گزارش مهر از آیین افتتاحیه؛

آغاز چهاردهمین جشنواره رادیو/ چراغی که پس از ۶ سال روشن شد

افتتاحیه چهاردهمین جشنواره رادیو امروز با حضور مسئولان و هنرمندان رادیو برگزار شد.

آغاز چهاردهمین جشنواره رادیو/ چراغی که پس از 6 سال روشن شد

به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا صبح امروز دوشنبه دوم اردیبهشت در ساختمان شهدای رادیو آغاز به کار کرد.

این مراسم با حضور حمید شاه آبادی معاون صدا، مهمانان خارجی مراسم و مدیران و مدیرگروه های شبکه‌های رادیویی آغاز شد و احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن به قرائت آیاتی از قرآن کریم پرداخت.

نورالدین جعفری دبیر جشنواره چهاردهم رادیو اولین سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو در فضای رقابتی سالم و مبتنی بر تکنیک و تجربه، فعالیت خود را آغاز می‌کند و هدف آن کمک به ارتقای برنامه سازی رادیویی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های برنامه‌های داوری شده در این رویداد، اظهار کرد: ارتقای مهندسی ساختار و محتوا و نگاه بدیع به موضوعات جدید آن چیزی بود که در این آثار دیده شد که هنرمندان داخلی و خارجی به خوبی آن را به منصه ظهور رساندند.

دبیر جشنواره رادیو تصریح کرد: طرح موضوعاتی چون 40 سالگی انقلاب، ایثار و فداکاری، محیط زیست، کالای ایرانی و… از جمله موضوعاتی بود که در این آثار به آنها پرداخته شد.

وی همچنین با اشاره به بخش مردمی این رویداد عنوان کرد: حضور مخاطب مردمی می‌تواند بستر ارتباطی مناسبی باشد و به نوعی سپردن کار تخصصی به «مخاطب تخصصی» است که با استقبال هم مواجه شد.

جعفری در توضیحی درباره نتایج داوری آثار نیز اعلام کرد: تعداد 623 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. در بخش آزاد نیز 176 اثر، در بخش ویژه 15 اثر و در بخش مستمر و برنامه‌های جاری 138 عنوان برنامه معرفی شد که جمع دقایق برنامه‌ها 800 ساعت برنامه بود. همچنین در بخش بین‌الملل 150 برنامه از سوی برنامه‌سازان داخلی و خارجی معرفی شد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به حضور متخصصان حوزه پژوهش در این جشنواره گفت: فرصتی فراهم شد تا متخصصان حوزه پژوهش با ما همکاری کنند. امید است برنامه سازان از نتایج این پژوهش‌ها بهره گیرند و برنامه‌های پژوهش محور تولید کنند.

در ادامه نوبت به اهدای بخش اول جوایز رسید.

جوایز بخش فضای مجازی

در بخش محتوای صدامحور ویدئویی، لوح تقدیر و جایزه دوم به طور مشترک به اثر برنامه «امیرکبیر» از زهره محقق و «رادیو سلامت» اثر سارا پورجعفر اهدا شد و تندیس و جایزه اول به اثر «دهه نودی‌ها» از مونا شکری رسید.

در بخش فضای مجازی تعاملی، لوح تقدیر و جایزه دوم به «رادیو گفتگو» و برنامه «گفتگوی اقتصادی» از سمیرا اکبری اهدا شد و تندیس و جایزه اول نیز به «رادیو جوان» برنامه «جوان ایرانی سلام» از آذر شیشه گر رسید.

در بخش «فضای مجازی تعاملی رقابت بین شبکه‌ها» تندیس و جایزه این بخش به هادی زینالی از رادیو گفتگو اهدا شد.

در ادامه پس از پخش کلیپ و اجرای کنسرت محمد اخگری، دبیر اجلاس جهانی صدا در سخنانی تصریح کرد: صدا در عصر رسانه‌های نوین، دوران جدیدی را تجربه می‌کند. بهره گرفتن از ظرفیت تعاملی اینترنت، انتشار محتوای تولیدی کاربران در بستر پادکست و ارایه خدمات از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: رادیو هنوز عرصه‌های تازه ای در فضای میان رسانه‌ای تجربه خواهد کرد و عصر شبکه از اهمیت صدا نکاسته است.

اخگری در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره آثار اجلاس عنوان کرد: فراخوان مقالات در 6 محور انجام شده بود که با همکاری‌ای بی یو و دانشگاه صداوسیما از دی ماه 97 اعلام و 162 مقاله در دبیرخانه پذیرفته شد. بعد از آن، تجمیع و گردآوری ادبیات تحقیق و پژوهش شامل 70 عنوان کتاب در قالب مجله الکترونیکی، انتشار پنج عنوان کتاب، برنامه ریزی برای حضور مهمانان خارجی برای برگزاری پنل‌های علمی از اقدامات اجلاس بود.

اخگری در پایان سخنانش درباره جمع بندی مقالات اجلاس تصریح کرد: مقالات دریافتی از نظر تکثر و رتبه علمی وضعیت مطلوبی داشت و پژوهشگران بر مبنای نظریات علمی، ظرفیت‌های فرهنگی‌مان را در نظر گرفتند.

در بخش ویژه لوح تقدیر و جایزه دوم به رادیو جوان برای برنامه ملت حماسه از علیرضا محمدنیا رسید. تندیس و جایزه اول این بخش هم به رادیو تهران برای برنامه باران نامه از مینا نیکانیک اهدا شد.

در بخش رادیو نما لوح تقدیر و جایزه دوم به جواد بیگی از رادیو آوا و تندیس و جایزه اول به کامبیز نقاش از رادیو جوان رسید.

در طراحی پوستر هم تندیس جشنواره به حسن پورمحمدی طراح پوستر جشنواره رسید.

چراغی که پس از 6 سال روشن شد

در ادامه این مراسم حمید شاه آبادی معاون صدا پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: چهاردهمین جشنواره رادیو و ششمین اجلاس صدا را در شرایطی آغاز می‌کنیم که بخش‌های مهمی از کشور دچار سیل و بخشی از هموطنانمان داغدار شدند. این اتفاق اما ما را با یک همدلی و هماوایی همراه کرد و یک بار دیگر ارزش‌های ملی و اسلامی خود را به مردم دنیا نشان دادیم.

وی ادامه داد: امروز بعد از وقفه‌ای 6 ساله دوباره چراغ جشنواره رادیو روشن شد و از همه بانیان و مسئولان این امر تشکر می‌کنم.

معاون صدا تصریح کرد: رادیو هرگز خود را از نگاه فرهیختگی دور نکرده است حتی پیش از پیروزی انقلاب که طاغوت به دنبال بهره گیری از این ظرفیت بود، افرادی چون اخوان ثالث و مطهری و دیگران در رادیو حضور داشتند.

وی افزود: رادیو امروز افتخار می‌کند که با 16 شبکه سراسری و ده‌ها شبکه استانی حضوری موثر دارد. بر خود می‌بالیم که این رسانه گرم همواره خانه نویسندگان و چهره‌هایی چون جلال‌الدین همایی، قیصر امین پور و… بوده است. در زمانه‌ای که با گسترش فضای مجازی از افول رادیو سخن می‌آید، رادیویی ایران با 42 درصد شنونده هنوز مخاطب دارد.

شاه‌آبادی یادآور شد: رادیو تمرکزش را بر تقویت قدرت تفکر مخاطب گذشته است. رسانه ملی به ویژه رادیو ماموریت ویژه ای در حفظ کرامت مخاطب دارد و تلاش داریم او را در کسوت شنونده کنشگر ببینیم و رادیو باید تولید برنامه‌های تعاملی را در دستور کار قرار دهد.

معاون صدا اظهار کرد: صدای جمهوری اسلامی در دور جدید با توجه به حضور فناوری‌های دیجیتال از موقعیت منحصر به فردی برخوردار است و نباید فکر کنیم رسانه‌های مجازی و تکنولوژی رادیو را از صحنه خارج می‌کند.

شاه آبادی در پایان سخنانش گفت: ما برای یک میدان رقابت سالم به این جشنواره نیاز داریم و امیدواریم جشنواره چهاردهم به اهداف خود برسد.

ادامه اهدای جوایز

در بخش موضوعی جوایزه به شرح زیر اهدا شد.

در موضوع علم و فناوری لوح تقدیر و جایزه به برنامه کاوشگر در رادیو جوان از ونوس میرعلایی رسید و در موضوع محیط زیست لوح تقدیر و جایزه برنامه آلودگی هوا در رادیو تهران به اعظم السادات ابراهیمی اهدا شد.

در موضوع شعار سال لوح تقدیر و جایزه به برنامه کالای ایرانی رادیو جوان از عباس پیری رسید و موضوع دفاع مقدس لوح تقدیر و جایزه به طور مشترک به مستندهایی از رادیو ایران از عباس سنجری و رادیو تهران از مریم السادات آصفی رسید.

در موضوع چهل سالگی انقلاب هم لوح تقدیر و جایزه به طور مشترک به برنامه‌های یک انقلاب در رادیو ایران از آرمان ستوده و برنامه خدمت بی‌منت در رادیو انقلاب از لیلا امیدیگانه رسید.

در موضوع ایثار و فداکاری لوح تقدیر و جایزه به طور مشترک به مستند طلوع زندگی رادیو فرهنگ از سمیه نجفی و برنامه «اینجا شرط استخدام سوءپیشینه است» در رادیو انقلاب از راضیه حسینعلی رسید.

بخش پژوهشگران برگزیده: حمیدرضا نجفی، پژوهشگر و مترجم حوزه رسانه برای ترجمه کتاب «رادیو: مفاهیم انتقادی در مطالعات فرهنگی و رسانه ای»

 طاهره جولانی برای ترجمه کتاب آموزشی «برنامه‌های گفتگومحور در رادیو»

همچنین زهرا صفائیان برای ترجمه کتاب «آموزش گزارشگری رادیو در وضعیت تروما» و محمد باقر ایزدی برای گردآوری و تنظیم کتاب چکیده پایان نامه های حوزه رادیو دانشگاه صدا و سیما انتخاب شدند.

تجلیل از خانواده شهید حسن نجفی، شعید عباسعلی قربانی، شهید سیداحمد سادات، شهید مسعود جان نثاری، شهید هوشنگ نوری، شهید علی اصغر مالکی، شهید مهدیقلی جوزی نجف آبادی بخش ویژه مراسم بود.

در بخش پایانی این مراسم نوعی استندآپ کمدی توسط میثم عبدی گوینده و هنرمند رادیو اجرا شد که نکته جالب توجه آن شوخی های انتقادی نسبت به برنامه سازی در رادیو حتی آثار تولیدی برای جشنواره بود. همچنین در این مراسم کلیپ هایی از اجرای گویندگان رادیو و مستندهای تلویزیونی ساخته شده برای بزرگان رادیو پخش شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان