سود اجرای ارکستر سوئیسی به جیب چه کسی رفت؟

درحالی که اتحادیه اروپا و کشور سوئیس روابط اقتصادی‌شان با ایران را به کمترین حد ممکن رسانده‌اند، ارکستری از کشور سوئیس به ایران می‌آید و با حمایت‌های بنیاد رودکی به صحنه می‌رود.

سود اجرای ارکستر سوئیسی به جیب چه کسی رفت؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یک گروه کُر به همراه ارکستر «داکاپو» از کشور سوئیس با سفر به ایران در نخستین روز اردیبهشت 1398 اجرایی در تالار وحدت به روی صحنه رفته‌اند.

در اخباری که درباره این ارکستر منتشر شده آمده بود که این ارکستر به همت سفارت سوئیس در تهران و با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی به ایران آمده و عنوان اجرایشان هم «آریاهای اپرای کلاسیک» است.

این اجرا ابهام‌های بسیاری داشت. متاسفانه هنوز به طور مشخص معلوم نیست که برگزار کننده‌ی این کنسرت چه نهادی بوده است.

در متن خبری که در برخی رسانه‌ها منتشر شده؛ سفارت سوئیس با مشارکت بنیاد رودکی به عنوان برگزار کننده معرفی شده‌اند، اما روابط عمومی بنیاد رودکی به خبرنگار تسنیم گفت که «موسسه ققنوس(سایت ایران کنسرت) هم در برگزاری این اجرا مشارکت داشته است.»

 

از سوی دیگر مشخص نیست که هزینه‌های آمدنِ ارکستری چند ده نفره به ایران را کدام نهاد تامین کرده است. اگر سفارت سوئیس این هزینه را پرداخت کرده با کدام هدف و برای تامین کدام منافع بوده است؟

سوئیس حامی منافع امریکا است و امریکا هم در حال حاضر از هیچ ظلمی به ملت ایران فروگذار نمی‌کند.

متاسفانه در شرایطی که اتحادیه اروپا و کشور سوئیس تعاملات اقتصادی‌اش با ایران را به شدت کاهش داده است، ارکستری از کشور سوئیس به ایران می‌آید و به گفته‌ی آقای صدیق(مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی) برای یکصدمین سال دوستی ایران و سوئیس کنسرت برگزار می‌کند.

از نکات مبهم دیگری که در این اجرا وجود دارد، میزان مشارکت بنیاد رودکی در این کنسرت است. چرا بنیاد رودکی باید با کشور سوئیس به عنوان حامی منافع امریکا چنین همکاری داشته باشد.

روابط عمومی بنیاد رودکی از یک سو به خبرنگار تسنیم می‌گوید که تالار وحدت به صورت رایگان در اختیار این ارکستر قرار گرفته و از سوی دیگر می‌گوید که عواید بلیت‌فروشی برای بنیاد رودکی بوده است.

هنوز مشخص نیست که تالار وحدت تحت چه قراردادی در اختیار این ارکستر قرار گرفته است؟ مشخص نیست که درآمد این کنسرت به جیب چه کسی رفته است؟ هنوز مشخص نیست که هزینه‌های رفت و آمدِ این گروهِ پرتعداد را چه کسی یا چه ارگانی و با چه هدفی پرداخت کرده است.

در این کنسرت آثار آهنگسازانی چون وردی، پوچینی، واگنر، لئون کاوایو، بیزه، مسکاگنی، نیکولای، کروییتزر، لورتزینگ، دومرزی، آنتونیو ویوالدی و اوفن باخ اجرا شد.

بلیت‌های این اجرا 65 تا 120 هزار تومان به فروش رفتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان