راه حل خلاص شدن از شر آفت ملخ صحرایی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از رشد ۲.۵ برابری سمپاش‌های موجود کشور در ۶ سال گذشته خبر داد و گفت: با استانداردسازی و همچنین تولید سمپاش های نوین بویژه توربینی زراعی و باغی، آفت ملخ صحرایی قابل کنترل است.

راه حل خلاص شدن از شر آفت ملخ صحرایی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی افزود: سمپاش های توربینی زراعی و توربینی باغی به دلیل ظرفیت و بازده و سرعت عمل بالا برای مبارزه با ملخ صحرایی بسیار اثرگذار است.

وی فقدان مبارزه با ملخ صحرایی در عربستان و شرایط اقلیمی ایران را از دلایل هجوم این آفت به استان های جنوبی دانست و گفت: زیرساخت های مبارزه با این آفت در بخش مکانیزاسیون کشاورزی فراهم است. فقط باید مدیریت بکارگیری سمپاش های توربینی زراعی و توربینی باغی و زمانبندی مبارزه با ملخ های صحرایی را در نظر داشت.

عباسی یادآوری کرد: در سال 92 فقط 2 شرکت ساخت و عرضه سمپاش های توربینی زراعی و توربینی باغی داشتیم اما اکنون 20 تا 25 عرضه کننده در این زمینه فعالیت می کنند.

وجود 175 هزار دستگاه سمپاش فعال کشاورزی

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: به دلیل قدرت جابجایی سریع، یکی از فاکتورهای مهم در سمپاشی و مبارزه با ملخ صحرایی، سرعت عمل است.

وی افزود: در شرایط بحرانی، استفاده از سمپاش های هوایی نیز توصیه می شود که در این زمینه محدودیت هایی مانند همجواری مکان مبارزه با گاوداری ها و دامداری ها وجود دارد.

عباسی شمار سمپاشی های فعال بخش کشاورزی در سال 92 را حدود 75 هزار تا 80 هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: اکنون این عدد به 175 هزار دستگاه سمپاش رسیده است.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از بهمن ماه سال 97 به دلیل افزایش بارندگی ها در ایران و ایجاد شرایط آب و هوایی مساعد برای بروز آفات درباره حمله ملخ از شبه جزیره عربستان به سمت ایران هشدار داد تا تدابیر لازم از سوی دستگاه های متولی دیده شود.

هشتم بهمن ماه سال 97 اولین دسته ملخ صحرایی در بندر نخیلو استان هرمزگان گزارش شد و تاکنون استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و جزایر قشم و کیش با این آفت درگیر شده اند.

هجوم ملخ های صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی سابقه بود؛ آخرین بار با حمله ملخ‌ها در سال 1340 در بیش از 2 میلیون و 500 هزار هکتار زمین کشاورزی عملیات مبارزه انجام شد.

براساس آخرین گزارش ها، تاکنون عملیات مقابله با ملخ صحرایی در 51 هزار هکتار مناطق آلوده 6 استان انجام شده است.


 

226231

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان