اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت ۹۷۹ واحدی شاخص بورس تهران همزمان با افت قیمت دلار/ نمادهای خودرویی هر روز بدتر از دیروز

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات روز دوشنبه نیز با عقب نشینی شاخص‌های بورس و فرابورس به اتمام رسید. ریزش 979 واحدی شاخص بورس تهران که در روز جاری به وقوع پیوست اگرچه برای بسیاری از سرمایه گذاران امر مطلوبی نیست با این حال با توجه به ضعف نماگر اصلی که در روز گذشته با رشد ناچیز 103 درصدی به وقوع پیوست امری دور از انتظار نبود. به موجب این عقب نشینی که 0.46 درصد از ارتفاع شاخص بورس تهران کاست شاخص بورس تهران باز هم به کانال 211 هزار واحدی بازگشت و در سطح 211 هزار و 871 واحدی به انتظار ادامه معاملات در روز آتی نشست.

معاملات بازار سهام که در روزهای گذشته تحت تاثیر بی تصمیمی سهامداران قرار گرفته، این روزها تحت تاثیر ضعف تقاضا و نبود عرضه قدرتمند در نمادهای مهم و شاخص ساز بازار، رویه‌ای نوسانی را پیش گرفته و گاه و بیگاه حرکتی افزایشی یا کاهشی را از خود به نمایش می‌گذارد. با این حال معاملات امروز تنها حاصل بی تصمیمی معامله گران نبوده است. بازار سهام که در همواره در فراز و فرود قیمت‌هایش نیم نگاهی قیمت ارز و بهای کامادیتی در بازارهای جهانی دارد امروز از افت شدید قیمت دلار در بازار آزاد اثر پذیرفت.

داد و ستدهای امروز بازار سهام در حالی جریان یافت که روند صعودی قیمت دلار در روزهای گذشته با ضعف همراه شده بود و حتی در روز گذشته افت قیمت را نیز شاهد بودیم. همین امر سبب شد تا در آغاز معاملات امروز در کنار تمامی عوامل تاثیرگذار، افت نرخ برابری ریال به دلار آمریکا تاثیر بیشتری نسبت به روزهای قبل بر روند معاملات بگذارد. این رویداد موجب شد تا به رغم گرازش‌های خوبی که از عملکرد شرکت‌ها شاهد هستیم کاهش قیمت بسیاری از نمادهای دلاری که درآمد ریالی شان با قیمت دلار سنجیده می‌شود نظاره گر باشیم. بر این اساس امروز شاهد افت قیمت بسیاری از نمادها بالاخص نمادهای بنیادی در بورس تهران بودیم. طی این روز نمادهای «پارس»، «کگل»، «شپنا» و «رمپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس گذاشتند و تحت تاثیر جو منفی ناشی از کاهش قیمت ارز و تقویت ریسک‌های سیاسی دماسنج اصلی بازار سهام را به پایین کشیدند.

خودرویی‌ها هر روز بدتر از دیروز

نمادهای مستقر در گروه خودرو و ساخت قطعات  که همواره تحت تاثیر اخبار مرتبط با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و یا افزایش تقاضای سفته بازی وارد فاز صعود می‌شوند چند روزی است که پس از رسیدن به مقاومت‌های مهم قیمتی مسیر نزول را پیش گرفته اند و هر روز بیشتر از دیروز وزن کم می‌کنند. امروز نیزدر تداوم همین مسیر نزولی بسیاری از نمادهای خودرو ساز نظیر ایران خودرو، «خساپا» و «خپارس» با کاهش قیمت رو به رو شدند. بر این اساس معاملات امروز در حالی پایان یافت که افت قیمت سهام تنها به خودرو سازها محدود نماند و قطعه سازها ها نیز در بر گرفت به طوریکه امروز به جز نمادهایی همچون «ختوقا» و «خکمک» که نزدیک به سقف قیمت روزانه معامله شدند اغلب قطعه سازها یا با افت قیمت مواجه شدند با افزایشی اندک را شاهد بودند. به دنبال معاملات امروز نمادهای گروه خودرویی که در روزهای گذشته بیشترین ارزش معاملات را داشتند به رده دوم فهرست ارزش معاملات گروه‌های بورسی نقل مکان کردند و ضمن معامله 65 میلیون سهم ارزشی بالغ بر 108 میلیارد تومان را برای معاملات خود رقم زدند.

آمار و ارقام بازار

کاهش 103 واحدی امروز شاخص بورس تهران افزایش  0.05 درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. در این روز نمادهای «فارس»، «پارس» و «همراه» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز شاخص گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 212 هزار  و 851 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر پالایشی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و 656 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 72 میلیارد تومان بوده است که از این میان 1007 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات 112 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند که بیشترین ارزش معاملات در آنها با 23 میلیارد و 298 میلیون تومان به نماد «شفن» اختصاص داشت. گروه‌های خودرو، بانک، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با کاهش 10 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «دماوند»، «ارفع» و «هرمز» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «مارون»، «ذوب» و «شراز» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 275 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 443 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 610 میلیارد تومان رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان