مزایای روغن نارگیل برای موهای شما

روغن نارگیل از جمله روغن های مقوی گیاهی است که کاربردهای فراوانی دارد. یکی از کاربردهای روغن نارگیل، استفاده از آن برای تقویت موهای آسیب دیده است. این روغن فواید زیادی برای مو دارد و به بهبود و ترمیم موهای آسیب دیده کمک می کند. در ادامه این مطلب با مزایای روغن نارگیل برای موها بیشتر آشنا خواهیم شد.

مزایای روغن نارگیل برای موهای شما

روغن نارگیل یک محصول بسیار متنوع سلامتی و زیبایی است. مردم از روغن نارگیل برای مصارف متعددی از جمله پخت و پز، مرطوب کردن پوست و پاک کردن آرایش استفاده می کنند. همچنین برخی از مردم از روغن نارگیل برای بهبود سلامتی و حالت موها، استفاده می کنند. در این مطلب به مزایا روغن نارگیل برای موها، اشاره شده است.

مراقبت روزانه ی موها می تواند به آنها آسیب برساند

روش های مراقبت روزانه مانند شستشو، شانه کردن و یا بستن موها، می تواند سبب آسیب دیدن موها شود و آنها زیر، شکسته و خشک شوند. برای درک اینکه چرا این اتفاق می افتد، لازم است که اطلاعات بیشتری در مورد ساختار موهای خود کسب کنید.

موهای شما از سه لایه تشکیل شده است:

  • لایه مدولا: این لایه ی نرم، قسمت مرکزی ساقه ی مو است. جالب است بدانید که موهای ضخیم حاوی مقادیر زیادی از مدولا هستند، در حالی که موهای نازک تقریبا خالی از مدولا هستند.
  • لایه کورتکس: این لایه، ضخیم ترین لایه ی موی شما است. این لایه حاوی مقادیر زیادی پروتئین فیبری و رنگدانه است که به موهای شما رنگ می دهد.
  • کوتیکول: کوتیکول، لایه بیرونی محافظ موهای شما است.

شستشوی زیاد، پیچیدن و رنگ کردن می تواند به کوتیکول موها آسیب برساند و آن را برای محافظت از قسمت های مرکزی ساقه ی مو ناتوان کند. در نتیجه این باعث از دست دادن برخی از پروتئین های فیبری مو که قسمت پوسته را تشکیل می دهند، می شود و در نهایت موهای شما، ضعیف، نازک و شکننده می شوند.

چرا روغن نارگیل برای محافظت از موهای شما بهتر است

اغلب گفته می شود که روغن نارگیل، بهترین روغن برای کاهش از دست دادن پروتئین و سالم نگه داشتن مو، نسبت به سایر روغن ها است. در مطالعه ای، اثرات استفاده از روغن نارگیل، آفتابگردان و یا روغن های معدنی برای مو، قبل  یا بعد از شستشو مورد بررسی قرار گرفت. محققان برای بررسی بهترین روغن برای محافظت از سلامت مو، میزان پروتئینی را که موها پس از استفاده ی هر یک از این روغن ها از دست داده بودند، اندازه گرفتند. آنها دریافتند که استفاده از روغن نارگیل قبل و یا بعد از شستشوی مو، نسبت به هر دو روغن آفتابگردان و روغن معدنی، برای پیشگیری از، از دست دادن پروتئین، بهتر عمل کرده است. در واقع، روغن نارگیل در تمام این مطالعات عملکرد بالاتری داشته و میزان از دست دادن پروتئین را در موهای سالم، سفید، رنگ شده و در معرض UV قرار گرفته، کاهش داده است. از سوی دیگر، هر دو روغن معدنی و آفتابگردان، این اثر را ندارند و در کاهش میزان از داست دادن پروتئین مو، موثر نبوده اند.

گمان می رود که ساختار شیمیایی روغن نارگیل به صورتی است که سبب توانایی بالای آن برای محافظت از مو شده است. روغن نارگیل عمدتا از یک اسید چرب متوسط زنجیره ای به نام اسید لوریک تشکیل شده است که این به روغن نارگیل یک ساختار راست و بلند بخشیده که به راحتی توسط ساقه ی مو جذب می شود. در حالی که روغن آفتابگردان دارای ساختار بزرگی است و بنابراین به راحتی توسط موها جذب نمی شود. این به این معنی است که روغن هایی مانند روغن معدنی و روغن آفتابگردان می توانند موها را پوشش دهند، اما آنها توسط ساقه ی مو جذب نمی شوند.

مالش موها قبل و بعد از حمام با روغن نارگیل به بهبود آسیب کمک می کند

چند روش برای مالش روغن نارگیل به موها برای کمک به بهبود آسیب مو، وجود دارد.

اول، استفاده از روغن نارگیل قبل از شستشوی موها می تواند میزان آسیبی که در طول شستشو ایجاد می شود، کاهش دهد. توجه کنید که موها در حالتی که مرطوب و خیس هستند، آسیب پذیرترند. این به دلیل تغییرات ظریف ساختاری مو در هنگام جذب آب است.

زمانیکه شما موهای خود را خیس می کنید، پوسته ی میانی مو آب را جذب می کند و متورم می شود و این سبب ایجاد تغییرات ساختاری در کوتیکول می شود. زمانیکه پوسته ی موهای شما آب را جذب می کند و متورم می شود، این بخش ها به سمت خارج می روند و در نتیجه به هم چسبیده می شوند. این سبب می شود که موهای مرطوب بسیار آسان تر آسیب ببیند به ویژه در هنگام شانه کردن و یا پیچیدن.

استفاده از روغن نارگیل قبل از شستن موها، می تواند مقدار آب جذب شده توسط ساقه ی مو و چسبیدگی کوتیکول مو را کاهش دهد. استفاده از روغن نارگیل همچنین می تواند، از زبر شدن موها جلوگیری کند.

دوم، پس از شستشوی موهایتان، آنها را با روغن نارگیل بپوشانید تا به نرمی و صاف شدن موها کمک کند. استفاده از روغن نارگیل پس از شستشوی موها، اصطکاک ناشی از پیچیدن و فرم دادن مو که سبب پف کردن موها می شود، را کاهش می دهد.

منبع: الو دکتر

خواص بیشمار و درمانی روغن نارگیل برای مغز، پوست و مو

روغن نارگیل و کلسترول

چرا روغن نارگیل می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان