوژیک و عصبی نیز می‌توانند باعث افزایش عرق کردن در خواب شوند. این اختلالات حتی تاثیر خود در تعریق بیش از حد را در سایر مواقع غیر از شب نیز می‌گذارند. از جمله این اختلالات می‌توان به استرس، نوروپاتی، افسردگی و یا سکته‌های مغزی اشاره کرد.
 

درمان عرق کردن در خواب

برای درمان این عارضه بهتر است در مرحله اول دلیل اصلی آن را یافت. پس از آن بنا به تشخیص می‌توان با درمان و کنترل عامل اصلی ایجاد کننده اختلال، تا حد زیادی اختلال حاصل را کنترل و درمان کرد. علاوه بر درمان و کنترل عامل اصلی عرق کردن در خواب، پزشک شما می‌تواند با بررسی عوامل زمینه ایجاد کننده اختلال و شرایط فیزیولوژیک زندگی شما؛ دارو‌های مختلفی برای درمان و کنترل عارضه عرق کردن در خواب برای شما تحویز کند؛ بنابراین توصیه می‌شود در صورت تجربه علایمی متفاوت از عرق کردن عادی، در اولین زمان ممکن به پزشکان داخلی و یا متخصص غدد مراجعه کرده و تاریخچه اختلال را به جزییات بیان کنید تا به پزشک خود در یافتن عامل اصلی اختلال کمک کنید.
 
درمان عرق کردن در خواب
 
آیا شما نیز تجربه عرق کردن در خواب را داشته اید؟ دلیل آن چه بوده و برای درمان آن از چه روش یا دارویی استفاده کرده اید؟ دیدگاه و تجربیات خود را از طریق بخش «ارسال نظر» با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان