فردا؛ برگزاری جلسه فراکسیون شفاف‌سازی با حضور لاریجانی

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد مجلس از برگزاری نشست این فراکسیون در عصر فردا با حضور رئیس مجلس و جمعی از وزرای دولت خبر داد.

فردا؛ برگزاری جلسه فراکسیون شفاف‌سازی با حضور لاریجانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس، پیش از ظهر امروز(یکشنبه، 29 اردیبهشت) در حاشیه جلسه علنی پارلمان در جمع خبرنگاران درباره جلسه عصر فردای فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی، گفت: با توجه به مباحث مربوط به تخصیص ارز و چرخه این فرآیند از ثبت سفارش تا تخصیص و برگشت و واردات کالا و ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد، جلسه‌ای برای بررسی موضوع از جایگاه نظارتی برگزار خواهیم کرد تا درباره نحوه ایفای مسئولیت متولیان اعم از حوزه اجرایی و ناظران موضوع را شفاف‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه همه طرف‌های مرتبط با بحث تخصیص ارز در این جلسه دعوت شده‌اند، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نقطه شروع این فرآیند جهت شفاف‌سازی ثبت سفارشات در جلسه حاضر خواهد شد.

عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد:  وزیر صمت جهت شفاف‌سازی وضعیت ثبت سفارش و واردات محقق شده با ارز ترجیحی، ارائه گزارش عملکرد سیاست تجاری کشور از منظر منابع و مصارف ارزی کشور در حوزه تجارت و تبیین ساز و کار اعتبارسنجی متقاضیان ارز ترجیحی و رویه‌های پیشگیری از سوءاستفاده‌ها و عدم بازگشت ارزهای تخصیصی دعوت شده است.

صادقی ادامه داد: همچنین، قرار است آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز جهت شفاف‌سازی حجم و میزان ارزهای تخصیص‌یافته به تفکیک ارز رسمی نیمایی در حوزه‌های مختلف کالایی و خدمات به همراه زمان دریافت هر یک از آنها در این جلسه حضور داشته باشد.

وی با اشاره به دعوت رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور (FIU)، گفت: آقای امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز ضمن ارائه آمار و اطلاعات تفکیکی مبادلات ارزی و ریالی کشور در داخل و خارج به تبیین سازوکار پیشگیری از پولشویی در زمان تحریم و اجرای سیاست ارز ترجیحی می‌پردازد، در این مرکز اطلاعات گردآوری و نظارت می‌شود، بنابراین انتظار است این مرکز نقش برجسته‌ای در موضوع مبارزه با پولشویی ایفا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین از دعوت رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران به جلسه فردای فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد خبر داد و گفت: رئیس گمرک نیز باید در این جلسه به شفاف‌سازی فرآیند ثبت، استعلام و ترخیص کالا و خدمات در گمرکات کشور و سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی بپردازد؛ همچنین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به این جلسه دعوت شده تا گزارش عملکرد ستاد در حوزه مبارزه با قاچاق ارز و تمهیدات پیشگیرانه و تبیین مسئول و متولیان نظارت بر هزینه‌کرد ارزهای تخصیصی را ارائه کند.

صادقی با بیان اینکه احتمال دارد معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسه حضور داشته باشد، گفت: رئیس سازمان امور مالیاتی نیز جهت بررسی توانمندی این سازمان در اعتبارسنجی متقاضیان و تعیین اهلیت آنها در دریافت ارز و نحوه اخذ مالیات از آنها در جلسه حضور می‌یابد.

وی یادآور شد: علاوه بر مسئولان اجرایی و نظارتی، از رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه، حقوقی و قضایی، اصل 90 و اقتصادی مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، رئیس دیوان محاسبات، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، نماینده ناظر در ستاد قاچاق کالا و ارز، رئیس اتاق بازرگانی ایران، معاون اقتصادی وزارت اطلاعات، معاون نظارت مجلس و اعضای فراکسیون شفاف‌سازی برای حضور در این جلسه دعوت شده‌اند.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: همچنین از یکی از استادان شاخص اقتصاد دانشگاه علامه دعوت شده تا به عنوان نماینده افکار عمومی و بررسی مباحث علمی و تخصصی در جلسه حضور داشته باشد، این جلسه به جهت بیان اظهارات بدون ابهام و به دور از احتیاط‌های محرمانه برگزار می‌شود تا عملکردها بررسی و در صورت نیاز، اشکالات حوزه سیاست‌های ارزی رفع شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان