بی نظمی اقلیمی مدیریت سیلاب را نیاز دارد

ایرنا نوشت: عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی می گوید: ایران در منطقه نیمه خشک با اقلیم بی نظم و بارش های رگباری فراوان قرار دارد و اگر در آینده وارد ترسالی شدیم یا خشکسالی ادامه پیدا کرد، باید به فکر مدیریت سیلاب بود زیرا بی نظمی اقلیمی ماهیت کشور است.

بهلول علیجانی در نشست تخصصی «بررسی ، تحلیل وقایع سیل اخیر» عنوان کرد: سیل زمانی ایجاد می شود که بستر رودخانه توان کشش رواناب را نداشته باشد.
وی که این سخنان را در دانشگاه شهید بهشتی عنوان می کرد ، ادامه داد: ظرفیت بستر رودخانه نیز به شیب، آزاد بودن و تمیز بودن بستر بستگی دارد.
علیجانی با بیان اینکه عامل سیل ، بادهای غربی است که باید مطالعه شود، گفت: ایران در منطقه نیمه خشک قرار دارد که از نظر زمان و مکان بارش نظمی مشاهده نمی شود .
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: قسمت اعظم بارش های کشور در مدت زمانی کوتاه و چند روزه رخ می دهد، وضعیتی غیرعادی که از ویژگی های سرزمین ما است .
علیجانی با تاکید بر اینکه ایران در منطقه نیمه خشک قرار دارد، اظهار کرد: 
مناطق نیمه خشک ضریب تغییر پذیری زمانی و مکانی بالا دارند و به داده های بارشی آنها اعتمادی نیست. از این رو کشور در مناطق مختلف نیازمند برنامه ریزی متفاوت است. 
وی تصریح کرد: به صورت کلی بارندگی در کشور ایران کاهش پیدا کرده که به خاطر تغییر اقلیم است.
علیجانی با اشاره بر اینکه تغییر اقلیم یعنی میانگین یک دوره طولانی ، گفت: در طول یک دوره 30 ساله بارش ها روند کاهشی داشته است. در سال های گذشته باران بسیار اندک بارید و هوا حالت پایدار داشت اما امسال تغییرات اقیلمی ایجاد شد .
علیجانی با طرح این سوال که آیا الگوی بارشی حال حاضر در سال های بعد هم تکرار می شود، توضیح داد: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند وارد ترسالی شده ایم. 
به گفته وی، ویژگی تغییر اقلیم بی نظمی است. کل کشور تغییرات بی نظم دارد. نمونه فراوانی بارش در دوره تغییر اقلیم به گونه ای است که بارش های ملایم ، فراوانی کم ، و بارش های شدید فراوانی زیاد دارند. 
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی افزود: بر اثر تغییر اقلیم بیشتر فرایندهای طبیعی تبدیل به وقایع خطرناک می شود. از این رو باید آسیب پذیری، مخاطرات و مسائل جمعیتی را با بررسی علمی مدیریت کرد . 

5656

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان