فواید گرفتن دست همسر + روانشناسی گرفتن دست

فواید گرفتن دست همسر به لحاظ روانشناختی بسیار گسترده است. کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و کنترل برخی از هورمون‌ها از جمله ویژگی‌های این عمل به شمار می‌آید.

فواید گرفتن دست همسر
ستاره
؛ سرویس سلامت -
گرفتن دست کسی که دوستش دارید علاوه بر اینکه رفتاری عاشقانه است و عشق شما را به همسرتان ثابت می‌کند، فواید دیگری هم دارد. مواردی نظیر کاهش‌دادن استرس و تولید هورمون‌های مربوط به دوست داشتن و مهر ورزیدن از جمله این فواید هستند. علاوه بر این‌ها، زمانی که شما دست همسر خود را می‌گیرید، به صورت ناخودآگاه اعتماد به‌نفس همسرتان را در مواجه با محیط اطراف افزایش می‌دهید. در این مقاله قصد بررسی فواید گرفتن دست همسر و مسائل مربوط آن را داریم.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر به موضوع دلخواه خود برسید.


فواید گرفتن دست همسر

گرفتن دست همسر علاوه‌ بر تاثیر‌ات روانی، فواید پزشکی هم به همراه دارد. در این قسمت به 6 مورد از مزایای گرفتن دست همسر اشاره می‌کنیم.

1. افزایش اعتماد به نفس

چنانکه که گفته شد، زمانی‌که شما دست همسر خود را می‌گیرید، به صورت ناخودآگاه اعتماد به نفس شریک زندگی خود را افزایش می‌دهید. زمانی‌ که درحال قدم زدن در خیابان یا مشغول خریدکردن از فروشگاه خاصی هستید، همسر شما به خوبی متوجه این مسئله خواهد شد که شما با گرفتن دستش، او را به عنوان شریک زندگی خود  معرفی می‌کنید و این مسئله تاثیر قابل توجهی در اعتماد به نفس همسر شما خواهد داشت.

2. تحریک هورمون اکسی‌ توسین

هورمون اکسی‌ توسین، از جمله هورمون‌های جنسی مخصوص پستانداران است که در انسان‌ها هم به صورت قابل توجهی وجود دارد. دانشمندان اظهار کرده‌اند که افزایش ترشح این هورمون، تاثیرات مثبتی بر لذت جنسی، شناخت اجتماعی، جفت‌پیوندی، اضطراب و رفتار‌های غریزی مادرانه دارد. از جمله عوامل برانگیزنده این هورمون، رفتار‌های احساسی و عاشقانه است. گرفتن درست همسر می‌تواند برانگیزنده خوبی برای ترشح این هورمون باشد.

3. کاهش استرس

از جمله هورمون‌هایی که باعث افزایش استرس و نگرانی می‌شود، هورمون کورتیزول است. افزایش ترشح هورمون کورتیزول به صورت مستقیم بر افزایش استرس و به صورت غیر مستقیم بر سلامت قلب و مغز تاثیر‌گذار است. شما می‌توانید با گرفتن دست همسر خود، موجب جلوگیری از ترشح این هورمون شوید که نتیجه آن کاهش استرس و نگرانی در همسر شما خواهد بود. در نتیجه، همسر شما استرس و نگرانی کمتری را تجربه خواهد کرد. از دیگر مزایای کاهش استرس، تنظیم فشار خون است و تنظیم فشار خون، تاثیرات ثابت شده‌ای بر سلامت قلب دارد. همچنین این مسئله به سلامت مغز هم کمک می‌کند و حس آرامش را در شخص افزایش می‌دهد.

4. کاهش درد کاذب

از دیگر ویژگی‌های ترشح هورمون کورتیزول، افزایش درد به شمار می‌آید. البته این درد، با درد‌های فیزیکی مقداری متفاوت است. یعنی افزایش ترشح این هورمون، احساس درد‌های کاذب را در اشخاص زیاد می‌کند. از طرف دیگر، کاهش ترشح این هورمون، درد کاذب را از بین می‌برد و موجب آرامش‌خاطر اشخاص می‌شود. پس در مواقعی که همسر شما درد خاصی را تحمل می‌کند فراموش نکنید که باید دستان او را بگیرید.

5. مبارزه با ترس

بار‌ها و بار‌ها در فیلم‌های سینمایی اکشن دیده‌ایم که شخصیت‌های فیلم برای کاهش ترس و تسلط بر خود، دست شریک عاطفی‌شان را محکم فشار می‌دهند. درست است که در زندگی روزمره، صحنه‌های فیلم‌های اکشن و موارد از آن دست بسیار کم پیش می‌آید، اما این مسئله به این معنا نیست که افراد با زندگی‌های معمولی هیچ ترسی ندارند. هرکسی ترس‌های مخصوصی دارد که گاهی به سراغش می‌آید و ثبات فکری‌اش را بهم می‌زند. در این‌ جور مواقع، گرفتن دست همسرتان را فراموش نکنید.

6. افزایش سطح ایمنی بدن

افزایش هورمون کورتیزول که درباره آن صحبت کردیم، تاثیرات مخرب زیادی برای بدن دارد. از جمله تاثیرات این هورمون، کم‌کردن عملکرد سیستم ایمنی بدن به شمار می‌آید. یکی از راه‌های کنترل هورمون کورتیزول و جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی، رفع تنش‌های ذهنی و انجام کار‌های آرامش‌بخش است. مثلا مشاوران سلامت روان معمولا گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش را برای افراد مبتلا به این مشکل توصیه می‌کنند. در دست گرفتن دست شریک زندگی، به‌صورت ناخودآگاه حس امنیت، عشق و آرامش را به او منتقل می‌کند و این مسئله درحد کم ولی موثر، بر ترشح هورمون کورتیزل تاثیر می‌گذارد.


نحوه گرفتن دست همسر

روش‌های متفاوتی برای گرفتن دست طرف مقابلتان وجود دارد. روش‌های معروف معمولا این موارد هستند:
  • گرفتن دست به صورت معمولی به جهت پایین (مثلا وقتی که مشغول راه رفتن هستید)
  • گرفتن یک دست با هر دو دست خود (به صورتی که بازو راهم بگیرید)
  • قفل کردن انگشتان در هم
  • قفل کردن یک یا دو انگشت در هم
  • گرفتن بازو

از میان این روش‌ها، برخی از آن‌ها مثل گرفتن بازو یا گرفتن دست با دو دست مخصوص خانم‌ها هستند و برخی دیگر را هم آقایان و هم خانم‌ها انجام می‌دهند. در پایان به این مسئله توجه داشته‌ باشید که علاوه بر چگونه گرفتن دست همسر، مسئله مهمتر دیگری وجود دارد و آن مسئله، گرفتن دست شریک زندگی همراه با عشق و احساس است. یعنی باید اینکار را از روی محبت و عشق انجام دهید نه از روی عادت یا تقلید از دیگران!

 

فواید گرفتن دست همسر
روانشناسی گرفتن دست همسر

حالت‌های گرفتن دست، معنا‌های ناخودآگاه متفاوتی دارد. البته باید به این مسئله توجه کنید که این تحلیل‌ها، صددرصدی نیست و در بسیاری از موارد اشتباه از آب در می‌آید، ولی در بعضی موارد معنا‌های نهفته در پشت مسائل را نشان می‌دهد. برای نمونه به چند مورد از تحلیل روانشناسی گرفتن دست اشاره می‌کنیم:

1. گرفتن دست به صورت معمولی و رو به پایین

این حالت از گرفتن دست، نشان‌دهنده عشق‌های درازمدت و پخته است. این یعنی روابط عاشقانه میان این افراد از سطوح اولیه گذشته، دوران گذرای عشق‌های زودگذر و آتشین را پشت سرگذاشته و وارد مرحله باثبات و مطمئن‌تری شده است.

2. قفل کردن انگشتان در هم

این مدل از گرفتن دست، کاملا متضاد با مورد قبل است. افرادی که اینطور دست طرف مقابل خود را می‌گیرند، هنوز شور و هیجان رابطه عاشقانه در درونشان وجود دارد و با وجود مشکلات زیاد زندگی، همچنان عشق ورزیدن با حرارت را از یاد نبرده‌اند.

3. گرفتن یک دست با هر دو دست

این عمل نشان‌دهنده رابطه‌ای همراه با رشد است. زوج‌هایی که این‌طور دست هم دیگر را می‌گیرند، معمولا درحال ارتقا رابطه خود به سطح بهتر و عمیق‌تری هستند. البته این حالت از گرفتن دست، در بعضی موارد نشان‌دهنده شخصیت سلطه‌گر و کمال‌گرای یکی از زوج‌ها هم می‌تواند باشد چنانکه معمولا بانوان دست شریک خود را با دو دست می‌گیرند و این مسئله یکی از نشانه‌های سیستم مردسالار در این جوامع است. البته فراموش نکنید که گفتیم این تحلیل‌ها صددرصدی و همیشه صحیح نیستند.

4. قفل کردن یک یا دو انگشت درهم

چنین زوج‌هایی، معمولا عقل را بر عشق ترجیح می‌دهند و آزادی‌های فردی را جزو مهم‌ترین مسائل رابطه می‌دانند. این زوج‌ها حتی اگر به نتایج مشترک خوبی نرسند و رابطه‌شان منجر به جدایی شود، باز هم می‌توانند رابطه‌ دوستانه‌ای با شریک قبلی خود داشته باشند.

5. گرفتن بازو

این نوع از گرفتن دست، جزء روش‌های رسمی گرفتن دست است. اگر در مراسم‌های اسکار به زوج‌های مشهور دقت کنید، متوجه می‌شوید که معمولا از این روش برای گرفتن دست شریک زندگی خود استفاده می‌کنند. این مدل از گرفتن دست، بیانگر شخصیت رسمی و مبادی آداب اشخاص دارد. توصیه می‌کنیم در مهمانی‌ها از این روش برای گرفتن دست همسر خود استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: برای بهترین همسر بودن، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشید؟


نتیجه گیری

به نظر می‌رسد گرفتن دست به هر نحوی می‌تواند به انسجام رابطه کمک شایانی کند. البته نباید فراموش کنیم که گرفتن دست باید با عشق و احساس همراه باشد نه با بی میلی و سردی. برخی معتقدند همانطور که در این مطلب اشاره شد، می‌توان با دقت به نوع دست گرفتن زوج‌ها، سطح رابطه آنها را سنجید. به نظر شما اساسا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش "ارسال نظر" با مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان