روایت روزنامه عربی از برگ برنده ایران برای فشار به اروپا

ایرنا نوشت: روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی به اقدام ایران مبنی بر متوقف کردن بخش هایی از تعهداتش در قبال برجام اشاره کرد و نوشت این اقدام، همه فشار ایران بر روی اروپا نیست و تهران همچنان گزینه های دیگری در اختیار دارد.

روایت روزنامه عربی از برگ برنده ایران برای فشار به اروپا

 این روزنامه روز جمعه در مقاله ای با اعلام این مطلب افزود، ایران سه برگ برنده مهم تر و اصلی تر دیگری نیز دارد که باید دید در صورت رو کردن آنها اروپا چه خواهد کرد.

الاخبار در ادامه مقاله خود به اقدام اخیر تهران در خروج از دو بند برجام اشاره کرد و نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته ای، اعلام کرد که طبق بندهای 25 و 36 این توافق، فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را متوقف می کند. همچنین به اروپایی ها هشدار داد که اگر طی 60 روز 'سازوکار ویژه مالی' اتحادیه اروپا با نام جدید 'ابزار حمایت از مبادلات تجاری' را راه اندازی نکنند، تهران به طور کامل از برجام خارج می شود.

البته این دو اقدام ایران، همه اهرم فشار ایران علیه اروپا نیست. تهران برگه های برنده دیگری نیز دارد که از طریق آن می تواند اروپایی ها را سریع تر برای نجات توافق هسته ای به عمل وادار کند.

ایران مانع ورود مواد مخدر به اروپا است
نخستین برگ برنده ایران، کاروان های حامل مواد مخدر است که از افغانستان و پاکستان و از طریق ایران وارد اروپا می شوند.
آمارهای بین المللی حاکی از آن است که ایران محل عبور 30 درصد از مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان و پاکستان به منطقه بالکان در جنوب شرق اروپاست.

بنابر اعلام گزارش سازمان ملل در سال 2014، ایران به تنهایی بیش از 75 درصد کشفیات تریاک و نزدیک به 25 درصد کشفیات جهانی هروئین و مرفین را به خود اختصاص داده است.
تهران نیز در این باره اعلام کرده تا سال 2014 میلادی 26 میلیارد دلار برای حفر کانال و احداث دیوار در امتداد مرزهای این کشور با افغانستان و پاکستان برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر هزینه کرده است.

علاوه بر این ایران برای مبارزه با این قاچاق، متحمل خسارت های جانی نیز شده و شماری از نیروهای امنیتی خود را در این راه از دست داده است اما اتحادیه اروپا در این باره تقریبا هیچ کمکی به ایران نکرده است.

اکنون و با وجود تحریم های گسترده ترامپ علیه ایران، برای این کشور دشوار است که به تنهایی هزینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را بپردازد. به همین جهت، کسی انتظار ندارد که ایران به جای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندانش، هزینه هایش را صرف مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مرزها کند تا مبادا به اروپا برسد.

ایران دیگر نمی تواند پذیرای افغان ها باشد
دومین برگه برنده ایران، به مسئله مهاجران افغان مربوط می شود که تعداد آنها به بیش از 6 میلیون نفر می رسد.
پس از موج گسترده مهاجرت سوری ها طی سال های اخیر به اروپا، اکنون افغان ها در تلاش برای مهاجرت به اروپا هستند.
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز گذشته (پنجشنبه) در مصاحبه ای گفت: تعداد کارگران افغان موجود در ایران بالای دو میلیون نفر است. آنها با اشغال فرصت های اشغالی، سالانه 5 میلیارد یورو از ایران خارج می کنند.

وی افزود: شاید تهران به سبب فشارهای ناشی از تحریم نتواند هزینه های مربوط به آنها را تامین کند و از مهاجران افغان بخواهد ایران را ترک کنند. آنها آزاد هستند می توانند به کشورشان بازگردند یا به اروپا بروند.

بُرد موشک های بالستیک به اروپا می رسد
اما سومین برگه برنده ایران، مربوط به موشک های بالستیک می شود که همواره مایه نگرانی اتحادیه اروپا است؛ تا جایی که برد این موشک ها به اروپا می رسد.
ایمانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به تهدید اخیر همتای ایرانی خود، از تهران خواست که مشکل موشک های بالستیک را حل کند.

این سه برگه برنده که تهدیدی برای اروپا حساب می شود، نگرانی اصلی برای آمریکا به وجود نمی آورد زیرا فاصله زیادی با خاورمیانه دارد. اما مسئله موشک های بالستیک خطری برای امنیت اسرائیل است. از این رو، ترامپ روی برنامه هسته ای ایران که آن را تهدیدی برای تل آویو می داند، تمرکز کرده است.

اکنون این سوال مطرح ی شود که اروپایی ها اولویت های دیگری دارند که متفاوت از آمریکا است و باید دید که آیا اروپا آماده رویارویی با موج مهاجرت گسترده افغان ها یا ورود کامیون های مواد مخدر از افغانستان و پاکستان هستند؟
 

310311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان