چرا نفت ۱۰۰ دلاری دوباره سر زبان‌ها افتاد؟

گزارش جدید بانک آمریکا مریل لینچ نشان می‌دهد احتمال اینکه قیمت نفت امسال جهش پیدا کند، بسیار بیشتر از انتظارات گذشته بازار شده است.

به گزارش ایسنا، بازار نفت امسال به دلیل توافق کاهش تولید اوپک پلاس، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و کندی رشد تولید نفت شیل آمریکا، به سرعت دچار محدودیت عرضه شده است. در این بین، اجرای مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) ممکن است این وضعیت را تشدید کند به خصوص که ذخایر جهانی نفت در نتیجه شرایط مذکور، افت کرده‌اند.

تحلیلگران بانک آمریکا مریل لینچ در یادداشتی نوشتند: اکنون که ذخایر فرآورده‌های نفتی در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد، ما شاهد تکرار وضعیت مشابه سال 2008-2007 هستیم که ظرفیت پالایش دیزل دیگر وجود نداشت. وضعیت مشابه ممکن است در ماه‌های آینده تحت تأثیر مقررات جدید IMO روی دهد.

با این حال بانک آمریکا مریل لینچ خاطرنشان کرده که بین افزایش قیمت در زمان حال و سال 2008 تفاوت‌های مهمی وجود دارد که شامل وجود ظرفیت مازاد تولید بالاتر در سال 2019، افزوده شدن 1.1 میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایش و انتظارات برای رشد سریع‌تر عرضه نفت شیل آمریکا است. با این حال برخلاف محدود شدن تدریجی عرضه بازار دیزل در سال 2008، به دلیل اجرای مقررات جدید درباره سوخت‌های دریایی از ابتدای سال 2020، جهان ممکن است یکباره با سیل افزایش تقاضا برای این سوخت‌ها مواجه شود.

تحت مقررات جدید IMO، میزان سولفور سوخت‌های دریایی باید از 3.5 درصد به 0.5 درصد کاهش پیدا کند. در نتیجه مالکان کشتی ناچار هستند استفاده از سوخت‌هایی مثل نفت کوره را کنار بگذارند و می‌توانند از فناوریاسکراب یا از سوخت‌های دارای سولفور کمتر مانند دیزل استفاده کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک آمریکا مریل لینچ اعلام کرده که مقررات مذکور ممکن است تقاضا برای سوخت‌های تقطیری را 1.1 میلیون بشکه در روز افزایش دهد که علاوه بر نرخ رشد سالانه 500 هزار بشکه در روز و تقاضای بالاتر در فصل زمستان خواهد بود. تقاضای بالاتر برای سوخت‌های تقطیری ممکن است قیمت‌های نفت خام را بالا ببرد زیرا پالایشگاه‌ها به فرآوری نفت بیشتر برای تولید این سوخت‌ها روی خواهند آورد.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان