همایش بین‌المللی مطالعات صفوی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود

همایش بین المللی مطالعات صفوی؛ روابط ایران و اروپا با شرکت پژوهشگران و صاحب نظران عصر صفوی از دانشگاه های داخل و خارج کشور، هشتم و نهم اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

همایش بین‌المللی مطالعات صفوی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، علی اکبر جعفری، دبیر اجرایی همایش بعداز ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: این همایش بین‌المللی با رویکرد روابط، سیاست‌ها و مناسبات خارجی در عصر صفوی از منظر فرهنگی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

به گفته وی همایش بین المللی مطالعات صفوی با همکاری بخش ایران شناسی آکادمی علوم اتریش، گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و قطب علمی صفویه شناسی با تأیید کمیته فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی میزبان مقالاتی از دانشگاه‌های امریکا، اسپانیا، آلمان، اتریش و ترکیه است.

دبیر اجرایی نخستین همایش بین المللی "مطالعات صفوی؛ روابط فرهنگی ایران و اروپا در عصر صفوی" محورهای همایش را در سه بخش روابط فرهنگی، روابط سیاسی ایران و اروپا و روابط اقتصادی و مالی در عصر صفوی اعلام کرد.

وی افزود: بخش روابط فرهنگی شامل هنر، مذهب، دین، علم، ادبیات، سفرنامه‌ها و منابع آموزش، خاورشناسان، میسیونرهای مذهبی، بخش سیاسی تبادل سفرا، قراردادها، تفاهم نامه، مناسبات دیپلماسی، مبادله اسناد و بخش اقتصادی شامل صنعت، تجارت، کشاورزی و …است.

جعفری از برگزاری میزگرد و پنل تخصصی در طول این همایش دو روزه خبر داد و گفت: میزگرد تخصصی با عنوان "چشم‌انداز نوین در منبع شناسی و موضوع یابی در صفویه با رویکرد روابط و مناسبات خارجی" برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین یک کارگاه آموزشی با تاکید بر دوره صفویه با محوریت روش‌های مطالعات آرامگاهی، مرگ و مواد مذهبی، مراسم تدفین قبرستان‌ها و سنگ قبرها نیز برگزار می‌شود. نکته قابل توجه این کارگاه این است که از سنگ قبر روش‌های زندگی مردم قابل استخراج است.

او اضافه کرد: همزمان با این همایش، از دکتر حسین میر جعفری در حوزه صفویه شناسی و دکتر لقمان دهقان نیری در بخش مناسبات و سیاست خارجی و روابط جهانی تجلیل می‌شود.

جعفری درباره برنامه جنبی همایش اعلام کرد: علاوه بر بازدید از بناهای شاخص دوران صفوی از جمله میدان نقش جهان، عمارت چهل ستون، عصارخانه شاهی، بازدید از "پیربکران" نیز جز برنامه‌های جانبی این همایش قرار داده شده است تا ارتباط اصفهان عصر صفویه و ایران غیرایرانی و یا عصر صفویه شیعه ارائه شود.

وی سخنران آئین افتتاحیه این همایش را علاوه بر رئیس دانشگاه اصفهان و دبیر علمی همایش، خانم دکتر کریستین نول کریمی، معاون انستیتو ایران شناسی وین اتریش و مدیر راهبردی وزارت امور خارجه کشور معرفی کرد.

جعفری یادآور شد: اساتید این حوزه از کشورهای آمریکا، ایتالیا، اتریش، آلمان، گرجستان، اسپانیا، ژنو سوسیس و ترکیه حضور خواهند داشت.

وی همچنین از ارسال 190 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: از این تعداد، 130 چکیده مقاله در مجموعه چکیده مقالات همایش چاپ می‌شود. تعداد 64 مقاله از دانشگاه‌های ایران و 10 مقاله از کشورهای خارج پذیرفته شده است که 46 مقاله در طول همایش ارائه و مابقی در مجموعه مقالات چاپ می‌شود.

بازشناسایی مؤلفه‌های فرهنگی عصر صفوی در یک همایش بین المللی

دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی "مطالعات صفوی؛ روابط فرهنگی ایران و اروپا در عصر صفوی" هم گفت: در این همایش دو روزه، مؤلفه‌های فرهنگی عصر صفوی بازشناسایی و به علاقه مندان این حوزه معرفی می‌شود.

علی اکبر کجباف اظهار کرد: در مطالعات صفویه شناسی، اصفهان به عنوان پایتخت این عصر از اهمیت خاصی برخوردار است. در این همایش به دنبال به نمایش درآوردن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود در اصفهان هستیم.

وی با بیان اینکه این همایش در جهت شناسایی متخصصان و صاحب نظران صفویه پژوه و ارائه آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه است، تصریح کرد: در این همایش آخرین پژوهش‌های دوره صفویه ارائه می‌شود و با شناسایی دیدگاه‌های جدید محققان این حوزه در زمینه مناسبات فرهنگی و روابط ایران و اروپا منبع شناسی مطمئنی با رویکرد مسائل فرهنگی و تمدنی تأمین می‌شود.

دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی "مطالعات صفوی؛ روابط فرهنگی ایران و اروپا در عصر صفوی" با تاکید بر اینکه گروه تاریخ دانشگاه اصفهان به دنبال بازشناسایی مؤلفه‌های فرهنگی عصر صفوی است، اظهار امیدواری کرد که این همایش بتواند الگویابی و الگوپذیری را در راستای احیای تمدن نوین اسلامی از این دوره تاریخی برای علاقه مندان و پژوهشگران مورد بازشناسی قرار دهند.

کجباف به گستردگی پژوهش‌های صفویه شناسی اشاره کرد و گفت: این گستردگی ناشی از این است که ویژگی‌های پژوهش در این حوزه خاص، چندبعدی و متفاوت است و از سوی دیگر نقش و تأثیر دوره صفویه در اعصار بعد به لحاظ تنبیین جایگاه صفویه اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه در میان مراکز ایران شناسی خارج از کشور مرکز ایران شناسی اتریش یکی از باسابقه‌ترین و فعال‌ترین مراکز است، تاکید کرد: تفاهم نامه همکاری با این مرکز پس از دو نوبت بازدید رئیس این مرکز از اصفهان امضا شد. این تفاهم نامه در قالب یک سخنرانی تخصصی با حضور چهار نفر از اساتید دانشگاه اصفهان در اتریش آغاز به کار کرد و این همایش نخستین همایش در سطح بین المللی در این حوزه است.

به گزارش ایسنا؛ نخستین همایش بین المللی مطالعات صفوی؛ "روابط فرهنگی ایران و اروپا در عصر صفوی" هشتم و نهم اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان