ترامپ و تیم ب بر سر ایران به توافق می رسند!؟

بسیاری از ناظران بر این باورند که تیم سیاست خارجی و امنیت ملی کنونی دولت آمریکا و شخص ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده عی رغم توافق و اجماع کلی برای فشار حداکثری علیه ایران، هدف واحدی را دنبال نمی کنند.

بسیاری از ناظران بر این باورند که تیم سیاست خارجی و امنیت ملی کنونی دولت آمریکا و شخص ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده عی رغم توافق و اجماع کلی برای فشار حداکثری علیه ایران، هدف واحدی را دنبال نمی کنند.

به گزارش تابناک، در واقع، به نظر می رسد برخلاف دونالد ترامپ که با فشار حداکثری بر ایران به دنبال آوردن تهران پای میز مذاکره است، برخی از مشاوران و اطرافیان او در تیم سیاست خارجی و امنیت ملی- همچون بولتون- به مذاکره و حتی تسلیم ایران راضی نیستند و در پی راه اندازی جنگ و یا پروژه «تغییر رژیم» هستند.

در همین راستا بود که روز گذشته محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان از دو پروژه جداگانه در دولت ترامپ پرده برداشت و خطاب به ترامپ به معرفی تیم ب و اهداف آن ها علیه ایران اشاره کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با خطاب قرار دادن مایک پمپئو و رئیس جمهور آمریکا به آن‌ها درباره فعالیت‌های مخربشان علیه ایران داد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار ویدئویی در صفحه رسمی خود در توئیتر که در آن مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به سابقه خود در سازمان سیا به مواردی همچون دروغگویی، فریب‌دادن و دزدی به عنوان بخشی عادی از خدمت در چنین سازمانی یاد می‌کند، خطاب به وی نوشت: "شما همین کار را در وزارت خارجه آمریکا نیز انجام می‌دهید".

«ترامپ» و «تیم ب» بر سر ایران به توافق می رسند!؟

ظریف همچنین در این پیام توییتری خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نوشت: آقای ترامپ، کارزار انتخاباتی تو علیه مداخلات احمقانه پرهزینه بود. دارودسته تبهکار جنگ‌طلب و قصاب‌ها، تیم بدنام B (بولتون، بیبی نتانیاهو، بن سلمان و بن زائد)، برای چیزی بسیار فراتر از آنچه تو برای آن چانه می‌زنی، نقشه کشیده‌اند. ویدئوی وایس را ببین (فیلم وایس در مورد دیک چینی ساخته 2018 و نامزد 8 اسکار).

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرده است که به باور او، دونالد ترامپ شخصا تمایلی به درگیر شدن در یک جنگ تازه در منطقه ندارد. ظریف اما گفته است که نیروهای تندرو در دولت ترامپ و همچنین بنیامین نتانیاهو ممکن است درگیری نظامی با ایران را به ترامپ تحمیل کنند.

ظریف گفته است ممکن است ماجرایی راه بیاندازند که به وقوع جنگی بزرگ دامن بزند. خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود تاکید کرده است که ظریف توضیح بیشتری درباره این ماجرا نداده است.

به نظر می رسد، پروژه ای که تیم ب دنبال می کنند، چیزی به غیر از مذاکره است. به ویژه آنکه نه بولتون به عنوان عضوی از تیم امنیت ملی ترامپ و نه سه عضو دیگر تیم ب- یعنی بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید- هیچگاه از مذاکره با ایران استقابل نکرده اند و در مقابل مذاکره ایران و آمریکا را برخلاف منافع خود ارزیابی کرده اند. تا جایی که در مذاکرات مربوط به برجام همین تیم ب تلاش زیادی برای اخلال در فرایند مذاکرات به خرج داده بودند.

به همین جهت، آن ها تلاش دارند ترامپ را از مذاکره مجدد با ایران منع کنند تا هدف اصلی خود در برابر ایران( حمله نظامی یا براندازی از درون) را پیش ببرند. مسئله ای که به نظر می رسد چندان مورد توافق و حمایت شخص ترامپ نیست و رئیس جمهور آمریکا کسب دستاورد از طریق مذاکره را به ریسک جنگ با ایران ترجیح می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان