استئوآرتریت انگشت شست پا، علائم و درمان های آن

استئوآرتریت انگشت شست پا از مشکلات رایجی است که سبب درد و ناراحتی در انگشتان پا می شود. این بیماری در صورت عدم درمان، مشکلات زیادی ایجاد می کند. در ادامه با این بیماری، علائم و نشانه های آن آشنا می شویم.

استئوآرتریت انگشت شست پا، علائم و درمان های آن

استئوآرتریت شایعترین نوع آرتروز است و می تواند مفصل های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. زمانیکه غضروف در مفاصل از بین می روند، استخوان ها در مقابل یگدیگر قرا می گیرند و بر روی هم ساییده می شوند. این سبب تورم و درد در مفصل می شود و می تواند توانایی حرکتی شما را محدود کند. استئوآرتریت معمولا به آرامی شروع می شود اما در طول زمان بدتر می شود. انگشت شست پا که به عوان اولین مفصل متاتارسوفالنژال شناخته می شود، محل رایجی برای استئوآرتریت است.

علائم استئوآرتریت در انگشتان پا چیست؟

حتی در مراحل اولیه بیماری، استئوآرتریت در انگشت شست پا می تواند باعث حساسیت، ناراحتی و درد مفاصل شود. شما همچنین ممکن است احساس ناراحتی یا درد را در سایر انگشتان و قوزک پای خود به هنگام راه رفتن، داشته باشید. با گذشت زمان، حتی ممکن است احساس سوزش نیز به آن اضافه شود. استئوآرتریت انگشت شست پا ممکن است پس از نشستن برای مدت زمان طولانی و یا به هنگام بیدار شدن در صبح، باعث ایجاد درد شود.

تغییر در ظاهر انگشت شست پا

استئوآرتریت سبب التهاب می شود، بنابراین، احتمالا شاهد تورم در اطراف مفاصل انگشتان خود باشید. غضروف آسیب دیده سبب سایش استخوان ها بر روی هم می شود. در این حالت، بدن شما با افزایش استخوان ها سعی در جربان آنها دارد و این باعث تشکیل زائده های استخوانی به نام اسپور می شود. شما ممکن است در مورد استخوان اسپور تا زمانی که یک برآمدگی یا کولوس قابل مشهاده بر روی انگشت ایجاد شود، آگاهی نداشته باشید. همان طور که انگشت بزرگ پا تغییر می کند، می تواند شروع به فشار دادن انگشتان دیگر کند و این موجب بزرگتر شدن مفصل انگشت شست پا می شود. ایت مشکل به عنوان "بونون" نیز شناخته می شود.  

به سختی راه رفتن

اگر شما توانایی خم کردن انگشت شست پای خود را نداشته باشید، پیاده روی می تواند مشکل باشد. اگر شما قبلا مبتلا به آرتریت انگشت شست پا نباشید، عدم تعادل در راه رفتن می تواند خطر ایجاد استئوآرتریت را افزایش دهد. در حالی که شما پیاده روی می کنید، آرتریت انگشت شست پا به کفش های شما فشار وارد می کند و این سبب می شود که انگشت شست به سایر انگشتان فشار وارد کند. بنابراین، این سبب پیاده روی دردناک می شود. با گذشت زمان، آرتریت انگشت شست پا می تواند منجر به ایجاد پینه ی استخوانی می شود.

علل ایجاد استئوآرتریت

خطر ابتلا به استئوآرتریت با بالا رفتن سن افزایش می یابد. ابن عمدتا به دلیل سایش و گسیختن است. زمانیکه سن شما بالاتر می رود، بدن شما توانایی ترمیم غضروف های آسیب دیده ی خود را کم کم از دست می دهد. اگر سابقه ی این بیماری در خانواده ی شما وجود دارد و یا مبتلا به بیماری هستید، احتمال ابتلا به استئوآرتریت افزایش می یابد.

درمان های خانگی استئوآرتریت انگشت شست پا

داروهای ضد درد بدون نسخه و ضد التهاب ها می توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند. قرار دادن بسته های یخ بر روی پا نیز ممکن است به طور موقت به تسکین درد و التهاب کمک کند.

انتخاب کفش مناسب می تواند تفاوت بزرگی در شرایط شما ایجاد کند. پوشیدن کفش های پاشنه بلند، کفش های تنگ و کفش های نوک تیز می تواند ایجاد آرتریت انگشت بزرگ پا را تشدید کند. همچنین شما ممکن است از کفی های محافظت کننده قوس پا نیز استفاده کنید. همیشه از فراهم بودن فضای کافی برای انگشتان پای خود، اطمینان حاصل کنید. اضافه وزن باعث افزایش فشار در استخوانهای پای شما می شود، بنابراین به رژیم غذایی خود بیشتر توجه کنید و به طور مرتب ورزش کنید. این تغییرات در شیوه ی زندگی ممکن است به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید، اما این پیشرفت بیماری استئوآرتریت را متوقف نخواهد کرد.

درمان های پزشکی استئوآرتریت

پزشک شما ممکن است یک عکس برداری اشعه ی ایکس از پای شما را برای جستجوی اسپورهایی استخوانی و کاهش علکرد مفصل ها تجویز کند. آنها ممکن است از کفی های سفارشی یا کفش هایی که دارای کفی های سخت و کم عمق هستند، توصیه کنند. پزشک و یا متخصص فیزیوتراپ شما می تواند روش صحیح کشش و ورزش پا را به شما نشان دهد. در برخی موارد، یک اسپلینت و یا برس می تواند مفید باشد. همچنین پزشک شما می تواند استروئیدها را به طور مستقیم به مفصل تزریق کند. آنها می توانند این روش را در صورت لزوم تکرار کنند. اگر داروهای بدون نسخه موثر واقع نشوند، پزشک ممکن است داروهای دیگری را تجویز کند.

عمل جراحی

در موارد شدید استئوآرتریت انگشت شست پا، پزشکان می توانند عمل جراحی حذف غضروف آسیب دیده را انجام دهند و مفصل را در یک موقعیت دائمی، که به عنوان ادغام یا آرتروز شناخته می شود، ثابت کنند. آنها می توانند این کار را با استفاده از یک صفحه و پیچ یا سیم انجام دهند. بعضی از بیماران ممکن است از عمل جراحی جایگزینی مفصل بهره ببرند که به آن آرتروپلاستی گفته می شود. انتخاب گزینه های جراحی به سطح فعالیت شما بستگی دارد و اینکه آیا مفصل متاتارسوفالنژال شما نیاز به حرکت مفصل متاتارسوفالنژال دارد یا خیر. اگر درمان های غیر جراحی به شما کمک نمی کنند، در مورد عمل جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: الو دکتر

با مفصل انگشت پای ملتهب چه کنیم؟!

درمان آرتروز انگشت با سرکه سیب

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان