تولید گاز از پارس جنوبی در سال ۹۸ چقدر افزایش می‌یابد؟

طبق آخرین برنامه‌ریزی مجموعه شرکت ملی نفت ایران، در سال جاری شاهد بهره‌برداری از ۵ سکوی جدید در فازهای مختلف پارس جنوبی و افزایش ظرفیت حدود ۷۰میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز غنی از مخزن این میدان مشترک هستیم.

تولید گاز از پارس جنوبی در سال 98 چقدر افزایش می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، میدان مشترک پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین مخزن گازی کشور به‌تنهایی نیمی از ذخایر گاز طبیعی ایران را در خود جای داده است. اهمیت این میدان مشترک به‌اندازه‌ای است که بخش مهمی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران طی دو دهه اخیر به آن اختصاص یافته است.

برداشت گاز ایران از میدان گازی پارس جنوبی در سال 1381 شمسی (2003) با بهره‌برداری از فازهای 2 و 3، به 56 میلیون مترمکعب در روز رسید. این رقم با به بهره‌برداری رسیدن فازهای یک، 4 و 5، 6 و 7 و 8 و 9 و 10 در سال 1388 به 285 میلیون مترمکعب در روز رسید. از سال 1388 تا سال 1392 با توسعه همزمان فازهای پارس جنوبی و عدم اولویت‌بندی پروژه‌ها، شاهد افزایش ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک در سمت ایران نبودیم اما در سال 92 با اولویت‌بندی فازها و تمرکزدهی به بهره‌برداری سریعتر از فازهای با پیشرفت فیزیکی بالاتر، رفته رفته فازهای 12 و 15 و 16 به مدار بهره‌برداری وارد شدند و در سال 1395 ظرفیت تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی به 453 میلیون مترمکعب رسید.

توسعه در پارس جنوبی با سرعت ادامه یافت و با بهره‌برداری از فازهای 17 و 18، 19 و 20 و 21 در سال 96 به رکورد تولید 570 میلیون مترمکعب در روز و با بهره‌برداری از سکوهای A و C فاز 14 در سال 97 به ظرفیت تولید 610 میلیون مترمکعب در روز رسیدیم.

در آخرین روزهای اسفندماه سال 97 نیز با بهره‌برداری از دو سکوی دریایی فاز 13 و دو سکوی دریایی فازهای 22، 23 و 24، ظرفیت برداشت روزانه گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی به 660 میلیون مترمکعب رسید.

این ظرفیت باز هم قرار است در سال 98 افزایش یابد، چرا که پروژه‌های توسعه‌ای در فازهای 13، 22، 23 و 24 و همچنین فاز 14 پارس جنوبی در حال انجام است.

طبق آخرین برنامه‌ریزی مجموعه شرکت ملی نفت ایران، در سال جاری شاهد بهره‌برداری از 5 سکوی جدید در فازهای مختلف پارس جنوبی و افزایش ظرفیت حدود 70 میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز غنی از مخزن این میدان مشترک هستیم.

* جزئیات افزایش ظرفیت در فاز 13 پارس جنوبی

پس از گذشت حدود 8 سال و 11 ماه از آغاز توسعه این فاز، پیشرفت کلی این پروژه از مرز 93 درصد عبور کرده است. در روزهای پایانی سال گذشته از مجموع ظرفیت برداشت 56 میلیون مترمکعبی گاز غنی در این فاز، با بهره‌برداری از دو سکو، حدود 28 میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت گاز به بهره‌برداری رسید.

هم‌اکنون دو سکوی دریایی باقی‌مانده این فاز به‌نام‌های 13A و 13C در یارد بندرعباس شرکت صدرا در حال تکمیل است.

طبق جدیدترین برنامه‌های مصوب مجموعه شرکت ملی نفت ایران، سکوی 13C در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و بهره‌برداری از سکوی 13A به سال آینده موکول خواهد شد.

با نصب و بهره‌برداری از سکوی 13A، به‌میزان 500 میلیون فوت‌مکعب در روز (حدود 14 میلیون مترمکعب) به ظرفیت تولید روزانه گاز کشور در سال جاری افزوده می‌شود.

* جزئیات افزایش ظرفیت در فاز 14 پارس جنوبی

دو سکوی دریایی فاز 14 در سال گذشته وارد مدار بهره‌برداری شد و تولید روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد. هم‌اکنون بخش دریایی فاز 14 پارس جنوبی شرایط مطلوبی دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مقرر است دو سکوی باقی‌مانده این طرح با ظرفیت روزانه هر یک 500 میلیون فوت‌مکعب تا پایان سال جاری وارد مدار تولید شده و با توجه به آماده نشدن واحدهای پالایشگاهی این پروژه، گاز تولیدی این دو سکو به یکی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی برای تصفیه ارسال شود.

با بهره‌برداری از دو سکوی باقی‌مانده این فاز، یک میلیارد فوت‌مکعب (حدود 28 میلیون مترمکعب) به ظرفیت روزانه تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

* جزئیات افزایش ظرفیت در فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی

در روزهای پایانی سال گذشته شاهد بهره‌برداری کامل از پالایشگاه خشکی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی و بهره‌برداری از نیمی از ظرفیت این فازها در بخش برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی بودیم به‌طوری که از مجموع ظرفیت برداشت 56 میلیون مترمکعبی گاز غنی در فازهای 22، 23 و 24 حدود 28 میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت گاز به بهره‌برداری رسید.

تاکنون سکوهای 22 و 24A در محل پروژه نصب شده و ساخت سکوهای 23 و 24B در مراحل نهایی تکمیل است. طبق جدیدترین برنامه‌های مجموعه شرکت ملی نفت ایران، این دو سکو تا نیمه اول سال جاری وارد مدار تولید شده و برداشت گاز ترش از فاز 22-24 پارس جنوبی به ظرفیت کامل خواهد رسید.

با بهره‌برداری از این دو سکو، یک میلیارد فوت‌مکعب (حدود 28 میلیون مترمکعب) به ظرفیت روزانه تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

علاوه بر این 70 میلیون مترمکعب افزایش ظرفیت تولید روزانه گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی، طبق گفته محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت ملی نفت و گاز پارس، با تنظیم پارامتر‌های عملیاتی 6 سکوی نصب‌شده در سال 97، روزانه حدود 18 میلیون مترمکعب نیز افزایش تولید پیش‌بینی شده است.

*

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان