فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله) در مورد اینترنت

فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله) در مورد اینترنت

فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)
دریافت پول در مقابل بازدید از سایتهاى تبلیغاتى

سؤال:سایتهاى آموزشى خاصى در اینترنت ایجاد شده که شرکتهاى بزرگ تجارى در مقابل بازدید روزانه عده‌اى از تبلیغشان از طریق این سایت هزینه‌اى را به آن سایت پرداخت مى‌نمایند. سایت آموزشى هم با ثبت نام عده‌اى به ازاى بازدید روزانه این افراد از سایت وجهى را پرداخت مى‌کند. مى‌خواستم بدانم اگر من هم جزو ثبت نام کنندگان این سایت باشم و ماهیانه پولى را به خاطر همین بازدیدها دریافت کنم اشکال شرعى دارد یا خیر؟

جواب:اگر بازدید از سایتهاى تبلیغاتى، ترویج فساد از قبیل نشر اکاذیب و ارائه‌ى مطالب باطله نباشد و مبلغ دریافتى به عنوان هدیه باشد، بازدید از سایت‌ها و دریافت مبلغ مذکور اشکال ندارد.

سرویس‌دهى اینترنت و استفاده حرام مشتریان

سؤال:اگر کسى کافى‌نت داشته باشد و بداند که برخى مشتریان براى چت (گفتگو) با افراد نامحرم و همچنین رفتن به سایتهاى غیراخلاقى به کافى‌نت مى‌آیند، در این وضعیت تکلیف او به عنوان صاحب کافى‌نت چیست و کسب درآمد از این راه ( با شرایط ذکر شده) چه حکمى دارد؟
جواب:با علم به اینکه مشترى از ابزارى که در اختیار او قرار داده مى‌شود استفاده حرام مى‌کند، جایز نیست و کسب درآمد از این طریق نیز اشکال دارد ولى در صورت شک در اینکه مشترى از آن بصورت حرام استفاده مى‌کند، اشکال ندارد.

 

حد ارتباط با نامزد

سؤال:با دخترى نامزد هستم خانواده‌ها هم در جریان هستند آیا مى‌شود براى هم از طریق اینترنت پیام یا ایمیل بفرستیم؟ روابط ما تا چه حدّى شرعى است؟ (عقد یا صیغه هم به هیچ وجه فعلاً ممکن نیست).
جواب:باید از بیان مطالبى که محرّک شهوت و یا مناسب زن و شوهر شرعى باشد، اجتناب کنید

استخاره در اینترنت

سؤال:آیا استخاره که در برخى سایت‌ها است مى‌تواند ملاک قرار گیرد؟
جواب:اگر طبق روش‌هاى معمول است مانعى ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان