جایگزین مناسب برای غذاهای فرآوری شده

در این مقاله با یکدیگر چند نمونه از غذاهای فرآوری شده را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید برای داشتن رژیم غذایی سالم‌تر این مواد غذایی را جابگزین کنید.

جایگزین مناسب برای غذاهای فرآوری شده

میوه خشک شده

برای آنکه مزه دهانتان عوض شود و زیر زبانتان شیرینی احساس کنید ممکن است به اندازه یک مشت از کشمش و چند ورقه از انبه خشک شده استفاده کنید. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که این میوه‌های خشک بسیار لذیذ و رضایت بخش هستند. میوه‌های خشک شده دارای مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند. اما باید مراقب باشید که به چه اندازه مصرف می‌کنید. حتی یک بخش بسیار کوچکی از این میوه‌ها دارای مقدار زیادی کالری و قند بالا می‌باشد.

قند بالا باعث بالا رفتن وزن شما می‌شود. اگر بیش از اندازه مورد نیاز بدن  آن را مصرف کنید به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود.

با نگاهی دقیق‌تر میوه خشک می‌تواند حاوی 5/32 تا 5/66 درصد شکر داشته باشد. از خوردن میوه‌هایی خشکی که همراه با طعم دهنده‌ها یا شکر اضافه خشک شده‌اند، بپرهیزید. تا حد امکان از میوه‌هایی خشکی استفاده کنید که به صورت طبیعی خشک شده باشند.

به عنوان یک پیشنهاد می‌توانید برای داشتن یک میان وعده سریع و شیرین از میوه‌های یخ زده استفاده کنید. میوه‌های یخ زده معمولا به صورت تکه‌هایی کوچک در اندازه‌هایی ریز موجود می‌باشد. شما می‌توانید میوه‌های یخ زده را به صبحانه خود(همراه با غلات)، شیرنی‌ها یا سلیر نوشیدنی‌های خود اضافه کنید.

مارگارین

زمانی مارگارین را به عنوان بهترین جایگزین کره انتخاب می‌کردند اما باید بدانید که حتی مارگارین‌ها نیز دارای مقدار زیادی چربی ترانس هستند. چربی‌های ترانس در مقایسه با هر چربی دیگر از جمله چربی‌های اشباع غیر بهداشتی می‌باشند و برای سلامتی مضر هستند. چربی های ترانسفوزیونی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد را افزایش می دهد. این چربی‌ها می‌توانند باعث بالارفتن احتمال سکته قلبی و مغزی شوند.

اگرچه ارتباط بین چربی‌های ترانس و سرطان هنوز نامشخص و نامعلوم می‌باشد،  شرکت دارویی جان هاپکینز  تنها موسسه‌ای می‌باشد که به افرادی که دچار سرطان می‌باشند توصیه می‌کند مصرف چربی‌های ترانس را کاهش دهند.

اگر نگاهی دقیق به برچسب تغذیه کره مارگارین داشته باشید شما را بسیار شوک زده می‌کند. تنها 4 گرم از مارگارین حاوی 38 میلی گرم سدیم می‌باشد.

به جای آن سعی کنید چند جایگزین خوب به جای استفاده از مارگارین برای خود انتخاب کنید. یکی از این جایگزین‌ها آووکادو می‌باشد. روغن موجود در این میوه بسیار مفید و مقوی می‌باشد. هنگام پخت و پز می‌توانید به جای استفاده از مارگارین‌ها می‌توانید از شیر گیاهی یا ماست استفاده کنید. در خرید روزانه خود آووکادو، شیرگیاهی و ماست را قرار دهید.

سس گوجه

سس گوجه یا کچاب؟ تفاوتی بین سس گوجه و کچاب وجود ندارد تنها این نکته می‌باشد که کچاب یکی از مواد غذایی پرطرفدار در بین مردم می‌باشد و این یک خبر بد است. تا زمانی که مقدار بسیار کمی از سس کچاپ استفاده کنید مشکلی ندارد اما اگر مقدار زیادی بر روی سیب زمینی و همبرگر خود بریزید بسیار مضر می‌باشد و این همان نکته منفی در مورد سس کچاپ می‌باشد. سس کچاپ حاوی مقدار زیادی شکر و نمک می‌باشد که هیچ ارزش غذایی ندارد. مقدار کالری زیادی که از شکر سس کچاپ حاصل می‌شود به این معنی می‌باشد که شما سیب زمینی خود را با شکر شسته‌اید.

در نگاهی دقیق‌تر این مشکل در تمام سس‌های کچاپ موجود می‌باشد. زمانی که از خوردن یک بسته سیب زمینی سرخ شده همراه با نمک لذت می‎برید علاقه دارید که آن را با چه مقدار سس گوجه فرنگی میل کنید؟

به جای آن سعی کنید اگر علاقه زیادی به خوردن سس کچاپ دارید آن را در منزل تهیه کنید. یک فنجان رب گوجه فرنگی با یک قاشق چای خوری سرکه می‌تواند سس کچاپ خوشمزه‌ای برای شما به ارمغان بیاورد. سپس میتوانید آن را به وسیله طعم‌های دلخواه خود و مقدار مجاز نمک یا شکر تهیه کنید. پس می‌توانید از این به بعد به جای خرید سس کچاپ از رب گوجه و سرکه استفاده کنید.

شام‌های یخ زده

شام منجمد می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌ها باشد: یک وعده غذایی کامل همراه با سبزیجات و نشاسته همه در یک بشقاب، آن را در ماکروویو می‌گذارید و از آن لذت می‌برید.

با این حال باید بدانید که شام‌های یخ زده که به روش قدیم تهیه می‌شود اغلب همراه با قند فراوان، چربی و سدیم همراه می‌باشد. این مواد افزودنی می تواند شما را دچار اضفه وزن و مشکلات قلبی کند و شما مبتلا را به بیماری‌های قلبی مبتلا کند. این افزودنی‌ها میتواند فشارخون شما را بالا ببرد و شما را در معرض خطر سکته قرار دهد. اگر می‌خواهید از غذاهای یخ زده و منجمد استفاده کنید، بر روی ارگانیک بودن، سدیم استفاده شده، مواد افزودنی اضافه شده که به این ماده غذایی اضافه شده است، توجه زیادی داشته باشید.

شما می‌توانید از غذاهای فرآوری شده استفاده کنید اما باید بدانید که هنگام خرید حتما برچسب‌های تغذیه را به خوبی مطالعه کنید و این غذاها در حالت تعادل استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که مواد تشکیل دهنده تازه و ساده باشد.

برخی از غذاهای فرآوری شده که ممکن است یک انتخاب سالم باشند عبارتند از:

 

ماهی های کنسروی مانند ماهی آزاد

میوه ها و سبزیجات یخ زده

 انواع لوبیای کنسرو شده کم سدیم

 

غذاهای فرآوری شده ممنوع

بعد از مصرف غذاهای فراوری شده چه اتفاقی در بدن می افتد؟

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان