برای برداشتن خال کدام روش را انتخاب کنیم؟ (بررسی عوارض و مزیت ها)

خال ها در اثر عوامل مختلف محیطی مانند نور خورشید، علل ژنتیکی، بیماری پوستی و &#۸۲۳۰; ایجاد می شوند. بعضی از خال ها بعد از برداشته شدن مجدداً باز می گردند. در ادامه شما را با بهترین و مناسب ترین روش های برداشتن خال آشنا می کنیم.

برای برداشتن خال کدام روش را انتخاب کنیم؟ (بررسی عوارض و مزیت ها)
خال ها مختص صورت نیستند و بر روی دست و پا و تمام قسمت های بدن رویت می شوند. بسیاری از افراد متمایل به حذف این تعداد سلول رنگدانه دار هستند و به همین خاطر اقدام به برداشتن خال می کنند.
نووس یا همان خال از تجمع سلول های رنگدانه دار بر روی پوست به شکل نقاط کوچک و تیره به وجود می آید. بسیاری از خال ها به شکل مادرزاد می باشند و عده ای نیز در طول زندگی و به شکل اکتسابی بر روی صورت فرد ایجاد شده اند. اگر چه برای درمان کک و مک نسخه های زیادی وجود دارد اما این موضوع در مورد خال ها اندکی متفاوت است.
برطرف کردن خال با لیزر

روش مناسب برداشتن خال

بیشتر این خال ها اگر تا پایان عمر بر روی پوست فرد باقی بمانند نیز مشکلی ایجاد نمی کنند اما بعضی از این خال ها سرطانی هستند و حتماً باید برداشته شوند. این خال های غیر نرمال دارای زاویه نامنظم در ابعاد و بزرگی اندازه می باشند.

انواع خال

ملانوم یک نوع سرطان پوست شدید است که با بروز خال شروع می شود. معمولاً خال ها در این وضعیت به شکل و رنگ نامنظم در پوست نمایان می شوند. خال هایی با این ویژگی به عنوان خال های پیش سرطانی قلمداد می شوند که در آن ها خطر ابتلاء به سرطان بیشتر تخمین زده می شود.

خال گوشتی: نوی یا همان خال گوشتی معمولاً به رنگ های قهوه ای و مشکی و گاهی نیز همرنگ با پوست می باشد. این نوع خال ها امکان بروز در سایر نقاط بدن را دارند. خال های گوشتی می توانند به صورت تک یا به صورت تجمعی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. بیشتر این خال های گوشتی در دوره بعد از تولد تا 20 سالگی پدید می آیند.

معمولاً طول عمر تخمینی آن ها 50 سال است. یعنی با ورود به سنین بالا ممکن است بعضی از آن ها برطرف گردند. همچنین تعدادی نیز بدون تغییر بر روی پوست برجای می مانند. همچنین بعضی از خال ها با گذشت عمر تغییر رنگ و اندازه می دهند. به گونه ای که بزرگ تر و کم رنگ تر می گردند. ضمن اینکه بر روی خال مو پیدا می شود. اندازه و رنگ خال های غیر معمولی را باید مورد توجه قرار داد. چون این خال ها ممکن است به سرطان پوست ملانوم مبدل گردند. پزشکان معمولاً در این خال های غیر معمول اقدام به نمونه برداری می کنند. این کارها موجب تشخیص سرطانی بودن آن می گردد.

خال های گوشتی غیر طبیعی

این خال ها از نظر اندازه و شکل نامنظم هستند. اندازه آن ها گاهی به یک پاک کن می رسد. این خال ها می توانند رنگ روشن یا قهوه ای تیره داشته باشند. ضمن اینکه لبه های نامتناسب و ناموزون داشته باشند. بسیاری از خال ها ممکن است ژنتیکی باشند. قبل از اقدام به برداشتن خال باید نوع خال را شناسایی و بعد از این مطالعات اقدام به برداشتن خال کرد.

خال های مادرزادی

خال هایی که از بدو تولد همراه با ما هستند. از هر 10 نفر یک فرد دارای خال های مادرزادی است. خال های مادرزادی برای ابتلاء به سرطان مستعدتر هستند. مخصوصاً اگر اندازه آن بیشتر از 8 اینچ باشد.

خال سرطانی

خال هایی با ظاهر نامنظم و خال هایی که بعد از سن 20 سالگی بروز می کند، احتمال سرطانی شدن و یا سرطانی بودن آن ها بیشتر است. بهتر است آن ها را مدام از نظر تغییر ظاهری در رنگ، اندازه و ضخامت چک کنید. اگر این خال ها به خونریزی، خارش، درد، سوزش، حساسیت و ترشح منجر شدند، باید به متخصص پوست مراجعه و از او بخواهید پوست شما را مورد معاینه قرار دهد.

ایجاد خال

در فرآیند تشکیل خال، تعدادی از سلول های پوست به جای انتشار و پراکنده شدن در سطح پوست در یک نقطه از پوست جمع می شوند. مسلماً این خال ها ابتدا به رنگ خود پوست هستند اما همزمان با بزرگ شدن یا در طی دوران بارداری تیره تر خواهند شد و از رنگ اولیه خود فاصله می گیرند.

نشانه های سرطانی خال را بهتر بشناسید

  • اندازه: زمانی که اندازه و بزرگی خال از حد معمول بیشتر است.
  • رنگ: خال از نظر رنگ منظم نبوده و دارای رنگ همگنی نباشد. به عنوان مثال رنگ های سیاه، آبی، سفید، قرمز، قهوه ای و برنزه در آن وجود داشته باشد.
  • وضعیت: اگر در حال رشد باشد و یا از نظر اندازه نسبت به گذشته تغییر کرده باشد.
  • تقارن: اگر خال از نظر وضعیت متقارن بودن، نقص داشته باشد. یعنی دو طرف خال یک اندازه نباشد.
  • مرز و لبه خال: اگر لبه خال دارای بافت نامنظم و ناهمگن باشد.

محل بروز سرطان پوست ملانوم به طور شایع در قسمت کمر مردان و برای زنان در ناحیه پا می باشد. از رایج ترین سرطان ها برای زنان 25 تا 29 ساله می باشد.

برداشتن خال

عده زیادی با انگیزه های زیبایی دست به حذف خال می زنند. برای از بین بردن خال سرطانی، تنها راه مناسب جراحی می باشد. خال های گوشتی نیز با توجه به مشکلات حرکتی در ناحیه پا، تغییر رنگ، نامتناسب بودن و … نیاز به برداشتن پیدا می کنند. برداشتن خال بیشتر به شکل سرپایی انجام می گیرد و معمولاً با بی حسی انجام می شود. روش مناسب برای برداشتن خال به نوع خال، موقعیت قرار گیری، سن بیمار و شرایط او و اندازه خال بستگی دارد. زخم های بعد از جراحی به مدت یک تا 2 هفته بهتر می شوند و برای از بین رفتن کامل آن ها به یک سال زمان نیاز دارید.

برداشتن خال های صورت و بدن

شما می توانید با استفاده از لیزر، سرمادرمانی(فریز کردن خال و برداشت آن)، جراحی، سوزاندن، کرم های صورت برای از بین بردن خال و روش های طبیعی برداشتن خال اقدام به این کار کنید.

روش های برداشتن خال

بعد از نمونه برداری از خال مورد نظر، بافت نمونه مذکور در زیر میکروسکوپ توسط متخصص پوست مشاهده می گردد. اگر در این نمونه برداری تشخیص بر سرطانی بودن خال باشد، باید کل خال حذف گردد تا به کلیه نقاط بدن سرایت نکند.

مشاهده خال زیر میکروسکوپ

درمان طبیعی

برای برداشتن خال می توانید از کرم و چسب های خاص استفاده کنید. این کرم و … دارای گیاه سرخ بن می باشند. گیاه دارویی سرخ بن در شمال کانادا و آمریکا دیده می شود. از این کرم برای برداشتن خال استفاده می شود. برای حذف خال با چسب سرخ بن باید مقداری از چسب را روی صورت بگذارید، با یک پانسمان روی آن را ببندید. سه بار این کار را به طور مستمر انجام دهید. قبل از زدن چسب به خال باید ناحیه مورد نظر با هیدروژن پروکسید شسته شود. کم کم خال کم رنگ شده و از بین خواهد رفت. این روش برای برداشتن خال های سرطانی مناسب نیست. در رابطه با برطرف کردن خال های سرطانی بهتر است روش های بیوپسی و جراحی را زیر نظر پزشک به کار ببرید.

لیزر

قدیمی ترین روش برای از بین بردن جراحی است. در این روش پوست محل مورد نظر بی حس و آن گاه متخصص با یک چاقو یا قیچی اقدام به برداشت خال می کند. در چنین روشی بعد از برداشتن خال, زخم صاف و همواری بر روی پوست فرد باقی می ماند. ضمن اینکه در از بین بردن خال های بزرگ شاهد زخم های بزرگ تری هستیم. لیزر نیز روش مناسبی است که درد کمتری نسبت به جراحی دارد و جای زخمی بر جای نمی گذارد اما این روش برای خال هایی که از صورت بیرون زده اند، مناسب نمی باشد. بهتر است برای برداشتن خال های قهوه ای و سیاه از روش لیزر کمک بگیرید.

لیزر کردن خال

برای لیزر به یک تا 3 جلسه درمانی نیاز دارید. در این روش با استفاده از نور لیزر، برداشت خال انجام می شود. تعداد جلسات درمانی با لیزر به بزرگی و ضخامت خال بستگی دارد. لیزر رنگ دانه های خال را بر می دارد و ادامه رنگ دانه ها نیز توسط فرآیند طبیعی بدن برطرف می شود. زخم بر جای مانده روی پوست نیز بعد ازمدتی محو می شود. بعد از لیزر پوست کمی قرمز است که به زودی برطرف خواهد شد. لیزر برای خال های سطحی مناسب است. چون پرتو آن نمی تواند به ریشه های عمیق خال تابیده شود. عفونت در روش لیزر درمانی وجود ندارد و این روش دردناک نیست.

بهترین روش برداشتن خال

جراحی

  • برای جراحی خال از سه روش جراحی برشی، خارج سازی کامل تراشه ای و بیوپسی استفاده می شود.
  • در روش بیوپسی، عمل با دستگاه پانچ مکعبی شکل روی پوست انجام می شود. معمولاً برای خال های کوچک از این روش استفاده می شود.
  • در جراحی برشی می توان خال های صاف یا بدخیم را برطرف کرد. در این روش خال به صورت کامل بریده می شود و آن گاه زخم با بخیه بسته می شود.

از بین بردن خال با جراحی

  • برای از بین بردن خال های بزرگ که از گوشت بیرون زده اند، از روش بیرون سازی تراشه ای استفاده می شود. برای چنین عملی از بیهوشی به صورت موضعی استفاده می شود. ضمن اینکه برای بریدن قسمت سطحی خال و همسان سازی سطح پوست خال دار با نواحی اطراف از چاقوی جراحی استفاده می شود.

امیدواریم توضیحات ارائه شده در زمینه برداشتن خال منجر به تصمیم گیری صحیح در مورد انتخاب روش مناسب شود و اطلاعات ارائه شده تصویر روشنی از مزایا و معایب این روش ها در اختیار شما قرار دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان