آیا ترامپ از بولتون عصبانی است؟

ایرنا نوشت: روزنامه قطری العرب نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که سیاست فشار حداکثری بر ایران بدون جنگ را دنبال می کند، با بالا گرفتن تنش ها و حساس شدن شرایط، با جنگ طلبان دولت خود همانند بولتون و پمپئو به اختلاف برخورده است.

آیا ترامپ از بولتون عصبانی است؟

«عادل عبد الله المطیری» روز یکشنبه در این روزنامه نوشت: دولت آمریکا هرگونه تصمیم برای جنگ با ایران یا اعزام نیروهای بیشتر از این کشور به منطقه را رد می کند حتی گزارش های خبری تاکید دارد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اختلاف زیادی با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور در زمینه اقدام نظامی علیه تهران دارد.

وی افزود که ترامپ به وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده که خواستار جنگ با ایران نیست و در جلسه روز چهارشنبه گذشته به معاون خود اعلام کرد که وی نمی خواهد که فشارها بر ایران به درگیری های نظامی مستقیم ختم شود و از «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور خواست تا با تماس با سلطان «قابوس بن سعید» با وی درباره موضوع تهدیدات ایران در منطقه گفت و گو کند. سلطان قابوس از شخصیت هایی است که همواره به میانجیگری میان ایران و غرب مشهور است . وی نقش مهمی در توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی در سال 2015 داشت.

این تحلیلگر معتقد است ؛با توجه به اینکه تحولات در منطقه بسیار سریع و در مسیر خطرناکی پیش می رود، ترامپ اکنون در موقعیت سختی قرار گرفته است؛ موقعیتی که دست راستی های وی او را در آن قرار داده اند .بطوری که در توییتر خود در باره این موقعیت می نویسد: اگر این امور به جان بولتون محول می شد ما اکنون در چهار جنگ بودیم.»


«سایمون هندر سون» تحلیلگر امور خلیج فارس در انستیتو مطالعات خاورمیانه ای واشنگتن نیز می گوید: ریاض و ابوظبی خواهان درگیری مستقیم نظامی با ایران نیستند و آنها با احتیاط رفتار می کنند و خرسند هستند که واشنگتن متحد اصلی آنها نیز به خواسته های آنها پاسخ می دهد.

المطیری اشاره می کند که در عملیات خرابکارانه در بندر الفجیره علیه کشتی های اماراتی و عربستانی شاهد بودیم که انور قرقاش مشاور دولت امارات در امور خارجی درباره این عملیات در توییتر خود نوشت: «ما پایبند به کاهش تنش ها هستیم و احتیاط در پیش گرفته ایم اما به نفع ما است که ایران همانند یک دولت عادی رفتار کند و به نفع ایران است که مطلع باشد که در باره سیاست های این کشور در منطقه نگرانی هایی وجود دارد که باید واقع گرایانه با آنها برخورد کند» این درحالی است که چنین لحنی از قرقاش بی سابقه بود.

وی افزود که اعلام موضع ترامپ مبنی براینکه قصد جنگ با ایران ندارد واکنش ایران به تشدید محاصره علیه این کشور را عقلانی تر می کند و باب تماس ها بین ایرانی ها و آمریکایی را می گشاید.
این تحلیلگر نوشت که آمریکا در این تصمیم گیری مهم ترین مساله از جمله قدرت ایران را در نظر دارد چرا که هرگونه جنگی در خلیج فارس برای کل منطقه ویرانگر خواهد بود و تنها محدود به این کشور نخواهد شد. ارتش این کشور زرادخانه موشکی در اختیار دارد که می تواند با آن عمق منطقه را هدف حمله قرار دهد. همچنین تهران مورد حمایت گروه های مسلح در عراق، یمن، لبنان و دیگر کشور ها است که می توانند منافع آمریکا و متحدان منطقه ای آن را هدف حمله قرار دهند.

گزارش های خبری حاکی از آن است که صدها هزار موشک ایران در اختیار نیروهای ایرانی در سوریه و حزب الله در لبنان و جهاد اسلامی در غزه قرار دارد و این موشک ها برای حمله به اسرائیل متحد اصلی آمریکا کافی است.
همچنین گزارش های اطلاعاتی غربی تاکید می کنند که ایران پایگاه های نظامی و سکوهای پرتاب موشک بالستیک در عراق و یمن در اختیار دارد که قادر به تهدید پایگاه های آمریکایی در منطقه خلیج فارس هستند. این کشور همچنین توان دریایی قویی داشته و برای جنگ های سایبری آماده است.تهران علاوه بر اشراف بر خلیج فارس و دریای عمان، بر تنگه باب المندب نیز کنترل دارد.

این تحلیلگر عنوان می کند که باید در نظر داشت که ترامپ مخالف جنگ های خارجی آمریکا در عراق ، افغانستان و منتقد شدید صرف میلیاردها دلار از اموال آمریکایی در این جنگ ها است.

310311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان