علت افت ناگهانی قیمت مرغ در بازار

با توجه به افزایش عرضه نسبت به تقاضا، قیمت هر کیلو مرغ گرم نسبت به هفته گذشته یک هزار و ۳۰۰ تومان افت داشته است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که نسبت به هفته گذشته با افت شدید قیمت در بازار روبرو شده است.

وی افزایش عرضه نسبت به تقاضا را دلیل اصلی روند نزولی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده نسبت به اواخر هفته گذشته یک هزار تومان و مرغ گرم یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تومان کاهش داشته که بیش از پیش بر زیان مرغدار دامن زده است.

حجت تولید ماهانه مرغ را ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: طبق روال همه ساله جوجه ریزی در ایام ماه رمضان به سبب کشش بازار نسبت به ماه‌های قبل بیشتر است که امسال در ماه‌های قبل جوجه ریزی بیشتری در واحدهای مرغداری صورت گرفت که متاسفانه به سبب عدم همخوانی عرضه و تقاضا، قیمت مرغ با کاهش محسوسی در بازار روبرو شده است.

این مقام مسئول نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نامه نگاری‌های صورت گرفته میان وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر نرخ مد نظر وزارت جهاد کشاورزی اعلام شود تا با خرید و ذخیره سازی مرغ از سوی پشتیبانی امور دام بازار به تعادل برسد.

وی ادامه داد: میزان جوجه ریزی در ماه رمضان به گونه‌ای است که کشش تقاضا برای خرید نتوانسته تغییری در قیمت‌ها ایجاد کند و تنها مرغدارانی که در شرایط فعلی اقدام به عرضه می‌کنند به سبب کمبود نقدینگی در ماه‌های آتی دچار مشکل می‌شوند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از این مسئله که بازار نهاده‌های دامی همچنان ۲ نرخی است، بیان کرد: اگرچه قیمت کنجاله سویا نسبت به هفته‌های اخیر تا حدودی کاهش یافته است، اما همچنان با نرخ مصوب خود اختلاف یک هزار و ۷۰۰ تومانی دارد که این امر بر افزایش قیمت تمام شده تولید دامن می‌زند.

وی در پایان نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۴ هزار و ۳۰۰ و ذرت یک هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود اظهارات مسئولان پشتیبانی امور دام انتظار می‌رفت که قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار به تعادل برسد، در حالیکه در شرایط فعلی میزان عرضه نهاده دامی با نرخ مصوب در حدی نیست که بتواند نیاز مرغدار را تامین کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان