راهبرد جدید آمریکا برای کنترل شهرهای مرزی عراق و سوریه؛ هدف چیست؟+ نقشه

آمریکا که چندی پیش با دستور دونالد ترامپ اعلام کرد، نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد، هفته گذشته در تغییر رویکردی مجدد، از ماندن نیروهایش در سوریه خبر داد. در این رابطه، منابع خبری وابسته به معارضان سوریه، از تحرکات مشکوک گروهک «مغاویر الثوره» و ائتلاف آمریکایی در سوریه خبر دادند.

آمریکا که چندی پیش، با دستور دونالد ترامپ اعلام کرد، نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد، هفته گذشته در تغییر رویکردی مجدد، از ماندن نیروهایش در سوریه خبر داد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، یک مقام آمریکایی در گفت وگو با نیویوریک تایمز عنوان کرد که هدف از ادامه حضور نیروهای آمریکا در سوریه، سد کردن نفوذ ایران در این کشور است.

بنابراین به نظر می رسد آمریکا تحرکات و اقدامات جدیدی علیه ایران در سوریه راه اندازی خواهد کرد. گزارش های میدانی حاکی از آن است که شرق سوریه یعنی دروازه ورودی ایران به این کشور مورد توجه قرار گرفته است.

در این رابطه، منابع خبری وابسته به معارضان سوریه از تحرکات مشکوک گروهک «مغاویر الثوره» و ائتلاف آمریکایی در سوریه خبر دادند.

مغاویر الثوره، گروه مسلحی است که سال 2015 از گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه جدا شد و از آن پس تحت حمایت تسلیحاتی آمریکاست. گروهی که فعالیتش محدود به جنوب و شرق سوریه است و تاکنون درگیری های زیادی با ارتش سوریه داشته است.

پایگاه خبری معارض «عنب بلدی» گزارش داد که عناصر مغاویر و ائتلاف آمریکا در حال جذب جوانان حاضر در اردوگاه «الرکبان» هستند.

اردوگاه الرکبان در منطقه «التنف» در جنوب شرق استان حمص سوریه واقع شده و در آن، هزاران آواره سوری حضور دارند که نیروهای آمریکایی و ترویست‌های تحت فرمان آنان، در خروج آنان به مناطق داخل سوریه کارشکنی می‌کنند.

عنب بلدی اعلام کرد، مغاویر الثوره پس از جذب جوانان حاضر در این اردوگاه، به آنان آموزش‌های نظامی فشرده می‌دهد تا استفاده از انواع سلاح‌های شخصی سبک و نیمه سنگین و سکوهای پرتاب موشک ضد زره را بیاموزند.

طبق این گزارش، هدف از این آموزش‌ها و جذب این جوانان، بالا بردن توانمندی جنگی مغاویر و در راستای طرحی است که برای مرحله آینده تدوین شده است.

عنب بلدی در توضیح جزئیات این طرح تأکید کرد، «احتمالا نیروهای ائتلاف بین‌المللی بخواهند بر شهرهای بوکمال و المیادین در شرق دیرالزور مسلط شوند»؛ دو شهری که تحت کنترل ارتش سوریه و متحدان آن است.

هدف آمریکا از اشغال این دو شهر چیست؟ بدون تردید کنترل بر گذرگاه ورود ایران به سوریه، هدف اصلی آمریکا از اشغال این دو شهر خواهد بود؛ دو شهری که پس از ماه ها عملیات سنگین، با هدایت مستشاری ایران آزاد شدند و هم اکنون بخش عمده ای از نیروهای تحت حمایت ایران و ارتش سوریه در آنجا مستقرند.

به ویژه شهر ابوکمال در جنوب دیرالزور، که در سال 2017 به فرماندهی قاسم سلیمانی از اشغال داعش آزاد شد و به نوعی حاکمیت داعش در سوریه با شکستش در این شهر پایان یافت. شهری که در مرز سوریه و عراق قرار دارد و به نوعی دروازه ورود نیروهای مقاومت به سوریه محسوب می شود و به نظر می آید آمریکایی ها به دنبال مسدود کردن مسیر رفت و آمد نیروهای مقاومت از شهر هستند.

راهبرد جدید آمریکا برای کنترل شهرهای مرزی عراق و سوریه؛ هدف چیست؟+ نقشه

از سوی دیگر، آمریکایی ها تحرکاتی را در شمال و غرب عراق آغاز کرده اند؛ تحرکاتی که در نزدیکی مرز عراق و سوریه قابل رصد است و در همین زمینه، حشدالشعبی نسبت به هرگونه ماجراجویی آمریکا در منطقه هشدار داده و خواهان خروج نیروهای آمریکا از آنجا شده است.

علی الحسینی، سخنگوی سازمان «الحشد الشعبی» عراق در محور شمال، از نظامیان آمریکایی خواست که فورا از این منطقه خارج شوند.

وی همچنین به پایگاه خبری «المعلومه» گفت: تحرکات آمریکا در الحویجه و سایر مناطق شمالی، غیر قابل توجیه و کاملا مردود است.

بیشتر بخوانید

وی تصریح کرد، نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی قادرند حملات گروه تروریستی داعش را در این مناطق دفع کنند.

سخنگوی الحشد از دولت مرکزی در بغداد خواست که «فورا این نیروها را اخراج کند، زیرا بر سر راه تلاش نیروهای امنیتی برای پیشروی و از بین بردن هسته‌های پنهان داعش مانع‌تراشی می‌کنند».

در خصوص تحرکات تروریست‌های ارتش آمریکا در غرب عراق نیز، یک منبع حاضر در استان الانبار گفت که تروریست‌های ارتش آمریکا (نیروهای سنتکام) کارهای مربوط به احداث نخستین باند فرود بالگردهای نظامی در غرب الانبار را به پایان رسانده‌اند.

این منبع مذکور تأکید کرد، این باند فرود در شهرستان «الرطبه» احداث شده که در نوع خود، نخستین اقدام تروریست‌های آمریکایی در این سطح است.

وی گفت: با احداث این باند، بالگردهای نظامی آمریکا خواهند توانست در این منطقه فرود بیایند تا مناطق صحرایی عراق تا نوار مرزی با سوریه را تحت نظر داشته باشند.

این منبع تصریح کرد، نیروهای امنیتی تا کنون اطلاعات کافی از انگیزه تروریست های آمریکایی برای احداث این باند ندارند.

لذا، گزارش ها و خبرها حاکی از آن است که آمریکا طرحی را دنبال می کند که به دنبال کنترل ورود و خروج نیروهای مقاومت از عراق به سوریه و بالعکس است؛ طرحی که می تواند زمینه ساز استراتژی کلان آمریکا در سوریه و عراق در راستای سد کردن نفوذ ایران باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان