شاخص ارزی آخرین روز فروردین را کاهشی خاتمه داد

دلار از سکه پیشی گرفت

دنیای اقتصاد : در آخرین روز فروردین‌ماه، سکه و دلار در دو جهت متناقض حرکت ولی هر دو بازدهی ماهانه مثبت را تجربه کردند

دلار در آخرین ماه سال 97 کمتر از یک درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود و فشار کاهشی در بازار بیشتر از ابتدای سال 98 بود. با این حال، به باور فعالان، به‌دلیل نوسانات درهم در اواسط فروردین‌ماه، قیمت دلار نیز با تغییرات بیشتری مواجه شد؛ به‌طوری‌که رشد ماهانه آن از سکه تمام بهار آزادی نیز پیشی گرفت. سکه روز شنبه 5 هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و روی عدد 4 میلیون و 760 هزار تومان قرار گرفت. با ثبت این رشد، میزان بازدهی ماهانه سکه به 3/ 2 درصد رسید که بیش از یک درصد کمتر از بازدهی دلار بود. این در حالی بود که سکه در اسفندماه بسیار بیشتر از دلار رشد ماهانه را تجربه کرده بود. در آن مقطع زمانی، سکه حدود 3/ 3 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، حال آنکه رشد دلار کمی بیشتر از نیم درصد بود. برخی فعالان باور داشتند، دلار در اولین ماه سال 98 بخشی از عقب‌ماندگی خود نسبت به سکه را جبران کرد و در ماه اردیبهشت روند هر دو بازار متناسب خواهد شد. در این میان، عده دیگری از معامله‌گران، رشد کمتر سکه نسبت به دلار در فروردین‌ماه را به روند بهای اونس در بازارهای جهانی نسبت دادند. به گفته آنها، سکه از یکسو به واسطه رشد بهای دلار به حرکت به سوی قیمت‌های بالاتر تشویق می‌شد، ولی از سوی دیگر بهای اونس در بازارهای جهانی سیر نزولی داشت و همین عامل موجب می‌شد که قیمت فلز گرانبهای داخلی تحت یک فشار کاهشی قرار بگیرد.

 شکل جدید ارتباط بانک چینی با ایران

پس از پایان ساعت کاری بازار در روز شنبه، کم‌کم خبری در بیشتر کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران پخش شد که بانک چینی کونلون به مشتریان خود اعلام کرده است که عملیات بانکى با ایران را از روز اول ماه مه (١١ اردیبهشت) تا اطلاع ثانوى متوقف مى‌کند. از آنجا که بانک چینی یکی از مهم‌ترین بانک‌هایی است که در مراودات مالی آن هم در شرایط تحریمی در کنار ایران قرار دارد، نگرانی‌هایی در میان برخی فعالان ایجاد شد و برخی از آنها، تصور می‌کردند که در واکنش به این خبر، خرید دلار در روز اول اردیبهشت افزایش پیدا کند.  با این حال، پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که بانک چینی از سال جدید شکل جدیدی از ارتباطات مالی با ایران را از سر گرفته است. پیش از این، مبادلات مالی چین با ایران بخصوص در سال گذشته به‌صورت یوآن و یورو صورت می‌گرفت. با این حال، از ابتدای سال جدید، مبادلات یورویی ایران و چین کاهش بیشتری یافت و یوآن نقش پررنگ‌تری گرفت. خبرهای گذشته نیز حکایت از آن داشت که ایران قصد دارد با کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، عراق و چین مبادلات خود را با ارزهای محلی صورت دهد. همچنین، دیروز خبرگزاری فارس در مصاحبه‌ای با یک منبع آگاه بانکی درباره موضوع قطع ارتباط بانک «کونلون چین» با ایران اظهار کرد: این موضوع دقیقا مشابه همان اتفاقی است که در آبان‌ماه سال 97 رخ داد و ارتباطی با موضوع FATF یا هیچ پرونده دیگری ندارد. وی ادامه داد: همان طور که 6 ماه پیش هم مطرح شد، بانک کونلون چین پس از تمدید معافیت‌های تحریمی، ارتباط خود را دوباره برقرار خواهد کرد و مشکلی در این باره وجود نخواهد داشت.باید دید معامله‌گران پس از بررسی این اخبار در اولین روز کاری اردیبهشت‌ماه در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت یا مانند روزهای انتهایی فروردین‌ماه بازار با کمبود تقاضا مواجه خواهد بود. به گفته فعالان، روز شنبه در بازار ارز مانند روز پنج‌شنبه خریدار چندانی وجود نداشت؛ البته در سمت عرضه ارز نیز اتفاق خاصی رخ نداد و حجم معاملات بازار نیز بسیار محدود بود.

 مسیر دلار در فروردین‌ماه

دلار در اولین ماه سال سه روند متفاوت را طی کرد؛ در 17 روز اول به واسطه تعطیلات نوسانات قیمتی چندانی را تجربه نکرد؛ در هفته اول پس از تعطیلات با شدت در مسیر صعودی قرار گرفت و در روزهای انتهایی این ماه بیشتر در مسیر اصلاح و کاهش قدم برداشت. روند قیمتی دلار نشان می‌دهد که در بازه پنجم تا هفدهم فروردین‌ماه، قیمت دلار در دامنه 13 هزار و 200 تومان تا 13 هزار و 500 تومان نوسان داشته است. این در حالی بود که شاخص ارزی در اولین هفته جدی کاری بازار در سال97 رشد به مراتب بیشتری را به ثبت رسانده بود. در آن مقطع زمانی شدت نوسانات بسیار بالاتر بود و طی یک هفته دلار از مرز 5 هزار تومانی فاصله گرفت و به حدود 6 هزار تومان رسید و در طول یک هفته بین 15 تا 20 درصد نوسان کرد. نوسانات در آن زمان به اندازه‌ای زیاد بود که برخی معامله‌گران از گم شدن قیمت در بازار صحبت می‌کردند. بازارساز در واکنش به این نوسانات، بازار آزاد ارز را غیررسمی و معامله در آن را ممنوع کرد.پس از آرامش ابتدای فروردین، از روز هجدهم، فضای بازار نوسانی می‌شود و به فاصله دو روز قیمت حتی از مرز 14 هزار تومانی عبور می‌کند. در بیستمین روز فروردین‌ماه در مقطعی کوتاه حتی قیمت‌های بالای 14 هزار و 500 تومان در بازار به ثبت می‌رسد. با این حال از روز 21 فروردین روند قیمتی دلار تغییر پیدا می‌کند و وارد فاز نزولی می‌شود. در همین روز دلار کاهشی‌ترین روز فروردین را تجربه می‌کند و حدود 500 تومان از ارزش خود را از دست می‌دهد. از روز 21 فروردین، قیمت دلار عمدتا در بازه 13 هزار و 600 تا 13 هزار و 900 تومان حرکت کرد.

پیش‌بینی آینده بازار ارز و دلار

نوسانات دلار در اولین ماه سال 98 سرعت بیشتری نسبت به اسفند 97 گرفت. اکنون با توجه به پیش‌رو بودن ریسک تمدید یا عدم تمدید معافیت‌های نفتی، ادامه تحریم‌ها و ریسک‌های بین‌المللی دغدغه معامله‌گران و فعالان اقتصادی آن است که روند بازار در ادامه سال‌جاری به چه صورت خواهد بود. عده‌ای از تحلیلگران باور دارند، دلار در سال گذشته با توجه به انتظارات افراد رشد بیش از اندازه‌ای را تجربه کرد و در سال‌جاری، در صورت فراهم آمدن چند شرط از سوی دولت، نوسان چندانی نخواهد داشت. این در حالی است که برخی دیگر با توجه به ریسک‌های یادشده انتظار ادامه روند صعودی را دارند.  «دنیای‌اقتصاد» در همایشی با عنوان «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 98» که نهم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود، آینده بازار ارز و طلا را با استفاده از هر دو رویکرد «عقب‌نگر» و «جلونگر» مورد بررسی و پیش‌بینی قرار خواهد داد. متقاضیان حضور در این همایش برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌خصوص می‌توانند به آدرس http:/ / events.den.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ 87762350 (دبیرخانه همایش) تماس بگیرند.

13 (1)

13 (6)

13 (5)

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان