مکرون با جلیقه‌زردها سر میز مذاکره می‌نشیند؟/ احتمال رفراندوم در فرانسه

باشگاه خبرنگاران به نقل از یورو نیوز نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی راه حل‌های خود برای پاسخ به اعتراضات جلیقه‌زردهای فرانسوی را بیان کرد.

مکرون با جلیقه‌زردها سر میز مذاکره می‌نشیند؟/ احتمال رفراندوم در فرانسه

 امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، عصر روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در برابر خبرنگاران قرار گرفت و از راه حل‌های خود برای پاسخ به اعتراضات جلیقه‌زردهای فرانسوی سخن گفت.

او در ابتدای سخنانش با اشاره به اعتراضات جلیقه زردها آنرا جنبشی نوظهور که خشم، نگرانی و بی‌صبری‌اش را به نمایش گذاشته است توصیف کرد. مکرون گفت که این جنبش تغییر ماهیت داده است و اکنون «نظم عمومی باید برگردانده شود.»

 رئیس جمهور فرانسه همچنین با اشاره به پروژه «مباحثه ملی» برای گفتگوی مردم درباره انتظاراتشان از تغییرات و دولت گفت که از این مباحثات چیزهای بسیاری آموخته است. او گفت: این مباحثه ملی از ملزومات دموکراسی در عصر ماست که اجازه می‌دهد میلیون‌ها شهروند در مباحثات شرکت کنند.

مکرون همچنین گفت که احساسی عمیق از ناعدالتی مالیاتی، منطقه‌ای و اجتماعی در جامعه امروز فرانسه وجود دارد و اینکه جنبش جلیقه‌زردها این زاویه کور اجتماعی را به نمایش گذاشت.

او افزود: «از خودم پرسیده‌ام که آیا باید پروژه ام را متوقف کنم؟ آیا راه اشتباهی می‌روم؟ من کاملا برعکس این فکر می‌کنم و پروژه من دارد نتیجه می‌دهد.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که سیاست‌های دولتش در برخی مواقع دست نیافتنی، بی‌روح و ناعادلانه به نظر آمده است.

مکرون بعد از مقدمات اولیه وارد اصل موضع شد و چهار جهت‌گیری آینده دولتش را برای پاسخ به مطالبات جلیقه زردها مطرح کرد:

جهت گیری اول: تغییر عمیق دموکراسی فرانسه و سیستم دولتی
مکرون ذیل این عنوان گفت: به منتخبان خود در جمهوری فرانسه اعتقاد دارم. آن‌ها از مسیر انتخابات گزینش شده‌اند و مشروعیت دارند.

او همچنین گفت که با تضعیف پارلمان مخالف است.

رئیس جمهور فرانسه گفت که برای این تغییر عمیق در نظر دارد که تعداد دوره‌هایی که فردی می‌تواند در پارلمان انتخاب شود را محدود کند و نسبت تعداد نمایندگان مناطق با جمعیت منطقه را تغییر می‌دهد و تعداد نمایندگان مجلس را کاهش خواهد داد.

مکرون همچنین گفت: به اجباری کردن رای دادن اعتقاد ندارم چرا که مشکلات فراوانی دارد. بحث رای سفید را هم مفید نمی‌دانم، رای سفید نمی‌تواند چیزی را تعیین کند. رای سفید هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

او همه‌پرسی ابتکاری شهروندی که جلیقه‌زردها خواستار آن هستند را رد کرد، ولی گفت: همه‌پرسی که اکنون هم در قانون اساسی ما وجود دارد را قبول دارم که مثلا یک میلیون امضا جمع شد برای موضوعی و آن وقت می‌توان رفراندوم برگزار کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که از ماه ژوئن 150 شهروند بطور تصادفی انتخاب خواهند شد تا شورای مشارکت شهروندی تشکیل شود، اما اشاره نکرد که وظایف این شورا چه خواهد بود.

41231
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان