چهار پروژه جدید وزارت ارتباطات رونمایی شد؛ از رشد امنیت تا توسعه اینترنت روستایی

در جشن روز جهانی ارتباطات، وزارت ارتباطات از چهار پروژه بزرگ خود رونمایی کرد؛ طرح دژفا (سپر دفاعی وزارت ارتباطات)، سروا (اعطای داده‌های ملی به بخش خصوصی)، راه‌اندازی اینترنت پهن باند موبایل در ۷۲۰۰ روستا و توسعه زیرساخت درون استانی شبکه ملی اطلاعات در ۴ استان توسط شرکت مخابرات ایران مهم‌ترین این طرح‌ها بودند.

چهار پروژه جدید وزارت ارتباطات رونمایی شد؛ از رشد امنیت تا توسعه اینترنت روستایی

در جشن روز جهانی ارتباطات، وزارت ارتباطات از چهار پروژه بزرگ خود رونمایی کرد؛ طرح دژفا (سپر دفاعی وزارت ارتباطات)، سروا (اعطای داده‌های ملی به بخش خصوصی)، راه‌اندازی اینترنت پهن باند موبایل در 7200 روستا و توسعه زیرساخت درون استانی شبکه ملی اطلاعات در 4 استان توسط شرکت مخابرات ایران مهم‌ترین این طرح‌ها بودند.

طرح سروا از مهم‌ترین این طرح‌ها به شمار می‌رود که به کمک جامعه استارت آپها آمده و از آن به عنوان طرح بازگشایی قفل‌های دولتی بر داده‌های ملی یاد می‌شود که با اعتبار 26 میلیارد ریالی در گام نخست راه اندازی شده است. «امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری ارتباطات ایران در گفتگو با دیجیاتو عنوان می کند که این سامانه در حقیقت پلی است بین داده های سازمان ها و نهادها و استارت آپها:

«در واقع ما بستری را ایجاد کردیم که به واسطه آن استارت آپها و کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند داده‌های ملی را دریافت کنند اما فرایند حقوقی و دیگر مسائل مربوط به نحوه دریافت این داده‌ها در دست ما نیست. ما در حقیقت کاری کردیم که دیگر بهانه نبود بستر فنی از سوی هیچ نهادی وجود نداشته باشد و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی بتوانند تمام دیتاهای خود را با اطمینان خاطر از امنیت آنها در اختیار یک مجموعه قرار دهند.»

به گفته ناظمی این طرح تمامی سازمان‌ها از جمله نهادهای حاکمیتی مثل قوه قضاییه و سازمان‌هایی مثل شهرداری تهران را نیز در بر می‌گیرد و پلی بین APIهای دولتی و دیتاهای دولتی و استارت آپهاست: «سالیان سال این دیتاها توسط برخی نهادها جمع آوری شده ولی استفاده خاصی از آنها نشده، کسب‌وکارها می‌توانند از این دیتاها استفاده کند.» ناظمی در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو مبنی بر هزینه‌بر بودن این طرح می‌گوید:

«یک هزینه‌ای برای تراکنش ایجاد شده باید دریافت شود ولی این هزینه اصلا به منزله سود نیست و قیمت تمام شده برای دولت را در بر می‌گیرد. نمی‌توانیم این دیتا را به یک مجموعه و یک شخص رایگان بدهیم اما هزینه آن بالا نخواهد بود و برآوردی که شده برای هر تراکنش 120 تومان خواهد بود.»

طرح دژفا که نیز دیگر طرح وزارت ارتباطات است که از آن به عنوان سپر امنیت وزارت ارتباطات یاد می‌شود از جمله پروژه‌های جدید وزارت ارتباطات بود؛ طرحی که در راستای افزایش 30 برابری قدرت دفاع در برابر حملات سایبری رخ داده و قرار است که همچنان تامین امنیت را سرلوحه خود قرار دهد. دژفا اکنون دربرگیرنده ده پروژه است و پروژه‌های دیگری نیز به این طرح اضافه خواهند شد. در مجموع این پروژه‌ها 500میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است. محمد جواد آذری جهرمی در خصوص طرح دژفا گفت:

«ما به عنوان حاکمیت باید امنیت زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال را تأمین کنیم که این موضوع در سند تأمین الزامات شبکه ملی اطلاعات هم مورد تأکید قرار گرفته بوده است. ما این زنجیره و طرح را دژفا نامیدیم و امروز 10 پروژه زیر مجموعه آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.»

در روز جهانی ارتباطات همچنین اعلام شد در بیش از 7200 روستای کشور، این طرح با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال و با اهداف تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به منظور توسعه و ترویج ICT و دسترسی آحاد مردم به پایه های فناوری ICT.

با تحقق این طرح، دسترسی به خدمات چهارگانه الکترونیکی آموزشی، بانکی، کشاورزی و پزشکی به تمامی این روستاها خواهد رسید. به گفته آذری جهرمی طبق برنامه ششم توسعه باید 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی متصل شوند که با افتتاح امروز این عدد به حدود 70 درصد رسیده است.

همچنین در این جشن اعلام شد که بیش از 70 درصد تجهیزات مخابراتی به دست مهندسین و شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود. به گفته جرهمی توسعه در لایه‌انتقال شرکت مخابرات هم با تجهیزات داخلی آغاز شده است. جهرمی توصیه کرد که مخابرات ایران باید فرآیند نقدینگی خود را بهبود بخشد تا بتواند به چرخ تولید رونق بیشتری بخشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان