فوکوس:

ترامپ مانند شیوخ عرب، نفت را به سلاح تبدیل کرده است

یک نشریه آلمانی با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی ایران نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا مانند شیوخ عرب از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

به گزارش فارس، نشریه آلمانی «فوکوس» با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت تحریم نفتی ایران نوشت که در پس این اقدام، تدابیر سختگیرانه‌ای قرار دارد و رئیس‌جمهور آمریکا مانند روسیه و شیوخ کشورهای عربی از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

در این گزارش به قلم «گابورت اشتاین‌گارت»  نویسنده و خبرنگار آمده است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از تصمیمی خبر داده است که از دیدگاهی سیاسی نشات می‌گیرد و می‌توان آن را خطرناک توصیف کرد : این تصمیم به این صورت است که هر کشوری که می‌خواهد با آمریکا رابطه‌ای مسالمت‌آمیز داشته باشد، مجاز نیست از روز دوم ماه می (12 اردیبهشت) حتی یک بشکه نفت از ایران نفت بخرد. ترامپ از دیدگاه سلف خود «باراکاوباما» که یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران بود، بسیار فاصله گرفته است. او می‌خواهد که چین را هم از لحاظ سیاسی منزوی کند.

مهمترین مشتریان ایران، ایتالیا، یونان و تایوان هستند که در جستجوی تامین‌کنندگان نفتی دیگر هستند. ترکیه، کره‌جنوبی، ژاپن و چین همچنان تمایل دارند که از ایران نفت بخرند. در این بین چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران است و ترامپ هم این کشور را به عنوان ابرقدرتی می‌بیند و  می‌خواهد پکن را منزوی کند.

در کنار این اقدامات سیاسی، نباید پیامدهای اقتصادی این تحریم‌ها را نادیده گرفت. درپی اعلام موضع پامپئو، قیمت نفت افزایش یافت. چرا که نبودن ایران در بازار به عنوان تامین‌کننده می‌تواند به کمبود نفت در بازار منتهی شود. آمریکا با کمک فناوری‌های نوین به یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان نفت در جهان تبدیل شده است که از این وضعیت سود می‌برد. ایالات متحده با تولید حدود 15 میلیون بشکه نفت در روز از عربستان پیشی گرفته است.

 پامپئو روز دوشنبه (دیروز) در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه 80 درصد درآمدهای ایران از نفت است مدعی شد که واشنگتن تلاش می‌کند که کل صادرات نفت ایران را قطع کند. 

او در این سخنرانی همچنین گفت: «منظور از فشار حداکثری، فشار حداکثری است. به همین دلیل آمریکا استثنائی برای واردکنندگان نفت ایران در نظر نخواهد گرفت.»

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد عربستان و امارات تأکید کردند که هر گونه کمبود بازار به دلیل تحریم‌های نفت ایران را جبران خواهند کرد. پامپئو گفت این سیاست آمریکا در راستای سیاست عربستان و امارات هم هست.

این اقدام واکنش‌هایی را در عرصه جهانی به دنبال داشت. چین و ترکیه رسما به این تصمیم اعتراض کرده‌اند و هند و کره جنوبی هم هیأت‌هایی را برای رایزنی در این رابطه به واشنگتن اعزام کرده‌اند.

«مایا کاسیانچیچ» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  که امروز سه شنبه  در بروکسل و در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، از خودداری آمریکا از تمدید معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران ابراز تأسف کرد و گفت این اقدام بیش از پیش توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند. وی گفت: «ما از اعلامیه دیروز ایالات متحده مبنی بر خودداری از تمدید کلیه معافیت‌ها، متأسفیم. این اقدام بیش از پیش اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعیف می‌کند. تا زمانی که ایران به اجرای کامل و مؤثر برجام ادامه دهد، ما به عنوان اتحادیه اروپا، به پایبندی به این توافق ادامه خواهیم داد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان