پایان طرح زوج و فرد و محدودیت‌های جدید طرح ترافیک

طرح زوج و فرد بعد از ۱۲ سال اجرا در تهران، با طرح دیگری جایگزین می‌شود که محدوده‌ی طرح ترافیک را گسترده‌تر می‌کند. برای طرح ترافیک جدید خودروها یک حلقه مرکزی و یک حلقه پیرامونی تعریف شده و ورود به محدوده‌ی این دو حلقه مشمول پرداخت عوارض می‌شود.

طرح جدید زوج و فرد

طرح ترافیک و طرح‌های مشابه مثل زوج و فرد راه حل مشکل ترافیک و آلودگی مراکز بسیاری از شهرهای بزرگ جهان است.

البته بسیاری از شهرهای بزرگ پیش از اجرای طرح ترافیک در مرکز شهر، رفت و آمد خودروها و ماشین‌آلات سنگین را به مراکز محدود می‌کنند تا رفت و آمد درون شهری با صرف زمان و مخاطرات کمتری انجام شود.

کاهش ترافیک درون شهری به ویژه در مرکز شهر، مقابله با افزایش آلاینده‌های هوای شهر، ایجاد منطقه‌ای کم ترافیک برای دسترسی آسان‌تر گردشگران و یا محدودیت‌های امنیتی ... از جمله دلایلی است که شهرداری‌ها را مجاب می‌کند با ایجاد محدودیت‌هایی برای خودروها فضای شهر خود را مناسب‌سازی کنند.

تبدیل خیابانی که از زیر برج ایفل می‌گذشت به پیاده‌رو، ایجاد موانع متحرک در اطراف میدان دام آمستردام برای عدم ورود خودروها به کوچه‌های پر از توریست، ممنوعیت ورود خودروها با عمر زیاد به مرکز شهر روتردام یا پرداخت عوارض برای ورود به مرکز برلین، طرح زوج و فرد تهران و ... از جمله محدودیت‌های موقتی یا دائمی است که شهرداری‌ها با استفاده از آن‌ها رفت و آمد خودروها را کنترل و امنیت و آرامش بیشتری برای شهروندانشان ایجاد کنند.

 

سابقه طرح ترافیک در ایران

طرح ترافیک در ایران اولین بار آبان ماه 1358 در محدوده‌ای از مرکز شهر تهران به اجرا در آمد که طی آن خودروهای تک‌نشین از ساعت 6 و نیم صبح تا 10 صبح حق ورود به محدود را نداشتند.

از سال 1369 طرح ترافیک با ممنوعیت ورود کلیه خودروهای سنگین از ساعت 6 صبح تا 21 به داخل شهر دستخوش تغییر شد.

سال 79 محدوده‌ی طرح ترافیک گسترده‌تر شد و از سال 1384 با تشدید آلودگی هوای تهران قانون تردد خودروهای پلاک زوج در روزهای زوج و خودروهای پلاک فرد در روزهای فرد با عنوان طرح زوج و فرد پایتخت به اجرا درآمد.

طرح زوج و فرد با توجه به دلیل پائین بودن نسبی قیمت جریمه‌ و همین‌طور مشکلات کنترل خودروهای متخلف در ابتدا با مشکلات زیادی مواجه بود.

آن زمان تنها افسران راهنمایی و رانندگی مسوول تشخیص ماشین‌های متخلفی بودند که وارد محدوده زوج و فرد می‌شدند. اما با تجهیز مبادی ورودی طرح ترافیک و محدوده‌ی زوج و فرد به دوربین‌های ثبت تخلف، راهنمایی و رانندگی توانست نظارت و کنترل بیشتری روی خودروهای متخلف داشته باشند.

 

تغییر نام طرح ترافیک زوج و فرد

طرح ترافیک و طرح زوج و فرد تهران در سال 1398 با شرایط دیگری اجرا می‌شود.

در واقع از امسال دو حلقه‌ی ترافیکی برای تهران تعریف شده است و میزان عوارض پرداختی براساس زمان ورود به حلقه‌ی بیرونی و حلقه مرکزی شهر یا خروج از آن محاسبه می‌شود.

به این ترتیب دیگر زوج یا فرد بودن پلاک خودرو مهم نیست و ورود به هر یک از حلقه‌های اول و دوم محدوده‌ی طرح ترافیک مشمول پرداخت عوارض می‌شود.

حلقه دوم بیرونی یا حلقه دوم همان محدوده‌ی طرح زوج و فرد است که از ابتدای تابستان جای خود را به طرح کنترل آلودگی هوا می‌دهد.

با توجه به اینکه این طرح ترافیک جدید بر حفظ کیفیت هوای تهران تاکید دارد، داشتن معاینه فنی معمولی و معاینه فنی برتر هم به عنوان دو عامل تعیین کننده برای مبلغ نهایی عوارض ورود به طرح ترافیک تهران در نظر گرفته می‌شود.

در طرح جدید دارندگان معاینه فنی برتر به دلیل آلودگی کمتر هوا از 20 تا 25 درصد تخفیف عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برخوردار می‌شوند.

ورود بین ساعات 6 و نیم تا 10 صبح و خروج بین ساعات 16 تا 19 همان روز، بالاترین میزان عوارض را به دارندگان خودروها تحمیل خواهد کرد و کمترین هزینه به خودروهایی تعلق می‌گیرد که قبل از پیک ترافیک صبحگاهی به محدوده طرح ترافیک وارد و از آن خارج شوند.

برای ساکنان محدوده طرح ترافیک جدید تسهیلات ویژه‌ای هم درنظر گرفته شده است که یک بار خروج رایگان قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح و یک بار ورود بعد از ساعت ۱۷ عصر از جمله آن‌هاست.

در طرح ترافیک جدید صاحبان خودروها می‌توانند از یک هفته قبل عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را بپردازند و از تخفیف بیست درصدی پرداخت عوارض بهره‌مند شوند.

این کار با ثبت نام در سایت my.tehran.ir ممکن است.

برخلاف طرح زوج و فرد، در طرح ترافیک جدید روزهای پنج شنبه طرح اجرا نمی‌شود.

طبیعی است که در طرح جدید ترافیک، استفاده از خودروهایی که آلایندگی کمتری دارند و دارای معاینه فنی برتر هستند بسیار به صرفه است. دارندگان خودروها در صورتی که قصد دارند با فروش اتومبیل خود و خرید خودرویی جدید با آلایندگی کمتر از مزایای عوارض کمتر طرح ترافیک بهره‌مند شوند، می‌توانند برای تخمین قیمت خودروی فعلی خود وارد سایت خودرو 45 به آدرس khodro45.com شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان