علت سکسکه جنین در رحم مادر چیست؟

مادر باردار متوجه حرکات متفاوت جنین حین رشدش می‌شود و این حرکات در هر سه ماهه بیشتر می‌شود. لگد زدن، چرخیدن، جمع کردن پاها و حتی سکسکه جنین در رحم مادر اتفاق می‌افتد که طبیعی است. اما آیا واقعا جنین در رحم مادر سکسکه میکند؟ دلیل سکسکه جنین چیست؟

علت سکسکه جنین در رحم مادر چیست؟

مادر باردار متوجه حرکات متفاوت جنین حین رشدش می‌شود و این حرکات در هر سه ماهه بیشتر می‌شود. لگد زدن، چرخیدن، جمع کردن پاها و حتی سکسکه جنین در رحم مادر اتفاق می‌افتد که طبیعی است. اما آیا واقعا جنین در رحم مادر سکسکه میکند؟ دلیل سکسکه جنین چیست؟

چرا جنین در رحم سکسکه می‌کند؟

تشخیص سکسکه جنین دشوار است. با این حال مادر باردار ممکن است متوجه شود که سکسکه موزون‌تر است. بعضی آن را چیزی شبیه تپش قلب توصیف می‌کنند که مشابه اسپاسم عضلانی است. سکسکه جنین معمولا از هفته 16 تا 20 بارداری مشخص می‌شود. اولین جنبش جنین سریع خواهد بود. عواملی مانند وضعیت جفت در زودتر احساس کردن این حرکت توسط مادر باردار موثر است. وزن مادر نیز میتواند نقش مهمی داشته باشد زیرا افرادی که وزن کمتری اطراف شکم دارند احتمالا زودتر احساس لگد زدن و سایر حرکات جنین را حس خواهند کرد.

سکسکه جنین در رحم

علت سکسکه جنین در رحم چیست؟

پزشکان دلیل سکسکه جنین درون رحم مادر را نمی‌دانند. بهتر است بدانید که همه جنین‌ها هم در شکم مادرشان سکسکه نمی‌کنند اما برخی ممکن است مرتب این کار را انجام دهند. برخی تئوری‌ها نشان می‌دهد که سکسکه جنین با رشد ریه جنین ارتباط دارد هرچند این تئوری هنوز ثابت نشده است. گفته میشود توانایی جنین برای دم و بازدم مایع آمنیوتیک و بروز سکسکه میتواند نشانه خوبی از رشد مناسب دیافراگم باشد. این حرکن نشان دهنده فعال شدن عصب دیافراگم است. علاوه بر تنفس، جنین درون شکم مادر تمرین مکیدن میکند. همه این فعالیتها میتواند منجر به بروز سکسکه جنین درون رحم مادر شود.

سکسکه جنین در شکم مادر طبیعی است؟

پزشکان معتقدند سکسکه جنین در رحم مادر طبیعی است. هرچند هر بارداری منحصر به فرد است و هیچ قانونی وجود ندارد که چندبار سکسکه جنین طبیعی است. برخی مادران سکسکه جنین را چندبار در روز تجربه میکنند و برخی دیگر اصلا چنین احساسی ندارند. با اینکه مشخص کردن سکسکه جنین در شکم مادر دشوار است اما این علامت خوبی است و بخشی طبیعی از بارداری به حساب می آید. هرچند به طور نادر سکسکه جنین میتواند نشانه یک مشکل در بارداری نیز باشد. بعد از هفته 32 بارداری معمولا خانم بارداری هر روز متوجه سکسکه جنین نمیشود. خانمی که بعد از هفته 28 بارداری بیشتر از 4 بار در روز متوجه سکسکه جنین به طور منظم میشود باید به پزشک مراجعه کند.

سکسکه جنین در شکم مادر چه زمان خطرناک است؟

در حالی که سکسکه مداوم لزوما به معنای بروز مشکل نیست در عین حال می‌تواند نشانه فشار بندناف یا پرولاپس هم باشد. خون و اکسیژنی که باید به جنین برسد در این شرایط متوقف می‌شود.

پرولاپس یا فشردگی بند ناف میتواند عوارض زیر را داشته باشد:
 
  • کاهش ضربان قلب جنین
  • کاهش فشار خون جنین
  • بروز دی اکسید کربن در خون جنین
  • مشکلات مغزی
  • مرده به دنیا آمدن جنین

شواهد بیشتری لازم است تا اطمینان حاصل شود سکسکه طولانی مدت جنین می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود یا نه. خانمی که در مورد سکسکه جنین نگران است باید با پزشک مشورت کند. برای اطمینان پزشک می‌تواند جنین را معاینه کند. اگر مشکل بند ناف باشد متخصص میتواند با انجام اقداماتی فشار بند ناف را از بین ببرد.

سکسکه جنین در کدام هفته‎های بارداری بیشتر است؟

همانطور که قبلا گفته شد سکسکه جنین بین هفته های 16 تا 20 بارداری بروز می‌کند. بعضی از خانم‌ها احساس اولیه‌شان از سکسکه را چیزی مانند بال زدن پروانه توصیف می‌کنند. همینطور که بارداری پیشرفت می‌کند خانم‌ها می‌توانند این حرکت را شناسایی کنند و متوجه شوند سکسکه در طول روز یا شب اتفاق می‌افتد. اغلب زنان در سه ماهه دوم یا سوم از سکسکه های جنین مطلع می‌شوند اگر چه بعضی از نوزادان به هیچ عنوان در رحم مادر سکسکه نمی‌کنند.

سکسکه جنین در رحم مادر قابل درک است؟

چطور سکسکه جنین در رحم را متوقف کنید

هیدراته نگهداشتن بدن می‌تواند این حرکات را کاهش دهد. در حالی که سکسکه جنین می‌تواند حواس شما را پرت کند اما دردناک نیست و بیشتر از 15 دقیقه طول نمی‌کشد. حرکات جنین میتواند ناراحت‌کننده باشد و استراحت و خواب مادر را مختل کند. بنابراین رعایت نکات زیر تا حدودی می‌تواند ناراحتی ناشی از جنبش جنین را کاهش دهد:

  • خوابیدن به سمت چپ بدن
  • استفاده از بالش بین پاها برای کاهش فشار ستون فقرات
  • داشتن یک رژیم غذایی متنوع و سالم
  • ورزش و تحرک کافی و ایمن
  • نوشیدن آب فراوان
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان