خشک کردن گل طبیعی به ۷ روش آسان و کاربردی

خشک کردن گل طبیعی روشی برای نگه داری گل‌هایی است که هدیه می‌گیرید و برای شما بسیار خاطره انگیز هستند. برای خشک کردن گل‌ها می‌توان از روش پرس کردن، سیلیکا ژل، شن و ماسه، آویزان کردن و ... استفاده کرد.

7 روش پر کاربرد برای خشک کردن گل طبیعی
ستاره ؛
سرویس خانه داری –
دسته گل عروسی، دسته گل خواستگاری یا جشن فارغ التحصیلی هدایای خاطره انگیزی هستند که با خشک کردن آن‌ها می‌توانید این گل‌ها را به عنوان یادگاری نگه دارید. همچنین با نزدیک شدن به فصل تابستان بسیاری از خانم‌ها به فکر خلق آثار هنری با گل‌های طبیعی می‌افتند. خشک کردن گل‌های طبیعی با چندین روش امکان پذیر است که با توجه به نوع گل می‌تواند متفاوت باشد و شما می‌توانید این روش‌ها را به راحتی و بدون هیچ ابزار پیچیده‌ای انجام دهید. با ما همراه باشید تا در این مقاله با انواع روش‌های خشک کردن گل طبیعی در خانه آشنا شوید.


کارآمد‌ترین روش‌ها برای خشک کردن گل طبیعی

برخی از روش‌های رایج برای خشک کردن گل‌های طبیعی عبارتند از:

1. خشک کردن گل با پرس کردن

روش پرس کردن برای گل‌های کوچک دارای گلبرگ‌های تخت مانند بنفشه و یاس مناسب است، خشک کردن گل‌ها به این روش معمولا یک الی سه هفته طول می‌کشد. برای انجام اینکار مطابق زیر عمل کنید:
  • گل‌ها را از ساقه جدا کنید و آن‌ها را در داخل روزنامه، کاغذ و یا چیزی که جذب کننده رطوبت است قرار دهید، مجددا گل‌ها را بین یک ورقه دیگر قرار دهید و با استفاده از نوار چسب آن‌ها را بسته بندی کنید.
  • گل‌ها‌ی بسته بندی شده را وسط صفحات یک کتاب قطور قرار دهید و کتاب را ببندید، برای پرس شدن گل ها، بهتر است شی سنگینی مانند کتاب، جعبه و ... روی آن قرار دهید.
  • بعد از یک هفته بسته را باز کنید و در صورتی که گل‌ها هنوز خشک نشده بودند، روزنامه‌ای که گل‌ها را در آن قرار داده‌اید، تعویض کنید.
  • پس از خشک شدن گل‌ها می‌توانید آن‌ها را قاب کنید و یا در شیشه‌های تزئینی قرار دهید.

 

7 روش پر کاربرد برای خشک کردن گل طبیعی
2. خشک کردن گل با آویزان کردن

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای خشک کرن گل طبیعی آویزان کردن است. برای انجام این روش کافیست تمام گل‌ها را از قسمت ساقه به وسیله نخ به هم وصل کنید و سپس آن‌ها را بصورت بر عکس آویزان کنید، همچنین می‌توانید گل‌ها را به صورت تک شاخه‌ برعکس آویزان کنید. اگر ساقه گل‌ها خیلی ظریف است بهتر است از نخ دندان به جای نخ استفاده کنید. نکته دیگری که رعایت آن الزامی است آویزان کردن گل‌ها به موازات سطح زمین می‌باشد.
 

7 روش پر کاربرد برای خشک کردن گل طبیعی
3. خشک کردن گل با استفاده از شن و ماسه

این روش برای گل‌هایی همچون گل میمون و زبان در قفا مناسب است و معمولا بین سه الی چهار هفته طول می‌کشد. در این روش می‌بایست شن یا ماسه‌های ریز و کاملا خشک را داخل یک لیوان و یا جعبه بریزید سپس گل‌ها را روی آن‌ها قرار دهید و مجددا سطح گل‌ها را با شن و ماسه‌های تمیز بپوشانید، به جای شن و ماسه می‌توانید از پودر رختشویی نیز استفاده کنید. در این روش گل‌ها برای خشک شدن به جریان هوا نیاز دارند و نباید در ظرف را کاملا ببندید.


4. خشک کردن گل در فر

این شیوه برای خشک کردن گل‌های دارای گلبرگ‌های کوچک و زیاد مانند داوودی و گندمی مناسب است. برای جلوگیری از تغییر حالت ساقه گل، سیم نازکی را وارد ساقه آن کنید. گل‌ها را روی طبقه فر که کاغذ روغنی و یا توری نسوز قرار داده شده، قرار دهید. برای ثابت ماندن رنگ گل‌ها بهتر است سیم را وارد توری کنید تا گل‌ها ثابت بماند و رنگشان تغییر نکند. پس از آن دمای فر را روی 100 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا گل‌ها به مدت چند ساعت داخل فر بمانند تا از خشک شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. بعد از خشک شدن و سپس سرد شدن گل‌ها رو‌ی آن اسپری مو بزنید و از زیبایی آن لذت ببرید.


5. خشک کردن گل ها با مایکروفر

سریع‌ترین روش برای خشک کردن گل طبیعی استفاده از مایکروفر است. برای اینکار ابتدا ساقه گل‌ها را جدا کنید و آن‌ها را داخل یک ظرف قرار دهید. برای خشک شدن بهتر گل‌ها می‌توانید روی آن‌ها شن و سیلیکا و یا ترکیب بوره و آرد ذرت بریزید. بدون اینکه در ظرف را ببندید آن را داخل مایکروفر قرار دهید، مایکروفر را روشن کنید و آن روی بالاترین درجه قرار دهید. اجازه دهید گل‌ها به مدت یک دقیقه داخل مایکروفر باقی بمانند. سپس آن‌ها را خارج کنید، در صورتیکه هنوز خشک نشده بودند، اینکار را مجددا تکرار کنید.


6. خشک کردن گل طبیعی با گلیسیرین

  • یک پیمانه گلیسیرین را با دو پیمانه آب داغ مخلوط کنید و این محلول را با استفاده از قلم مو روی سطح گل بمالید، سپس گل را روی دستمال کاغذی قرار دهید و چند روز صبر کنید تا خشک شود.
  • برای خشک کردن میوه‌های خوشه‌ای مانند انگور، شاخه‌های اکالیپتوس، کاملیا و گل رز می‌توانید به محلول فوق، کمی نمک اضافه کنید و شاخه‌ها را در آن قرار دهید. آب گل‌ها به مرور زمان تبخیر می‌شود و گلیسرین جایگزین آن می‌شود، خشک کردن گل‌ها با این روش بر اساس نوع گل‌ها ممکن است بین سه روز الی سه هفته طول بکشد. زمانیکه برگ‌ها کمی رطوبت دارند، یعنی گلیسیرین به مقدار کافی به آن‌ها رسیده است. خشک کردن گل‌ها با این روش به حفظ نرمی و لطافت گل‌ها کمک می‌کند.

 

7 روش پر کاربرد برای خشک کردن گل طبیعی
7. خشک کردن گل های طبیعی با استفاده از سیلیکا ژل

سیلیکا ژل برای خشک کردن گل‌هایی مانند آنتوریوم، ارکیده و لیلیوم مناسب است. دانه‌های سیلیکا ژل درشت هستند و بهتر است قبل از استفاده آن‌ها را آسیاب کنید تا بین گلبرگ‌ها فرو نروند. برای خشک کردن گل‌ها با این روش داخل یک ظرف، به ارتفاع 2/5 الی 5 سانتی متر سیلیکا ژل بریزد، سپس گل‌ها را به صورت عمودی داخل آن قرار دهید و روی آن‌ها سیلیکا ژل بریزید و سطح گل‌ها را کاملا با این ژل بپوشانید. سپس دو الی سه روز صبر کنید تا گل‌ها کاملا خشک شوند. فراموش نکنید سیلیکا ژل زمانیکه رطوبت را جذب می‌کند صورتی رنگ می‌شود، زمانیکه تغییر رنگ می‌دهد یعنی کارایی خود را از دست داده‌اند و نمی‌تواند رطوبت بیشتری جذب کند. شما می‌توانید سیلیکا ژل را داخل فر قرار دهید تا به رنگ آبی درآید، سپس مجددا از آن استفاده کنید.

7 روش پر کاربرد برای خشک کردن گل طبیعی
نظر شما چیست؟ شما چه روش دیگری برای خشک کردن گل طبیعی پیشنهاد می‌دهید؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش "ارسال نظر" با ما و مخاطبان ستاره در میان بگذارید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان