معرفی انواع قرص تنظیم خواب و عوارض آنها

اختلال در خواب یکی از مشکلات شایع در جوامع امروزی است، پزشکان برای رفع این مشکل گاهی قرص تنظیم خواب برای بیماران تجویز می‌کنند. البته قرص‌های خواب آور نظیر ملاتونین (Melatonin)، فلورازپام (Flurazepam) و دیازپام (Diazepam) عوارض جانبی بسیاری نیز دارند.

قرص تنظیم خواب


ستاره ؛
سرویس سلامت -
شبانه از مشکلاتی است که اجازه نمی‌دهد به راحتی به خواب بروید و خستگی را از تن بیرون کنید. همین امر باعث می‌شود در طول روز احساس کسالت و بی‌حوصلگی داشته باشید. خیلی افراد برای رفع این مشکل به انواع داروها پناه می‌برند، اما باید بدانید مصرف بی‌رویه و خودسرانه هر کدام از آن‌ها ممکن است عوارض بدی به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم به معرفی معرفی برخی از انواع قرص تنظیم خواب بپردازیم که معمولا در مواقع بی‌خوابی استفاده می‌شوند.


در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.


معرفی برخی از انواع قرص تنظیم خواب

داروهای خواب انواع مختلفی دارند که پزشک با گرفتن شرح حال فرد، می‌تواند مناسب‌ترین آن‌ها را تجویز کند. هر کدام از داروهای تنطیم خواب معایب و مزایایی دارند. برخی اعتیادآور هستند و برخی اثرگذاری بیشتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارند.

نام دارو

خواب آور بودن

 ایجاد وابستگی

کمک به افزایش زمان خواب

دیازپام

*

*

 
تمازپام

*

*

*

آلپرازولام

*

*

*

ملاتونین

*

*

 
فلورازپام

*

*

 
لورازپام

*

*

 

 

1. قرص دیازپام

 قرص دیازپام (Diazepam) دارویی مسکن و خواب‌آور است که برای تسکین اضطراب و ، اختلالات خواب و اختلالات هراس مصرف می‌شود. افرادی که به طور دائمی از این داروها استفاده می‌کنند به تدریج به آن وابسته شده و برای دستیابی به همان میزان آرامش قبلی، مجبور به مصرف میزان بیشتری از آن هستند. بنابراین به دلیل اعتیادآور بودن، میزان دوز مصرفی این دارو باید حتما توسط پزشک تعیین گردد.

 

قرص دیازپام

عوارض قرص دیازپام شامل افت قوای ذهنی، خواب‌آلودگی، تکلم نامفهوم، ضربان قلب کند، تنگی‌ نفس، عدم تعادل، بثورات جلدی، گلو درد، تب و لرز، کبودی یا خونریزی غیرعادی، زخم‌های دهانی، زردی پوست یا چشمان، از دست رفتن حافظه، بی‌خوابی، اضطراب یا تحریک‌پذیری می‌شود.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


بیشتر بدانید: 


2. قرص تمازپام

تمازپام (Temazepam) دارویی با اثرات ضد اضطرابی، آرام‌بخشی، ضد تشنجی و شل‌کننده عضلانی است که در موارد بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت این دارو باعث سازگاری بدن با آن شده و اثرات آن را کاهش می‌دهد. همین امر موجب وابستگی بیشتر بیمار به آن و مصرف دوزهای بالاتر می‌شود.

 

قرص تمازپام
 

عوارض قرص تمازپام شامل تجربه خواب‌های آشفته، ذهن بی‌ثبات، سردرد، خواب‌آلودگی روزانه و سرگیجه می‌شود.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


بیشتر بدانید: 


 3. قرص آلپرازولام

 قرص آلپرازولام (Alprazolam) از داروهای ضدافسردگی است که توسط روانپزشکان و پزشکان برای کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود وضعیت خواب فرد تجویز می‌شود. این دارو به عنوان قرص تنظیم خواب، گاهی تا نیم میلی‌گرم نیز تجویز می‌شود. سرعت عمل آلپرازولام بستگی به شدت بیماری، سن و همچنین سرعت سوخت و ساز بدن فرد دارد. در برخی از افراد در کمتر از 5 دقیقه بعد از جذب، اثر می‌کند. آلپرازولام، یک داروی اعتیادآور است.

 

 قرص آلپرازولام

عوارض قرص آلپرازولام شامل خواب‌آلودگی و گیجی، اختلال تعادل در راه رفتن، تکلم غیرقابل فهم، تاری دید، ناراحتی‌های گوارشی و عوارض کبدی می‌شود.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


بیشتر بدانید: 


4. قرص ملاتونین

قرص ملاتونین (Melatonin) با افزایش هورمون ملاتونین (هورمونی که به هنگام تاریکی شروع به ترشح می‌کند و به انسان احساس خواب‌آلودگی می‌دهد) در بدن به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک کرده و بر همین اساس بی خوابی‌های شبانه را رفع می‌کند. البته در نظر داشته باشید که اگر کم خوابی فردی در اثر اضطراب باشد مصرف این قرص کمک چندانی به روند بهبود خواب او نخواهد کرد.

 به طور معمول در بزرگسالان یک عدد قرص زیر زبانی نیم ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف می‌شود. به دلیل اعتیادآور بودن این دارو، ترجیحا از مصرف آن برای طولانی مدت اجتناب کنید.

 

قرص ملاتونین

 

عوارض قرص ملاتونین شامل خواب‌آلودگی، سردرد، سرگیجه، ضعف و خستگی، ، کاهش میل جنسی، تغییرات فشار خون، تغییر رنگ پوست و رنگ چشم (در صورت مصرف بیش از حد) می‌شود.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


بیشتر بدانید: قرص خواب ملاتونین (Melatonin) و چگونگی مصرف آن


5. قرص فلورازپام

قرص فلورازپام (Flurazepam) از داروهای آرامبخشی است که کاربرد اصلی آن در درمان بی‌خوابی‌های کوتاه مدت بوده و به منظور رفع بیدار شدن‌های مکرر شبانه، تجویز می‌شود. به طور معمول به منظور درمان بی‌خوابی در بزرگسالان مقدار 15 الی 30 میلی‌گرم از دارو قبل از خواب مصرف می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو به دلیل احتمال نقص عضو جنین در زنان باردار ممنوع است. مصرف طولانی مدت این دارو ایجاد وابستگی می‌کند.

 

قرص فلورازپام

 
عوارض قرص تنظیم خواب فلورازپام شامل خواب‌آلودگی، عدم تعادل، فراموشی، وابستگی به دارو، حالت تهوع، ، ، تاری دید، ، ، و مشکلات تنفسی می‌شود.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید، بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


بیشتر بدانید: داروی فلورازپام (Flurazepam) و درمان بی خوابی


6. قرص لورازپام

 قرص لورازپام (Lorazepam) از داروهای آرام بخش است که برای درمان بی‌خوابی و اضطراب بکار می‌رود. همانند اکثر داروهای خواب آور، این دارو هم می‌تواند در صورت مصرف طولانی مدت وابستگی فیزیکی و روانی در فرد مصرف‌کننده، ایجاد کند.

 

قرص لورازپام

عوارض قرص لورازپام شامل بی‌قراری، فراموشی، عدم آگاهی به زمان و مکان، افسردگی، خواب‌آلودگی، بی نظمی حرکات عضلات، سرگیجه، ‏اختلال تکلم، لرزش، هیجان متناقض، ضعف، سردرد و بی‌خوابی می‌شود.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید، بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


بیشتر بدانید: 


علل ابتلا به بی خوابی

بی‌خوابی یکی از اختلالات خواب است که دلایل مختلفی باعث بروز آن می‌شود. عمده‌ترین دلیل بی‌خوابی را می‌توان به استرس نسبت داد. این عارضه نه تنها خواب آرام شبانه را از فرد می‌گیرد، بلکه سایر مشکلات روحی و جسمی (بیماری‌های قلبی) را نیز به دنبال خود می‌آورد. از دیگر علت‌های بی‌خوابی، می‌توان به احساس عدم امنیت، ، و اشاره کرد.

بی‌خوابی می‌تواند موقتی، حاد یا مزمن باشد. در حالت موقتی یا گذرا فرد معمولا بین چند روز تا یک هفته دچار این اختلال می‌شود، اما در حالت مزمن فرد حتی بیشتر از یک سال با این مشکل درگیر است. بی خوابی حاد نیز در برخی افراد وجود دارد که معمولا بین سه هفته الی شش ماه بروز می‌کند. بی خوابی از هر نوع که باشد باید تحت درمان قرار گیرد و یکی از این درمان‌ها تجویز قرص تنظیم خواب از سوی پزشک است. معمولا افراد با سنین بالا به این عارضه مبتلا می‌شوند، اما به طور کلی بی خوابی در هر سنی می‌توان بروز کند.


روش‌های خانگی درمان بی خوابی

همانطور که ذکر شد، انواع قرص تنظیم خواب عوارض زیادی دارند که می‌تواند برکیفیت زندگی ما اثر منفی بگذارد. برای اجتناب از این عوارض و با صلاحدید پزشک می‌توان از مواد طبیعی نیز برای درمان بی خوابی استفاده کرد.

گاهی مواد طبیعی که در دسترس ما جود دارند می‌توانند بی‌خوابی را تا حدودی رفع کنند. عسل یکی از معروف‌ترین مواد طبیعی آرام‌بخش است که مصرف آن در این زمینه توصیه می‌شود. چنانچه علاقه‌مند هستید با دیگر روش‌های خانگی درمان بی‌خوابی آشنا شوید به لینک‌های زیر بروید.


بیشتر بدانید:


امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتی‌که تجربه مصرف هرکدام از انواع قرص تنظیم خواب را دارید، تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله "ستاره" در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان