روایتی آماری از وضعیت فرهنگی کشور

آمارهایی که دشمن به دنبال مخفی کردن آن است/ از افزایش سرانه مطالعه تا انس گرفتن مردم با قرآن

آنچه از دل آمارها و شاخص‌های اصلی دینداری به دست می‌آید نشان دهنده‌ آن است که مردم ایران نه‌تنها از گذشته دیندارتر هستند که با تعمق بیشتر می‌توان به این نتیجه رسید که حتی مردم ایران دیندارترین مردم تاریخ‌اند، چراکه هیچ قوم و قبیله‌ای تا به امروز به اندازه‌ی مردم ایران پای ولایت حقه ایستادگی نکرده است.

گروه فرهنگی-رجانیوز: آمارهای جدید می‌گوید که اوضاع فرهنگی مردم کشور رو به پیشرفت بوده است. مردم هنوز علاقه زیادی به کتابخوانی دارند و ایمان در درون جامعه حس می‌شود. این واقعیتی است که همیشه از سمت رسانه‌های معاند سعی در وارونه جلوه دادن آن شده است. 

به گزارش رجانیوز دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تازه‌ترین آمار مصرف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای خانوادۀ ایرانی در سال 1396 را منتشر کرده است. که بررسی برخی از آمارهای آن می‌تواند جالب توجه باشد.
 
این گزارش با عنوان «گزارش رصدی فرهنگ رفتاری خانوادۀ ایرانی» منتشر شده و حاصل مطالعۀ رفتارهای فرهنگی خانواده ایرانی در برخی نقاط شهری و روستایی برای افراد 15ساله و بیشتر در سال 1396 است.
 
یکی از یافته‌های این گزارش رصدی نشان می‌دهد، حدود 58درصد افراد در سال 96 ، کتاب غیردرسی مطالعه کرده‌اند. سرانۀ مطالعۀ کتاب غیردرسی، 7 ساعت و 41 دقیقه در ماه می‌باشد که از این میزان سرانۀ ماهانۀ مطالعۀ قرآن و ادعیه، 3 ساعت و 7 دقیقه بوده است.
 
نکته حائز اهمیت آن است که این آمار نشان می‌دهد برخلاف ادعاهای وارده بر عدم مطالعه‌ در کشور تقریبا 60درصد از جمعیت سال گذشته 7 ساعت و 41 دقیقه به صورت میانگین در ماه مطالعه غیر درسی داشته‌اند که این آمار نشان از بهبود فضای مطالعه در کشور دارد.
 
رهبر معظم انقلاب نیز چندی پیش و در بازدید از نمایشگاه کتاب سال 98 با تاکید بر افزایش میزان مطالعه فرموده بودند:
«از صورت وضعیت اینطور پیداست که مردم کتاب می‌خرند و برای خواندن هم می‌خرند. قدیمها عده‌ای کتاب را برای زیبایی کتابخانه می‌خریدند. حتی رنگ جلدش را مشخص می‌کردند که باید اینگونه باشد. حالا هم هستند اینطور آدم‌هایی.»
 
اما یکی از نکات مهم دیگر این آمار میزان سرانۀ ماهانۀ مطالعۀ قرآن و ادعیه است. طبق آمار منتشر شده از سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی 60 درصد مردم تقریبا 3 ساعت و 7 دقیقه قرآن و یا ادعیه می‌خوانند. این آمار در نوع خودش یک آمار بسیار امیدوار کننده محسوب می‌شود.
 
این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در سال‌های اخیر رسانه‌های غربگرا با حمله به آرمان‌های انقلاب اسلامی مدعی می‌شدند که میزان ایمان مردم از قبل کمتر شده است. برخی روزنامه‌ها و سیاسیون نیز با مطرح کردن آمارهای جعلی سعی در تاریک نشان دادن فضا داشتند. برای مثال عباس عبدی در مسئله مشروبات الکلی با بیان آمارهای ساختگی مدعی شده بود که مصرف الکل در ایران و خارج از کشور یکسان است. ادعایی که در رجانیوز به آن پاسخ کامل داده شد. 
 
بنابراین برخی سیاسیون و رسانه‌های غربگرا به صورت مغرضانه‌ای با مقایسه‌های جعلی سعی داشتند که میزان دینداری مردم را نسبت به زمان شاه پایین‌تر نشان دهند. البته باید گفت که هم از لحاظ آماری و هم از لحاظ ملاک‌های واقعی مردم ایران در سطح بالایی از دینداری قرار دارند. از لحاظ آماری که علاوه بر آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان به مصادیق عینی‌تری نیز اشاره کرد. حضور مردم در نماز جمعه‌ها و هیئات مذهبی و شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین خود به تنهایی نشان از بالابودن میزان دینداری مردم دارند. 
 
در این میان اما باید دینداری را با شاخص درستی سنجید. شاید اگر بخواهیم از دین تنها مناسک و ظواهر آن را بدون توجه به عمق فرهنگی اسلام ببینیم نتیجه آنچنان هم خوش‌حال کننده نباشد، نه اینکه نتیجه عدم دینداری مردم باشد! خیر در همان شرایط نیز مردم قطعا مردم دینداری هستند لکن با توجه به شاخصه اصلی دینداری می‌توان به ایمان مردم ایران افتخار کرد.
 
چندی پیش آیت الله میرباقری طی گفتاری به تبیین ملاک‌های دینداری پرداخته بود. او در جواب به سوال « آیا می‌توانید صادقانه به این سؤال پاسخ دهید که دین‌داری در رژیم پیشین میان مردم بیشتر رواج داشته است یا در انقلاب اسلامی و در زیر کنف ولایت‌فقیه؟» گفته بود:
 
«در جواب باید بگوییم دین‌داری یعنی چه؟ آیا دین‌داری یعنی عمل به شریعت؟ بله قطعاً عمل به شریعت دین‌داری است ولی دین باطنی دارد و ظاهری. باطن دین ولایت حقه است و باطن دین‌داری هم استقامت بر ولایت حقه و شریعت ظاهر آن است و به‌اندازه ظاهر اهمیت دارد؛ اما اهمیت آن به‌اندازه ولایت حقه نیست. حالا اگر دین‌داری را با مقیاس خُرد یعنی شریعت بسنجید، ممکن است انسان فریب بخورد و بگوید سطح دین‌داری کاهش یافته، اما اگر دین‌داری را با مقیاس کلان بسنجیم، لازم است یک شاخصه برای مطالعه معرفی کنیم. یک جمعیتی به‌نام ملت ایران، حکومتی تشکیل داده است در دوره لیبرال دموکراسی و دوران پایان تاریخ که خود غرب می‌گوید... و علیرغم دشمنی‌ها پای ولایت ایستاده است... 
ولایت عمود خیمه دین است بر اساس احادیث. سرپا نگه داشتن این عمود امروز اصلی است که مردم به آن پایبندند. اگر این دین‌داری نیست پس شما نامش را چه می‌گذارید؟ اگر این دین و ولایت نبود ما با آمریکا حساب وکتاب می‌کردیم؛ ایران قدرتی پیدا کرده پس او را قدرت منطقه‌ای می‌کنیم و عامل باج‌گیری در خاورمیانه. مگر جز این است که قدرت‌های جهانی پس از جنگ جهانی دوم با هم حساب وکتاب کردند و جهان دسته‌بندی شد. حالا ایران قدرتی پیدا کرده پس او را هم شریک می‌کنیم در مناسبات بین‌الملل؛ اما دین‌داری مردم مانع این سازش با غرب شده است. عقیده من این است که ملت ایران پای «مصلحت اسلام» پایداری می‌کند و این بالاترین مرحله دین‌داری است. چگونه عده‌ای می‌گویند که مردم دینشان ضعیف شده است؟ اگر به دنبال نماز خواندن هستید، ابلیس 6هزار سال عبادت کرد اما به خاطر یک ساعت زیر بار خلیفه‌الله نرفتن منفور پروردگار شد. پس با این تعبیر نمی‌شود گفت مردم بی‌دین شده‌اند.»
 
بنابراین آنچه از دل آمارها و شاخص‌های اصلی دینداری به دست می‌آید نشان دهنده‌ آن است که مردم ایران نه‌تنها از گذشته دیندارتر هستند که با تعمق بیشتر می‌توان به این نتیجه رسید که حتی مردم ایران دیندارترین مردم تاریخ‌اند، چراکه هیچ قوم و قبیله‌ای تا به امروز به اندازه‌ی مردم ایران پای ولایت حقه ایستادگی نکرده است.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان