۲ روش خشک کردن انگور در خانه و تهیه کشمش و مویز

دو روش خشک کردن انگور در منزل و تهیه کشمش و مویز، خشک کردن آن در محلی سایه و خشک یا در معرض آفتاب است. روش خشک کردن در سایه به خاطر حفظ بیشتر ویتامین‌ها بهتر است اما انگور رطوبت بیشتر ی را از دست می‌دهد.

 تهیه کشمش و مویز
 
ستاره ؛ سرویس خانه‌داری - خشک کردن میوه انگور و تهیه کشمش و مویز از گذشته رایج بوده و از قدیمی‌ترین شیوه‌های نگهداری این میوه پرخاصیت است. امروزه از روش‌های صنعتی برای این کار استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید به راحتی و طبق روال پیشینیان به شیوه سنتی میوه انگور را در منزل خشک و از خواص کشمش سبز و خواص کشمش سیاه یا مویز بهره‌مند شوید. در این مقاله انواع روش‌های خشک کردن انگور در خانه را آموزش می‌دهیم.


نکات اولیه برای خشک کردن انگور در خانه

1- انتخاب رقم انگور

بسته به نوع کشمش مدنظرتان، رقم انگور را انتخاب کنید. توجه داشته باشید رقم انگور و میزان رسیده بودن آن در تهیه کشمش با کیفت مرغوب بسیار مؤثر است. همچنین وجود هسته از مرغوبیت کشمش و مویز می‌کاهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از ارقام بدون هسته استفاده کنید. برای تهیه مویز نیز بهتر است از انگور‌های دانه درشت استفاده کنید. بهترین رقم انگور برای تهیه مویز «انگور شاهانی» است. در مجموع ارقامی که برای تولید کشمش و مویز انتخاب می‌کنید باید دارای بافت نرم، بدون هسته، گوشت‌دار، دارای طعم و مزه مطبوع و شیرین بوده و کاملا رسیده و خیلی درشت یا خیلی ریز نباشند.

2- جدا کردن خوشه‌ها و شستشوی انگور

ابتدا خوشه‌های بزرگ انگور را با قیچی به خوشه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و دقت کنید برای جابه جایی هر خوشه حتما آن را از ساقه بگیرید. میوه‌های پوسیده، نارس، لک‌دار، کپک زده و نیز حبه‌های ترکیده و آسیب دیده را از خوشه جدا کنید تا محصول خشک شده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، زیرا هرگونه گندیدگی و عیب، پس از خشک شدن بیشتر مشخص خواهد شد. همچنین میوه‌های خراب باعث کاهش کیفیت و پوسیدگی سایر دانه‌های انگور در خوشه می‌شوند.
خوشه‌های انگور را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید. می‌توانید نحوه شستن سبزی و میوه با سرکه را در سایت ستاره مطالعه کنید. بعد از شستشو به روش‌های زیر، ادامه مراحل خشک کردن انگور را انجام دهید.
 

دو روش خشک کردن انگور در خانه به روش سنتی

دو روش متفاوت خشک کردن انگور به روش سنتی در آفتاب و در سایه است. این دو روش هر کدام مزایا و معایبی دارند که در کنار آموزش آن‌ها ذکر می‌شود. در نهایت کشمش‌های خانگی شما تمیز و سالم می‌شوند و خیالتان از بهداشت آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

1. خشک کردن در آفتاب (کشمش آفتابی)

خوشه‌های انگور را به طنابی گره زده و آن‌ها را در برابر نور آفتاب آویزان کنید. در روش آفتابی بسته به میزان آفتابی بودن منطقه و درجه حرارت محیط 15 تا 20 روز، طول می‌کشد که حبه‌های انگور کاملا خشک شوند. دقت کنید مکانی را برای این کار انتخاب کنید که دور از گردوغبار و آلودگی هوای محیط باشد. همچنین بعد از گذشت یک هفته و خشک شدن قسمت بالای حبه‌ها آن‌ها را جابه جا کنید تا قسمت‌های دیگر نیز خشک شود. رنگ کشمش تهیه شده به این روش سبز مایل به قهوه‌ای تیره است. انگور‌های خشک شده را از ساقه جدا و آن‌ها را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.
نکته: اگرچه این روش زمان کمتری می‌گیرد، ولی توجه داشته باشید تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن مقدار زیادی از ویتامین‌های موجود در انگور به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث شده و از کیفیت کشمش شما کاسته می‌شود.

خشک کردن انگور در آفتاب


2. خشک کردن در سایه (کشمش سایه خشک)

یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه کشمش در منزل خشک کردن انگور در محل سایه آفتاب است. به این منظور بعد از انجام مراحل 1 و 2، خوشه‌های انگور را به وسیله طناب و در محیطی سرپوشیده که جریان هوا برقرار است، آویزان کنید. در این روش 50 تا 60 روز طول می‌کشد تا دانه‌های انگور خشک شوند. کشمش تولید شده به این روش سبز رنگ است و عاری از هرگونه آلودگی است. انگور‌های خشک شده را که هنوز کمی نرم هستند، به آرامی از ساقه جدا و آن‌ها در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.
نکته: بیشتر ویتامین‌های انگورهای خشک شده با این روش همچنان حفظ شده اما از میزان رطوبت این میوه کمی کاسته شده است. 

طریقه خشک کردن انگور در سایه

خشک کردن انگور و تهیه کشمش و مویز در منزل کاری آسان و بدون دردسر است و شما به راحتی می‌توانید آن را در خانه انجام دهید و حتی می‌توانید آن را به عنوان نوعی کسب و کار خانگی برای کسب درآمد در نظر بگیرید. 

شما چه روش‌های دیگری برای خشک کردن انگور پیشنهاد می‌دهید؟ پیشنهادات و نظرات خود را از طریق بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان